Deelprogramma 3.1: Onderwijskansen

3.1.2 Nieuwe impuls vensterschool

In 2013 verscheen het ambitiedocument Nieuwe impuls Vensterscholen. Vanaf dat moment voert het onderwijs de regie op de samenwerking met partners in de wijk. In 2018, is samen met de partners, een vernieuwde strategische koers voor de Vensterschool voor de komende jaren ontwikkeld. De Vensterschool is het instrument om in en na schooltijd uitvoering te geven aan Positief opgroeien voor (kansarme) kinderen van 0 tot 13 jaar en aan ‘een leven lang leren’. Onder leren verstaan we dan niet alleen formeel leren in schoolverband, maar evenzeer het informeel leren (na schooltijd), door bijvoorbeeld deelname aan educatieve activiteiten of aan activiteiten gericht op talentontwikkeling.
De volgende resultaten willen we bereiken met de inzet van de Vensterschool:

  • Een gedeelde pedagogische visie (fundament) en een sociaalpedagogisch en veilig klimaat in school, in de wijk en in het gezin;
  • Een doorgaande ontwikkelingslijn van 0-13 jaar voor alle kinderen met daarbij extra aandacht voor kinderen met risico op ontwikkelingsachterstanden en voor het tegengaan van segregatie;
  • Een doorgaande lijn op het gebied van preventie, ondersteuning en aansluiting jeugdhulp – onderwijs met aandacht voor vroeg signalering en vroeg interventie;
  • Educatief partnerschap met ouders en kinderen (ouder- en kind participatie).

De brugfunctie speelt een belangrijke rol bij het realiseren van deze resultaten door een ‘brug’ te slaan tussen school en thuissituatie (gezin en ouders) en tussen school en wijk (zoals actieve toeleiding van met name kansarme kinderen naar activiteiten die bijdragen aan het gezond, veilig en kansrijk opgroeien van kinderen).  Zie ook beleidsveld 4.1.3 Positief opgroeien.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Beoogd

2019

Behaald
2019

% vensterscholen

>50%

70%

Wat wilden we bereiken in 2019?

  • D e vensterschool als pedagogische en didactische (inclusieve) basisvoorziening van (minimaal) kinderopvang en basisschool (Integraal Kind Centrum) die aansluit bij de ontwikkelbehoefte van kinderen, met specifieke aandacht voor kinderen met (risico op) ontwikkelingsachterstanden en voor het tegengaan van segregatie ;
  • De Vensterschool als samenwerkingspartner in het sociaal domein en bij de ontwikkeling van Positief Opgroeien in de wijk met als doel om samen met andere maatschappelijke partners, ouders en kinderen te komen tot een preventief en samenhangend ondersteuningsnetwerk in de wijk voor kinderen van 0-13 jaar en hun gezinnen, met specifieke aandacht voor kinderen met (risico op) ontwikkelingsachterstanden en voor het tegengaan van segregatie.
  • Ouders en kinderen die nauw betrokken zijn en een actieve rol spelen bij ontwikkelingen in de Vensterschool en in de wijk.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • We hebben samen met onze partners gewerkt volgens de nieuwe strategische koers voor de vensterscholen. Deze koers hebben we in 2018 vastgesteld naar aanleiding van ontwikkelingen in het sociaal domein, het ontstaan van de beweging van Positief Opgroeien; het nieuwe Kansenbeleid voor jonge kinderen; en de aanbevelingen uit de Monitor Vensterscholen (uitgevoerd door het lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving);
  • We hebben scholen en kinderopvang gestimuleerd en ondersteund om zich te ontwikkelen tot Vensterscholen. Enerzijds met de ambitie om zich in samenwerking met kinderopvang te ontwikkelen tot een Integraal Kind Centrum (IKC) voor kinderen van 0-13 jaar. Anderzijds om in samenwerking met andere partners in de wijk, waaronder WIJ en Jeugdgezondheidszorg, zich actief in te zetten voor het ontwikkelen van preventieve ondersteuningsnetwerken voor jeugd in de wijk (Positief Opgroeien in de wijk); 
  • We hebben Vensterscholen, naast kansenbeleid, brugfunctie, sociaalpedagogisch en veilig klimaat en gezonde voeding, opgenomen in ons bredere Programma van Eisen Positief opgroeien in de vensterschool 2020 .

Conclusie

Het aantal Vensterscholen is de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven.
Met onze aangescherpte strategische koers uit 2018 en het Programma van Eisen Positief opgroeien in de vensterschool 2020 hebben we, naast het stimuleren en ondersteunen van de Vensterschool als Integraal Kind Centrum, de rol en positie van de Vensterschool als samenwerkingspartner in de wijk versterkt. De Vensterschool is, naast het WIJ-team en de Jeugdgezondheidszorg, een van de kernpartners binnen Positief Opgroeien in de wijk. Samen met andere partners werken de Vensterscholen aan het ontwikkelen van preventieve ondersteuningsnetwerken voor jeugd in de wijk met als doel een optimale ontwikkeling van (kansarme) kinderen in de opvang, de school, het gezin en de vrije tijd. Onze ambitie Alle kinderen in de stad hebben maximale ontwikkelingskansen en voelen zich een onderdeel van de samenleving blijft dezelfde, maar we zetten nog nadrukkelijker in op kansengelijkheid en het tegengaan van segregatie.  

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59