Programma 7: Verkeer

Relevante ontwikkelingen

De uitvoering van de projecten Aanpak Ring Zuid en Groningen Spoorzone is inmiddels in volle gang. Tijdens de uitvoering van deze grote projecten stelt Groningen Bereikbaar alles in het werk om onze gemeente bereikbaar te houden. Dat doet Groningen Bereikbaar met maatregelen die de mobiliteit beter spreiden over de dag, verminderen of soms zelfs helemaal voorkomen.

Op veel plaatsen van ons verkeers- en vervoersysteem zien we de druk echter toenemen. Het aandeel fiets in de verplaatsingen in onze gemeente blijft onverminderd hoog en heeft als gevolg steeds drukker wordende fietspaden en een toename van de overlast van gestalde fietsen in binnenstad en wijk. Het openbaar vervoer is op sommige tijden en lijnen erg zwaar belast en ook de doorstroming van het autoverkeer kent knelpunten. De opgaven vanuit The Next City vergroten de druk naar verwachting nog verder. Mede daarom zijn we in 2019 begonnen met het opstellen van een nieuwe Integrale Mobiliteitsvisie. De toekomstige verkeerscirculatie, in samenhang met de nieuwe bruggen over het Van Starkenborghkanaal, en de verdere toekomst van het openbaar vervoer vormen daarin cruciale bouwstenen. Die brengen we het komende jaar in samenhang met elkaar en met alle andere thema's binnen mobiliteit, leefbaarheid, duurzaamheid en onze stedelijke en economische opgaven.

Verduurzaming is al vele jaren een belangrijk thema binnen ons mobiliteitsbeleid. Hét uitgangspunt daarin is 'te voet, met de fiets of het openbaar vervoer als het kan, met de auto als het moet'. Forenzen en bezoekers van buiten de gemeente worden uitgedaagd om de auto zoveel mogelijk te laten staan, met het openbaar vervoer of via P+R te reizen en op kortere afstand de fiets te pakken. We blijven inzetten op alternatieven voor de auto, omdat we de leefkwaliteit in onze gemeente erg belangrijk vinden.

Naast onze inzet op de keuze voor duurzame vervoermiddelen, zetten we ook nadrukkelijk in op de vergroening ervan. De overgang van fossiele brandstoffen naar elektrisch en waterstof rijden vormt één van de belangrijkste veranderingen. En die verandering gaat in onze regio razendsnel. Met ingang van de nieuwe dienstregeling (december 2019) is een groot deel van het busvervoer in Groningen en Drenthe zero-emissie. En daarmee zijn we koploper in Europa. Op alle stadslijnen in Groningen wordt volledig elektrisch gereden en ook op Qlink- en streeklijnen is het busvervoer op grote schaal elektrisch. Ten slotte maakt de inzet van 22 waterstofbussen dat deze nieuwe concessie ook nog eens één van de aanjagers is van emissievrij openbaar vervoer in Europa én van de waterstofeconomie in het Noorden.

Het onderwerp verkeersveiligheid heeft de hernieuwde, structurele aandacht gekregen die het verdient. En met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV 2030) staat het ook landelijk weer in de schijnwerpers. We gaan samen met onze partners door met de aanpak van objectief en subjectief verkeersonveilige locaties. En daarnaast houden we veel aandacht voor verkeerseducatie.

Onder de noemer 'Slim en Duurzaam' zien we ten slotte in hoog tempo veranderingen op ons af komen, waarvan het eindplaatje soms nog niet geheel duidelijk is. De energietransitie in mobiliteit en de innovatieve ICT-toepassingen in het vervoer van mensen en goederen veranderen de wereld van verkeer en vervoer. Aangezien veel partijen hier een rol in spelen, gaan we als gemeente vooral op zoek naar dat deel waar we als wegbeheerder verantwoordelijk voor zijn. Een goed voorbeeld daarvan is dat we zijn begonnen met het vlot plaatsen van openbare laadinfrastructuur. We willen namelijk voorkomen dat bewoners bij de aanschaf van een nieuwe auto kiezen voor een brandstofauto, omdat de openbare laadinfrastructuur achterblijft.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59