Paragrafen

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Naam ontwikkeling 

Flora en Fauna 

Programma

9. Kwaliteit van de leefomgeving

Omschrijving

Flora en fauna (Exoten)
Invasieve exoten, planten of dieren die niet van nature voorkomen in Nederland en zich snel uitbreiden, vormen een groeiend probleem in de gemeente Groningen. Ze bedreigen de biodiversiteit en kunnen schade aan verharding veroorzaken of doorvaarbaarheid verhinderen. Het is belangrijk deze soorten, waaronder Japanse duizendknoop en grote waternavel, te beheersen en/ of te bestrijden. We werken aan een gerichte aanpak voor de exoten; voor de kosten die met de uitvoering gemoeid zijn is nog geen dekking.
Fauna (Eikenprocessierups)
Het aantal nesten van eikenprocessierups in de gemeente neemt toe waardoor het belang om preventief maatregelen te treffen groter wordt. Wij verwachten komend jaar hierdoor meer kosten te maken voor het aantrekken van natuurlijke vijanden door middel van het aanbieden van nestgelegenheid en het vergroten van variatie in vegetatie.  Fauna.
 (Eikenprocessierups)
We constateren dat er steeds meer nesten zijn van eikenprocessierups. Het belang om preventief maatregelen te treffen is groter geworden. We verwachten komend jaar meer kosten te maken met het uitvoeren van preventieve maatregelen. Het gaat hierbij om het aantrekken van natuurlijke vijanden. Dit kan door het aanbieden van nestelmogelijkheden en het vergroten van variatie in de vegetatie. 

Actie

Naam ontwikkeling 

Toetsing bouwplannen door derden

Programma

Wonen

Omschrijving

De Eerste Kamer heeft dinsdag 14 mei 2019 het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) aangenomen. De minister BZK heeft met de VNG een bestuursakkoord gesloten dat de start gekoppeld wordt aan de invoering Omgevingswet. Tevens is onderdeel van het bestuursakkoord dat er voldoende proefprojecten uitgevoerd zijn.

Kern van deze wet is dat:
- kleine bouwwerken en verbouwingen vrij zijn van toets Bouwbesluit 2012;
- de gemeente controleert of een aannemer werkt met een goedgekeurde methode voor kwaliteitsbewaking.
- de toetsing aan het Bouwbesluit 2012 van nieuwbouw en verbouw bij de vergunningverlening door de gemeente vervalt.
- private partijen ontwikkelen methodes voor kwaliteitsbewaking om te zorgen dat aannemers zich houden aan de bouwtechnische eisen uit het Bouwbesluit 2012.
- een onafhankelijke publieke toelatingsorganisatie oordeelt of een voorgestelde methode voor kwaliteitsbewaking voldoet aan de eisen.

Doelstelling van de nieuwe wet is het verhogen van de bouwkwaliteit en het verlagen van de regeldruk voor bedrijven, professionals en consumenten. De wet wordt stapsgewijs ingevoerd: als eerste met eenvoudige bouwwerken: gevolgklasse 1. Zo kunnen markt en overheid wennen aan de nieuwe situatie met het door partijen zelf laten borgen van de kwaliteit van ‘eenvoudige’ bouwwerken.

De met de invoering van gevolgklasse 1 van de Wkb vervallen taken zijn totaal ongeveer 1 fte (0,5 fte Inspectie, 0,11 fte technische toets, 0,33 fte constructieve toets en 0,06 vergunningverlening). De legesopbrengsten zullen hiervoor ook komen te vervallen.
We verwachten dat ongeveer 0,8 fte aan taken in de handhaving erbij komen (0,5 fte inspectie / constructieve controle, 0,3 fte juridisch advies). 

Actie

De consequenties voor de gemeente Groningen worden nader uitgewerkt in afstemming met het project Omgevingswet.

Naam ontwikkeling 

Prijsontwikkeling bouwsector

Programma

Divers

Omschrijving

De economie in Nederland draait op volle toeren. Aannemers kunnen kiezen uit opdrachten en maken gebruik van de meest lucratieve opdrachten. De wachttijden voor bouwen nemen toe. De prijzen van bouwmaterialen en personeel stijgen. Het moment maar ook de hoogte van indexeren en budgetteren bij de gemeente loopt niet in de pas met de prijsontwikkelingen in de markt. De risico's op te laag begrote projecten is aanwezig.

