Deelprogramma 7.1: Fiets

7.1.4 Fietsparkeren op maat

Ons vierde doel is dat we met goede fietsenstallingen de kwaliteit van de openbare ruimte en de bereikbaarheid van voorzieningen willen verbeteren. Kortom, we willen de openbare ruimte herwinnen voor de voetganger. Bij het fietsparkeren in de binnenstad maken we duidelijke keuzes die aansluiten bij de stallingsbehoefte van bezoekers en werknemers. Voor kort stallen bieden we flexibele oplossingen op straat en voor middellang stallen vaste voorzieningen. Voor fietsers die hun fiets langer willen stallen, bieden we inpandige en/of ondergrondse fietsenstallingen aan. Ook bij openbaar vervoer knooppunten (stations en P+R terreinen) bieden we voldoende en kwalitatief hoogwaardige stallingsmogelijkheden aan. Ook hebben reizigers op alle OV-knooppunten de mogelijkheid een OV fiets te huren.

Om het fietsparkeren in de wijken rond de binnenstad te verbeteren, maken we afspraken met ontwikkelaars. We willen het fietsparkeren hier zoveel mogelijk inpandig of op eigen terrein oplossen. En alleen als dit niet kan, zoeken we wijkgerichte maatwerkoplossingen in de openbare ruimte.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

Stallingscapaciteit fietsenstallingen

 binnenstad*

2.230

2.230

Stallingscapaciteit fietsenstallingen Hoofdstation

9.900

9.900

Stallingscapaciteit fietsenstalling Groningen Europapark

700

700

Stallingscapaciteit fietsenstalling Groningen Noord

512

272

Stallingscapaciteit fietsenstalling Haren

436

436

Tevredenheidscijfer fietsenstallingen in Groningen

7,1

-

* de fietsenstalling Oude Boteringestraat is niet langer in eigendom en beheer van de gemeente Groningen

Wat wilden we bereiken in 2019?

Het aantal stallingen bij openbaar vervoerknooppunten en in de binnenstad wilden we in 2019 uitbreiden. In de binnenstad gingen we door met onze verkenning van mogelijkheden voor één of meer inpandige en/of ondergrondse fietsenstallingen. In december hebben we de fietsenstalling Nieuwe Markt, naast Forum Groningen, in gebruik genomen. Bovendien hebben we de fietsenstalling op station Haren uitgebreid met extra stallingsplaatsen. De uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen op station Groningen Noord heeft daarentegen bij ProRail vertraging opgelopen. Ten slotte hebben we bij P+R Haren en Meerstad onderzocht of het aantal stallingen ook hier uitgebreid zou kunnen worden.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Uitbreiden van de stallingscapaciteit op station Haren;
  • Opening fietsenstalling Nieuwe Markt (nabij Forum Groningen);
  • Onderzoek naar mogelijke locaties voor inpandige en/of ondergrondse fietsenstallingen, zoals de Grote Markt.

Conclusie

Op 2 december is de nieuwe, moderne fietsenstalling Nieuwe Markt (nabij Forum Groningen) geopend. En het bleek meteen een groot succes, want de stalling wordt goed gebruikt. Bovendien is de overlast van gestalde fietsen op de Nieuwe Markt zelf tot een minimum beperkt gebleven, onder meer vanwege goede communicatie, de inzet van fietsstewards en de handhaving op fout gestalde fietsen. Op andere plekken in de binnenstad onderzoeken we ook of het mogelijk is nieuwe stallingen te exploiteren, meest in het oog springend daarbij is een fietsenstalling in het voormalige V&D-pand aan de Grote Markt.

In 2019 is de fietsenstalling op station Haren vernieuwd én uitgebreid. Het aantal stallingsplaatsen bedraagt daar inmiddels 436. Dit aantal lijkt vooralsnog voldoende. De uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen op station Groningen Noord heeft bij ProRail helaas vertraging opgelopen, onder meer door onduidelijkheid over het recht van opstal. De uitbreiding van de stallingscapaciteit staat inmiddels gepland voor medio 2020.

Verder zijn we begonnen met de voorbereidende werkzaamheden om de stallingscapaciteit (fietsenstallingen én fietskluizen) op P+R Haren en Meerstad uit te breiden. In de eerste helft van 2020 wordt deze uitbreiding gerealiseerd. Daarmee beschikken alle P+R terreinen vooralsnog over voldoende stallingscapaciteit.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59