Programma 7: Verkeer

Deelprogramma 7.1: Fiets

Het succes van de fiets in de gemeente Groningen danken we aan de ideale fietsomstandigheden: korte fietsafstanden en aantrekkelijke, rechtstreekse fietsroutes naar de wijken en omliggende kernen waarbij de fiets vrijwel altijd het snelste vervoermiddel is. Daarnaast draagt de fiets bij aan een duurzaam gebruik van onze gemeente en is de fiets belangrijk voor ons vestigingsklimaat en onze bereikbaarheid. Tot slot willen we met fietsen de gezondheid van onze inwoners verbeteren, geheel in lijn met het idee van Healthy Ageing (zie 4.1.5). De fiets kan hieraan een grote bijdrage leveren.

We willen ons goede fietsbeleid van de afgelopen decennia voortzetten. Tegelijkertijd wordt onze gemeente steeds drukker terwijl de ruimte en het beschikbare geld beperkter worden. Natuurlijk gaan we door met het verbeteren van ons bestaande fietsnetwerk met bredere fietspaden, het aanleggen van nieuwe fietsverbindingen en de bouw van grote(re) stallingen. Maar om antwoord te kunnen geven op de stedelijke uitdagingen blijven we doorgaan met het maken van een schaalsprong. Dat houdt in dat we gebruik maken van het zelf-organiserend en lerend vermogen van onze fietsers. In onze fietsstrategie ‘Wij zijn Groningen Fietsstad’ (2015) en het bijbehorende 'Uitvoeringsprogramma Fiets 2019-2022' (september 2019) kiezen we voor ondersteunen en stimuleren en duidelijk niet voor strengere regels.

Wij willen dat:

  • De fiets voorop staat;
  • Fietsers overal snel, comfortabel en veilig kunnen komen;
  • De fiets meer fysieke ruimte krijgt, zo nodig via alternatieve routes;
  • Met goede stallingen de kwaliteit van de openbare ruimte en de bereikbaarheid van voorzieningen worden verbeterd en de overlast wordt beperkt;
  • Onze inwoners zich bewust zijn van Groningen Fietsstad.

Met de volgende indicatoren is de werking van ons beleid in dit deelprogramma gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of eenmaal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Effectindicator(en)

Beoogd
2019

Behaald
2019

% fietsers in modal split van stedelijke mobiliteit*

>65%

64,7%

% fietsgebruik in de modal split met de regio*

-

8,5%

Gemiddelde snelheid van fietsers in de stad (km/h)

-

-

Rapportcijfer voor fietsen in Groningen

7,3

7,1

Waarderingscijfer kwaliteit bewaakte fietsenstallingen

7,1

-

* Bron van de modal split (de verdeling van de verplaatsingen over de modaliteiten fiets, auto, bus en trein) met een herkomst én bestemming binnen de gemeente Groningen en tussen de gemeente Groningen en de regio is het CBS.

Lasten, baten en saldo

Lasten

€ 1.743

6,0 %

Baten

€ 0

0,0 %

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59