Uit de markt en bij de aanbesteding van nieuwe projecten worden we geconfronteerd met signalen dat de aannemers hoger inschrijven dan waar tot op heden in de investeringsraming rekening mee is gehouden. Er moet dus rekening mee worden gehouden dat bij de aanbesteding van nieuwe projecten het beschikbaar gestelde krediet niet toereikend is. Omdat het risico op dit moment niet te kwantificeren is, noemen we het bij het onderdeel ontwikkelingen.

Actie

Nieuwe investeringsramingen actualiseren op basis van de laatste gehanteerde kostprijzen. Op basis daarvan kunnen de gevolgen voor het reeds aangevraagde krediet in beeld worden gebracht en kunnen vervolgstappen (aanvullend krediet) in gang gezet worden.
In een vroegtijdig stadium starten met de aanbesteding van projecten en vroegtijdig meekijken in het offerteproces van de mogelijke aannemers van projecten.

Naam ontwikkeling 

Omgevingswet

Programma

Divers

Omschrijving

De Omgevingswet zou op 1 januari 2021 in werking zal treden, maar de invoering is uitgesteld. Het is een wettelijke verplichting deze wet in te voeren. Voor de gemeente Groningen dienen er o.a. één omgevingsvisie en één omgevingsplan te komen, waarin alle regels uit alle bestemmingsplannen, de bruidsschat van het Rijk en vele gemeentelijke verordeningen verwerkt dienen te worden. De Omgevingswet heeft invloed op het gehele ruimtelijke domein en heeft de nodige raakvlakken met het sociale domein. De voorbereiding op het omgevingsplan (van rechtswege), het maken van het omgevingsplan, en de verbetertrajecten van de diverse werkprocessen zoals vergunningverlening zijn grote opgaven.

Een belangrijk aandachtspunt is de noodzakelijke digitaliseringsslag die wordt gemaakt en de gevolgen voor het ICT-beheer bij (volledig) digitaal werken en werken met het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). 

Actie

Er zijn voor het programma Omgevingswet extra middelen beschikbaar gesteld om de achterstand in de digitalisering (het digitaliseren van het (bouw)archief en de digitalisering van de werkprocessen) weg te werken en voor de werkzaamheden  implementatie van de Omgevingswet. Ook is er voor 2021 budget gevraagd voor de implementatie van de Wet kwaliteitsborging bouw, die nadrukkelijk aan de Omgevingswet is gekoppeld.

Naam ontwikkeling 

Programma Aanpak Stikstof (PAS) 

Programma

Wonen

Omschrijving

Te veel stikstof in de natuur is schadelijk voor planten en dieren. De overheid wil de hoeveelheid stikstof in de natuur terugdringen (stikstofdepositie). Daarvoor is in 2015 het Programma Aanpak Stikstof (PAS) geïntroduceerd. Dit programma was gericht op het versterken van de natuur en het mogelijk maken van economische ontwikkeling door te voorzien in natuurherstelmaatregelen en maatregelen waardoor er minder stikstof in de natuur terecht komt. Door het nemen van maatregelen bood het programma ruimte aan nieuwe activiteiten die stikstof uitstoten.
Op 29 mei 2019 heeft de Raad van State het PAS ongeldig verklaard. Het programma mag niet meer worden gebruikt als basis voor de toestemming voor activiteiten. Elke initiatiefnemer moet met een berekening via de Aerius-tool aantonen dat er geen stikstofdepositie plaatsvindt in gevoelige natuurgebieden. Tot op heden heeft dat in de gemeente Groningen nog niet geleid tot grote problemen.

Actie

Momenteel onderzoeken we de consequenties van de uitspraak van de Raad van State voor Groningen. We brengen de consequenties voor een aantal projecten in kaart. We verwachten hier eind 2019 meer zicht op te hebben.

Naam ontwikkeling 

Ontwikkeling Pfas 

Programma

9. Kwaliteit van de leefomgeving

Omschrijving

Vanwege discussie rondom Pfas kunnen we niet baggeren. Deze projecten lopen vertraging op. Naast deze vertraging kunnen deze ontwikkelingen ook tot extra kosten leiden. 

Actie

We volgen de ontwikkelingen op dit gebied en komen zo nodig hierop terug. 

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59