Risico's
Naam risico | Claim transitievergoeding UWV |
Programma | 01 Werk en activering |
Omschrijving | De uitgekeerde transitievergoedingen SW over de periode 2015 -2019 kunnen geclaimd worden bij het UWV. Hiervoor dienen tijdig uitgebreide dossiers te worden aangeleverd (mogelijk vanaf 1 april 2020. De mogelijkheid bestaat dat een aantal dossiers te hoog is ingeschat of onvolledig blijkt, waardoor de claim wordt verlaagd. |
Risicobedrag 2020 | 990 duizend euro |
Kans 2020 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 0 |
Kans 2021 | 0% |
Risicobedrag 2022 | 0 |
Kans 2022 | 0% |
Risicobedrag 2023 | 0 |
Kans 2023 | 0% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | januari 2020 |
Actie | De opbouw van de claim is doorgerekend door PZ. In 2020 zal goed gemonitord worden wat de stand van zaken is met betrekking tot het indienen zodat de dossiers tijdig en volledig worden ingediend. |
Naam risico | Financiering uitvoering wet BUIG |
Programma | Werk en inkomen |
Omschrijving | In de begroting 2020 wordt uitgegaan van een negatief saldo op de BUIG 12,6 miljoen euro. In deze prognose houden we er rekening mee dat uitvoering van het werkprogramma leidt tot een verlaging van de uitgaven met €3 miljoen. Verder komen we in aanmerking voor een uitkering uit het vangnet van 1,3 miljoen euro omdat het tekort meer dan 7,5% van het budget bedraagt. Na vaststelling van de begroting werd het voorlopig budget BUIG 2020 bekendgemaakt. Ons aandeel in het macrobudget is verder afgenomen. Daarnaast hebben we vastgesteld dat ons aandeel in de totale uitgaven is toegenomen. Op basis van het verwachte aandeel in de uitgaven 2019 is een nieuwe prognose van het tekort 2020 gemaakt (zie brief nr. 320151-2019). Het tekort op de BUIG komt na actualisatie uit op 14,4 miljoen euro negatief. Dit is een verslechtering ten opzichte van de begroting van 1,8 miljoen euro. In dit nieuwe tekort is eveneens rekening gehouden met een opbrengst uit het werkprogramma van 3 miljoen euro. Door een toename van het tekort ontvangen we ook een hogere vangnetuitkering; 3,6 miljoen euro. In de nieuwe situatie bedraagt het tekort meer dan 12,5% van het budget. Elke toename van het tekort ten opzichte van het nieuwe beeld, wordt gecompenseerd met een hogere bijdrage uit het vangnet. Wanneer de uitvoering van het werkprogramma niet tot een verlaging van de uitgaven leidt dan ontvangen we een hogere uitkering uit het vangnet. We stellen bij de rekening voor het verwachte tekort 2020 van 1,8 miljoen euro af te dekken met het rekeningresultaat 2019. Bij het opstellen van het risico gaan we ervan uit dat het voorstel wordt vastgesteld. Voor 2021 tot en met 2023 verwachten we een tekort BUIG van 14,1miljoen euro negatief oplopend 14,3miljoen euro negatief. Hier is rekening gehouden met de vangnetuitkering en de effecten van het werkprogramma. Conform de werkwijze van de afgelopen jaren gaan we bij de berekening van het risico 2021 tot en met 2023 er vanuit dat voor het extra tekort ten opzichte van het meerjarenbeeld 2021-2023 middelen worden toegekend bij de begroting 2021. Het risico dat nog resteert is de verhoging van ons uitgavenaandeel in de macro uitgaven. Bij een verhoging van 2,73% naar 2,76% is het risico voor 2021 0,5 miljoen euro, voor 2022 1,1 miljoen euro en voor 2023 1,0 miljoen euro. |
Risicobedrag 2020 | 0 |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 0,5 miljoen |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 1,1 miljoen |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 1,0 miljoen |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | VGR 2014-2 en Begroting 2015 |
Naam risico | Uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties (grondzaken / grondexploitaties) | |
Programma | Economie en werkgelegenheid en Wonen | |
Omschrijving | Om de risico's die voortvloeien uit de grondexploitaties in uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties te kwantificeren wordt de risicoboxenmethode gehanteerd. Het risico op een plantekort kan voortvloeien uit vertraging in het uitgiftetempo van gronden, uitgifte van gronden tegen lagere grondprijzen dan in de exploitatiebegroting is voorzien, aanbesteding van civieltechnische werken, vertraging in het tempo van realisering, etc. | |
Risicobedrag 2020 | 80 miljoen euro | |
Kans 2020 | 100% | |
Risicobedrag 2021 | 80 miljoen euro | |
Kans 2021 | 100% | |
Risicobedrag 2022 | 80 miljoen euro | |
Kans 2022 | 100% | |
Risicobedrag 2023 | 80 miljoen euro | |
Kans 2023 | 100% | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | 2004 | |
