Deelprogramma 3.1: Onderwijskansen

3.1.3 Volwasseneneducatie

Met ons beleid voor volwasseneneducatie richten we ons op laaggeletterde volwassenen, analfabeten en mensen die vrijwillig inburgeren. We bieden leertrajecten Nederlandse taal en rekenen. Vanaf 2018 is het ook mogelijk lessen digitale vaardigheden in het aanbod op te nemen. Educatie draagt bij aan de sociale en professionele zelfredzaamheid van mensen. Het aanbod is gericht op deelname aan de maatschappij en sociale zelfredzaamheid, opleiding (doorstroming naar vervolgonderwijs) of werk (doorstroming naar arbeidsmarktoriëntatie of werk). We doen dit binnen de kaders van de Wet educatie en beroepsopleidingen (WEB).

De gemeente koopt een breed aanbod aan cursussen taal en rekenen in. Voor het formuleren van het educatiebeleid en de inkoop van cursussen werken we samen met andere gemeenten in de arbeidsmarktregio. De gemeente Groningen verzorgt als contactgemeente de inkoop van educatie en coördineert het regionale educatiebeleid.

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten om de specifieke uitkering en daarmee de wettelijk verplichte regionale samenwerking vooralsnog in stand te houden en de huidige samenwerking - in afwachting van nieuw rijksbeleid - voorlopig voort te zetten. Op basis hiervan heeft de gemeente Groningen het regionaal programma voor alle gemeentes uit de arbeidsmarktregio voorgezet.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

Aantal nieuwe deelnemers basiseducatie

400

-

Totaal aantal deelnemers basiseducatie

950

-

Wat wilden we bereiken in 2019?

  • Voor 2019 stellen we in overleg met de andere gemeenten in de arbeidsmarktregio een regionaal educatieplan op. Op basis hiervan kopen we cursussen taal, rekenen en digitale vaardigheden in.
  • We streven ernaar in 2019 twee nieuwe taalhuizen te openen, in Beijum en Lewenborg.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • We hebben in overleg met de andere gemeenten in de arbeidsmarktregio een regionaal educatieplan opgesteld op basis waarvan we cursussen taal en rekenen ingekocht hebben. Dit regionaal educatieplan zal in 2020 voortgezet worden;
  • Rijk en gemeenten hebben in 2019 bestuurlijke afspraken gemaakt over de inzet van extra middelen voor het bevorderen van geletterdheid in de periode 2020-2024;
  • Met de opening van nieuwe taalhuizen in Beijum en Lewenborg tellen we in de gemeente Groningen nu in totaal acht taalhuizen.

Conclusie

In 2019 hebben we het programma voor de Wet educatie en beroepsopleidingen volgens plan uitgevoerd. De beschikbare middelen zijn ingezet voor cursussen Nederlandse taal, rekenen, digitale vaardigheden en Nederlands als tweede taal. De lessen worden verzorgd door de ROC’s, zowel centraal (op de ROC’s) als ook op diverse laagdrempelige locaties in wijken. In 2019 zijn bij het Alfa-college en Noorderpoort 370 nieuwe deelnemers met een cursus gestart Met 590 deelnemers die al eerder zijn gestart met een cursus taal of rekenen komt het totaal aantal deelnemers uit op 960.
Daarnaast bereiken de taalhuizen bijna 500 deelnemers, waarvan ruim 250 nieuwe deelnemers.
Het totaal aantal deelnemers (1460 deelnemers in basiseducatie en in de taalhuizen) en het totaal aantal nieuwe deelnemers (620) ligt daarmee ruim boven het streefgetal.  

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59