Ons tweede doel is dat fietsers overal snel, comfortabel en veilig kunnen komen. Goede fietsverbindingen naar openbaar vervoer knooppunten, belangrijke economische trekkers (dynamo's) én de regio zijn om die reden belangrijk. In ons fietsnetwerk onderscheiden we doorfietsroutes, fietsverbindingen van en naar de regio, het hoofdfietsnetwerk, gericht op de snelle en doorgaande fietser in onze gemeente, en het basisfietsnetwerk, ontsluitend en fijnmazig. We zorgen voor de samenhang van ons fietsnetwerk op twee manieren. In de eerste plaats kijken we in samenhang naar fietsverbindingen. We benaderen niet elk fietspad apart, maar richten ons op het fietsnetwerk van deur tot deur. En ten tweede benaderen we de fiets als onderdeel van de totale vervoersketen, omdat niet iedere reis zich helemaal voor het gebruik van de fiets leent. Daarom proberen wij de fiets in te zetten om het eerste en laatste gedeelte van de reis mee af te leggen (ketenmobiliteit).
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Beoogd | Behaald |
Aantal OV-fietsverhuurlocaties bij stations en P+R-terreinen | 7 | 7 |
Aantal aangelegde ontbrekende schakels | 1 | 0 |
Aantal Fietsroutes Plus (verbinding met de regio) | 4 | 4 |
Aantal verkeerslichten met slimme techniek | 28 | 32 |
Aantal ontbrekende schakels in het fietsnetwerk | 6 | 7 |
Wat wilden we bereiken in 2019?
Om het stedelijke en regionale fietsnetwerk verder te completeren wilden we een aantal ontbrekende schakels realiseren dan wel verder gaan met de planvorming hiervoor. Het ging daarbij om de doorfietsroutes naar Winsum, Leek en Assen, maar ook om nieuwe (stedelijke) fietsverbindingen langs de spoorlijn Groningen-Sauwerd (tussen Walfridusbrug en ACM-fietsbrug) en de Noordelijke Ringweg (tussen Iepenlaan en Park Selwerd). Bovendien zijn we verder gegaan met de planvorming voor een fietsbrug over het Eemskanaal als onderdeel van Stadshavens. Ten slotte wilden we ons netwerk van doorfietsroutes samen met onze partners in de regio herkenbaarder maken.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- Planvorming voor de Doorfietsroutes Groningen Winsum, Groningen-Leek en Assen-Groningen. Zie ook de paragraaf Duurzaamheid;
- Planvorming fietspad parallel aan de spoorlijn Groningen-Sauwerd tussen ACM-fietsbrug en de Walfridusbrug. Zie ook de paragraaf Duurzaamheid;
- Planvorming fietspad parallel aan de Noordelijke Ringweg tussen Iepenlaan en Park Selwerd;
- Planvorming voor de aanleg van een fietsbrug over het Eemskanaal. Zie ook de paragraaf Duurzaamheid;
- Planvorming voor de Merwedetunnel, de fietstunnel ter hoogte van De Papiermolen. Zie ook de paragraaf Duurzaamheid en de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken Zuid;
- Planvorming voor de aanleg van een hoogwaardige fietsverbinding tussen het Suikerfabriekterrein en de binnenstad;
- Verbeteren van het bestaande fietspad De Verbetering.
Conclusie
We hebben in 2019 grote voortgang geboekt met de planvorming en besluitvorming rond de doorfietsroutes naar Assen, Leek en Winsum. Er is een besluit genomen over het voorkeurstracé van de Doorfietsroute Groningen-Leek en binnenkort volgt hoogstwaarschijnlijk een besluit over het voorkeurstracé van de Doorfietsroute Assen-Groningen tussen Haren en De Punt. We hebben de herkenbaarheid van ons regionale netwerk van doorfietsroutes in 2019 nog niet kunnen verbeteren. Als gevolg van de financiële hervormingen hebben we dit project naar achteren moeten schuiven. Met een financiële bijdrage van de provincie Groningen en de Regio Groningen-Assen lijkt uitvoering op korte termijn echter mogelijk.
Tevens zijn we voortvarend verder gegaan met de planvorming en voorbereidende werkzaamheden voor een aantal ontbrekende schakels. Het gaat hier bijvoorbeeld om doortrekking van het fietspad over de Walfridusbrug richting de Eikenlaan, een fietsbrug over het Eemskanaal (Stadshavens) en een nieuwe fiets/voetgangers-verbinding tussen de binnenstad en het Suikerfabriekterrein. Bovendien zijn we in 2019 daadwerkelijk begonnen met de aanleg van het fietspad parallel aan de Noordelijke Ringweg tussen de Iepenlaan en Park Selwerd. De voorbereidende werkzaamheden hiervoor, zoals de vervanging van de waterleiding die in het toekomstige tracé ligt, zijn inmiddels in volle gang. Vanwege de complexiteit is het niet gelukt om deze ontbrekende schakel in 2019 te realiseren.
Ten slotte hebben we op verschillende andere plaatsen in onze gemeente het fietsnetwerk kunnen verbeteren. Zo is de Paterswoldsewegtunnel eind 2019 geopend waardoor fietsers veilig en zonder opstoppingen het spoor kunnen passeren. En de rommelige en onduidelijke situatie op het bestaande fietspad De Verbetering in Hoogkerk hebben we kunnen verbeteren. Er is een apart fiets- en voetpad aangelegd en de overbodige fietsinfrastructuur bij de tennisvelden is verwijderd.