Deelprogramma 3.1: Onderwijskansen

3.1.5 Talentontwikkeling

Iedereen heeft talenten. Wij vinden het belangrijk dat kinderen hun talenten ontdekken en we stimuleren en faciliteren hen om die te ontwikkelen, ieder naar eigen aard en niveau.

In het kader van Positief Opgroeien bieden we daarvoor veel mogelijkheden, zowel in de Vensterschool als ook in de wijk. Daarnaast kennen we talrijke stedelijk en wijkgerichte voorzieningen, waaronder NDE (natuur- en duurzaamheidseducatie), waar jeugdigen hun talenten op verschillende talentgebieden kunnen ontwikkelen. Deze talentgebieden betreffen onder andere sport en gezonde leefstijl; natuur en duurzaamheid; ICT en techniek; kunst en cultuur; en communicatie en media.

Op het gebied van natuur en duurzaamheid faciliteren we een afdeling NDE van de gemeente Groningen die natuur- en duurzaamheidseducatie verzorgt onder schooltijd voor basisschoolleerlingen. Dit met als doel om hun kennis van de natuur te bevorderen en hen te stimuleren nu en in de toekomst bij te dragen aan een duurzame wereld.

/ Zie ook de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken en beleidsveld 4.1.3 Positief opgroeien .

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

% Scholen dat gebruik maakt van natuur- en duurzaamheidseducatie

> 90%

90%*

Tevredenheid scholen NDE (schaal 1-10)

8,5

8,2

Aantal deelnemers jonge onderzoekers

14.000

13.000**

* Dit bereik van 90% betreft de scholen in de stad. Van de scholen in Ten Boer maakt slechts één school gebruik van NDE, de andere scholen vinden NDE te ver weg. De scholen in Haren maken vooralsnog gebruik van NME op de Mikkelhorst.

**Er is een daling wat betreft de evenementen (onder andere. doordat De Jonge Onderzoekers niet deelgenomen hebben aan het 5-mei festival en maar 5 dagen aan Noorderzon).

Wat wilden we bereiken in 2019?

  • We wilden kinderen en jongeren - en vooral ook kansarme jeugdigen met (risico op) ontwikkelingsachterstanden - ondersteunen en stimuleren om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen en ze actief betrekken bij de ontwikkeling en organisatie van activiteiten. Ook wilden we hun betrokkenheid bij de directe leefomgeving stimuleren met als doel dat ze zich ontwikkelen tot betrokken en verantwoordelijke burgers die een bijdrage leveren aan een duurzame samenleving;
  • We wilden een blijvend hoge deelname aan en waardering van basisscholen voor Natuur- en Duurzaamheidseducatie (zie prestatie-indicatoren);
  • We wilden een nieuw paviljoen voor Natuur en Duurzaamheid Educatie ontwikkelen in het Stadspark dat zich samen met de kinderboerderij zou ontwikkelen tot een educatief centrum voor jong en oud, met ruimte voor onder andere lessen, excursies en ontdekroutes in het Stadspark.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Het faciliteren en subsidiëren van activiteiten gericht op talentontwikkeling van (kansarme) jeugdigen op uiteenlopende terreinen zoals sport en gezonde leefstijl; natuur en duurzaamheid; ICT en techniek; kunst en cultuur; en communicatie en media. Deze activiteiten zijn terug te vinden binnen verschillende (deel)programma's en beleidsvelden in deze gemeenterekening waaronder het beleidsveld Positief opgroeien;
  • Vanuit armoedebeleid (kindpakket en Stadjerspas) mogelijk maken dat ook jeugdigen die opgroeien in armoede deel kunnen nemen aan het stedelijk en wijkgericht activiteitenaanbod. En het organiseren van extra laagdrempelige vakantieactiviteiten voor deze doelgroep;
  • Subsidiëren van het Centrum voor Natuur- en Duurzaamheidseducatie dat, via het basisonderwijs, alle kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar bereikt en het realiseren van nieuwe paviljoen voor Natuur en Duurzaamheid Educatie (NDE) in het stadspark in de zomer van 2019;
  • Subsidiëren van de Jonge Onderzoekers, die kinderen wegwijs maakt in techniek en ICT.

Conclusie

De gemeente Groningen biedt jeugdigen veel mogelijkheden om hun talenten te ontwikkelen, door deel te nemen aan een breed activiteitenaanbod of door zelf, zo nodig met ondersteuning van vrijwilligers of professionals, activiteiten te organiseren. Daarbij is steeds meer oog voor de specifieke vraag van kansarme jeugdigen naar laagdrempelige (vakantie)activiteiten, ook tijdens de zomervakantie.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59