Deelprogramma 7.1: Fiets

7.1.3 Ruimte voor de fiets

Ons derde doel is dat we de fiets meer fysieke ruimte geven, indien nodig via alternatieve, slimme routes.Op veel plekken in onze gemeente zien we het steeds drukker worden met fietsers. Om deze groei zo goed mogelijk op te kunnen vangen, verbeteren we ons fietsnetwerk, breiden we ons fietsnetwerk uit of maken we nieuwe slimme routes. Op verschillende plekken geven we de fiets ook letterlijk meer ruimte, terwijl we op andere punten juist kiezen voor slimme(re) alternatieven.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

Aantal Slimme Routes in de gemeente Groningen

5

3

Toegevoegde stallingscapaciteit op straat in de binnenstad*

0

0

* we zetten niet in op extra stallingscapaciteit op straat, maar onderzoeken de mogelijkheden van het toevoegen van stallingscapaciteit in gebouwde voorzieningen en/of ondergronds.

Wat wilden we bereiken in 2019?

Om het fietsgebruik in onze gemeente verder te stimuleren, wilden we nog meer verkeerslichten vriendelijker maken voor fietsers. Ook wilden we onze regionale doorfietsroutes naar Ten Boer, Haren, Eelde en Zuidhorn samen met de provincie Groningen, Groningen Bereikbaar en de Regio Groningen-Assen gaan promoten. Doel was om deze routes meer bekendheid te geven en om meer mensen uit de auto en op de fiets te krijgen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Het verkeerslicht op de Zonnelaan ter hoogte van de Noordelijke Ringweg is zo fietsvriendelijk mogelijk gemaakt door deze te voorzien van wachttijdvoorspellers, regensensoren en tweemaal groen per cyclus;
  • Het kruispunt Hoendiep-Atoomweg is verkeersveiliger gemaakt;
  • Aanleggen fietstunnel station Haren inclusief het herinrichten van een aantal straten tot fietsstraat;
  •  Oude wijken: Zie hier ook de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken Oude wijken
  • Verder met de planontwikkeling Korreweg fietsstraat in overleg met het gebied en de bewoners.

Conclusie

Op een aantal plekken in onze gemeente hebben fietsers in 2019 letterlijk meer ruimte gekregen. Een mooi voorbeeld daarvan is het stationsplein in Haren. De fietstunnel tussen Oosterhaar en het centrum van Haren zorgt ervoor dat fietsers gemakkelijk én veilig bij station Haren kunnen komen, maar zorgt ook voor een veilige en directe fietsroute tussen deze woongebieden. Ook op de Korreweg willen we fietsers in de toekomst meer ruimte geven. Daarom zijn we verder gegaan met de planontwikkeling van de Korreweg als fietsstraat.

In 2019 zijn op twee plaatsen in onze gemeente de verkeerslichten verwijderd, namelijk op het kruispunt W.A. Scholtenstraat-Oostersingel en op de St. Jansbrug. Op de Zonnelaan ter hoogte van de op- en afritten van de Noordelijke Ringweg hebben we nieuwe verkeerslichten geplaatst. De verkeerslichten zijn hier zo fietsvriendelijk mogelijk ingericht. Ze beschikken over wachttijdvoorspellers, hebben een regensensor, tweemaal groen per cyclus buiten de spits en afstandsdetectie waardoor fietsers eerder en sneller worden gedetecteerd. In totaal hebben we in onze gemeente 45 kruispunten met verkeerslichten waarvan 32 verkeerslichten fietsvriendelijk zijn.

Qua verkeersveiligheid is een aantal situaties voor fietsers sterk verbeterd. Zo is de fietsoversteek Stadsweg-Kamilleweg verhoogd en is de voorrangssituatie hier verduidelijkt. Door deze maatregel wordt de snelheid van het autoverkeer beperkt en zijn automobilisten zich meer bewust zijn van het feit dat fietsers hier in twee richtingen kruisen. Verder zijn langs de Prinsesseweg enkele parkeervakken opgeheven. Automobilisten hebben hierdoor beter zicht op fietsers die gebruik maken van de fietsoversteek. Ten slotte zijn er op de Parkweg fietssuggestiestroken aangebracht. Daarmee hebben fietsers hier een eigen plek gekregen.

Als gevolg van de financiële hervormingen hebben we het herkenbaarder maken van ons regionale netwerk van doorfietsroutes naar voren geschoven. Dat betekent dat het ons in 2019 niet gelukt is om twee extra Slimme Routes op straat aan te geven. Gezamenlijk met de provincie Groningen en de Regio Groningen-Assen proberen we de herkenbaarheid van de doorfietsroutes alsnog te realiseren in 2020.  

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59