Binnen onze gemeente is de fiets veruit het belangrijkste vervoermiddel. Daarom denken we bij het inpassen van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen vanaf het begin vanuit de fiets. Bij iedere ruimtelijke ontwikkeling nemen we de fiets mee door het maken van een Fiets Effect Analyse (FEA).
Maar de fiets is niet alleen bij nieuwe ontwikkelingen van belang, het gaat er ook om dat het bestaande fietsnetwerk veilig is en goed wordt onderhouden. En net zo belangrijk: verkeerseducatie voor kinderen, ouderen en andere kwetsbare verkeersdeelnemers.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Beoogd | Behaald |
Aantal Fiets Effect Analyses (FEA) | 15 | 15 |
Wat wilden we bereiken in 2019?
We zorgden er bij iedere nieuwe ontwikkeling vroegtijdig voor dat de fiets integraal wordt meegenomen. Ontwerpen voor fietsvoorzieningen als fietspaden en stallingen voldeden daarbij altijd aan de nieuwste richtlijnen. In de binnenstad en op belangrijke knooppunten voor openbaar vervoer wilden we meer stallingsvoorzieningen realiseren. Het serviceniveau en de aantrekkelijkheid hiervan wilden we verbeteren.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- De beheerafspraken voor onderhoud, gladheidsbestrijding en vergevingsgezinde fietsinfrastructuur is gemonitord en de richtlijnen voor het ontwerp van fietsvriendelijke voorzieningen zijn opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Fiets 2019-2022;
- Het aantal stallingsplaatsen in de binnenstad is met de opening van de fietsenstalling Nieuwe Markt (circa 1.200 plekken) uitgebreid;
- Het aantal stallingsplaatsen op P+R Hoogkerk is uitgebreid met circa 200 plekken;
- Er is begonnen met de planvorming voor de uitbreiding van de stallingscapaciteit op P+R Haren en Meerstad.
Conclusie
De fiets is en blijft verreweg het meest gebruikte vervoermiddel in onze gemeente. Om er voor te zorgen dat dit ook zo blijft, houden we bij nieuwe ontwikkelingen zoals Meerstad, Suikerfabriekterrein en Stadshavens meteen vanaf het begin rekening met de fiets. Niet voor niets zetten we bijvoorbeeld in op een kwalitatief hoogwaardige fiets- en voetgangersverbinding tussen het Suikerfabriekterrein en de binnenstad. En om ervoor te zorgen dat fietsen veilig, comfortabel en aantrekkelijk is, blijven we continu onze afspraken met betrekking tot beheer en onderhoud van fietsvoorzieningen monitoren. Bovendien zijn de richtlijnen voor het ontwerp van fietsvriendelijke voorzieningen integraal onderdeel geworden van het uitvoeringsprogramma fiets.
In 2019 is het aantal stallingsplaatsen in Groningen uitgebreid. In de binnenstad is de fietsenstalling Nieuwe Markt met 1.200 plekken geopend waardoor de inpandige stallingscapaciteit is uitgebreid. Deze kwalitatief hoogwaardige stalling werd meteen vanaf het begin goed gebruikt. En ook op de P+R Hoogkerk hebben we een grote slag gemaakt. De stalingscapaciteit is uitgebreid met ongeveer 200 plekken en daarmee bijna verdubbeld. Tevens zijn we begonnen met de uitbreiding van de stallingscapaciteit op P+R Haren en Meerstad.