Programma 3: Onderwijs

Deelprogramma 3.1: Onderwijskansen

In het deelprogramma Onderwijskansen bundelen we ons beleid gericht op het creëren van optimale onderwijsvoorwaarden en –voorzieningen. Ieder kind heeft het recht om te leren, om zich optimaal te ontwikkelen naar eigen aard en talent. Instellingen voor opvang en onderwijs moet hierbij goed om kunnen gaan met de diversiteit van alle kinderen. We willen kansengelijkheid in het onderwijs bevorderen. Daarmee willen we al vroeg beginnen; voordat de kinderen naar de basisschool gaan. Voor het bevorderen van inclusie is samenwerking tussen opvang, onderwijs en zorg noodzakelijk.
Ook zien we ze graag opgroeien tot verantwoordelijke burgers en goed voorbereid op de arbeidsmarkt komen.

We willen bijdragen aan kwalitatief goed onderwijs dat goed op elkaar aansluit. Dit onderwijs biedt de ondersteuning die aansluit bij de leerlingen en tegemoetkomt aan de vraag op de arbeidsmarkt. Het daagt kinderen en jongeren optimaal uit om zich te ontwikkelen en bereidt hen zo goed mogelijk voor op de toekomst. Dit hebben we met een groot deel van de onderwijsinstellingen – van voorschoolse instellingen tot en met de Rijksuniversiteit Groningen vastgelegd in het Groninger Onderwijspact 2013.

Met de volgende indicatoren is de werking van ons beleid in dit deelprogramma gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of eenmaal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Effectindicator(en)

Beoogd
2019

Behaald
2019

Gemiddelde score begrijpend lezen groep 8 (landelijk)

=> landelijk gemiddelde*

66,5 (55)

Gemiddelde score rekenen groep 8 (landelijk)

=> landelijk gemiddelde*

113,8 (112)

 % kinderen verwezen naar:
- praktijkonderwijs (landelijk)
- VMBO BBL/KBL (landelijk)
- VMBO TL (landelijk)
- Havo/VWO (landelijk)

*
=> landelijk gemiddelde

6 (3)
19 (20)
17 (21)
58 (56)

Lasten, baten en saldo

Lasten

€ 27.512

89,6 %

Baten

€ 9.237

90,1 %

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59