Actie | Binnen de grondexploitatie wordt gestuurd op de beheersing van de risico’s. De risico’s en het effect op het weerstandsvermogen van nieuwe (grote) projecten maken we afzonderlijk inzichtelijk. |
Naam risico | Risico's sociaal domein |
Programma | Welzijn, gezondheid en zorg |
Omschrijving | Sinds de decentralisatie in 2015 en de daarmee gepaard gaande rijksbezuinigingen staan de zorgkosten budgetten onder druk en zijn op begroting- en rekeningbasis tekorten aangevuld. Ter beheersing van deze problematiek streven wij er naar om door transformatie minder in te hoeven zetten op zwaardere zorg door te investeren in preventie aan de voorkant, de ontwikkeling van (basis) voorzieningen dichtbij, door burgerkracht en door stimuleren van zelf- en samenredzaamheid. Deze op transformatie gerichte beweging is onder meer in gang gezet door een gerichte opdrachtverlening aan Stichting WIJ Groningen, door het in werking stellen van het Gebieds Ondersteunend Netwerk (GON) en een verdere decentralisering van Beschermd Wonen. Belangrijke ontwikkelingen komende periode zijn onder andere de aanpak voor multi probleemgezinnen waar spraken is van stapeling van door gemeente verstrekte voorzieningen en de inzet op Ondersteuner Jeugd en Gezin. |
Het risico op zorggebruik Wmo en jeugd houdt in dat onzeker is hoeveel mensen zorg nodig hebben. Daarom rekenen we met verschillende groeiscenario’s. Het risico op transformatie houdt in dat het onzeker is dat de geraamde besparingen van dure naar goedkopere zorg daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Hierbij is rekening gehouden met de maatregelen uit het nieuwe coalitieakkoord en recente ombuigingen. Die maatregelen leiden tot een verhoging van het risico. Of en in welke mate deze maatregelen het beoogde transformatie-effect opleveren wordt gemonitord en waar nodig zal bijgestuurd worden. Het risico Sociaal domein is volledig geactualiseerd. De risicobedragen van de genoemde onderdelen (zorggebruik jeugd en WMO, transformatie/bezuinigingen) zijn tot stand gekomen door voor verschillende bandbreedtes te bepalen wat de kans is dat het risico binnen de betreffende bandbreedte valt. Omdat daarbij al rekening wordt gehouden met de kans dat het risico binnen bepaalde bandbreedtes valt, wordt de uitkomst volledig meegenomen bij het bepalen van het benodigd weerstandsvermogen. | |
Risicobedrag 2020 | 6,2 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 11 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 12,2 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 12,7 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | maart 2014 |
Actie | Wij hebben de laatste jaren al maatregelen genomen om te zorgen dat de zorgkosten beter in control komen. Hierbij hebben we nadrukkelijk een koppeling gelegd tussen beleid, uitvoering en geld. Met de GON is een belangrijke stap gezet in de beheersing van de WMO begroting. |
Naam risico | MFA de Wijert |
Programma | Welzijn, gezondheid en zorg |
Omschrijving | Voor de ontwikkeling van MFA DE Wijert (scholen, sporthallen, bijzondere objecten als het Groninger forum) hebben wij een bedrag van 355 duizend euro als benodigd weerstandsvermogen berekend. Het risico bestaat uit het niet of later realiseren van de verkoopopbrengsten die als dekking voor de investering wordt gevormd en het risico dat we een lagere bijdrage van derden realiseren. De vorming van benodigd weerstandsvermogen doen wij uit voorzichtigheid, de omvang van het budget is namelijk taakstellend. De risico’s dienen primair binnen de post onvoorzien van het project opgelost te worden. De structurele risico’s die samenhangen met de exploitatie van de MFA worden gedekt binnen de gemeentebegroting. Omdat in het risicobedrag van 355 duizend euro al rekening is gehouden met de kans van optreden nemen we dit bedrag volledig mee bij het bepalen van het benodigd weerstandsvermogen. |
Risicobedrag 2020 | 355 duizend euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 355 duizend euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 355 duizend euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 355 duizend euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2017 |
Actie | De aanbesteding is in 2019 afgerond. De bouwactiviteiten gaan van start in 2020. |
Naam risico | Specifieke uitkering stimulering Sport (SPUK) |
Programma | 05 Sport en bewegen |
Omschrijving | Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten, sportverenigingen en sportstichtingen de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Dit recht op aftrek is met ingang van 1 januari 2019 vervallen. Om de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen te stimuleren, kunnen gemeenten daarom jaarlijks een uitkering aanvragen ter compensatie van het btw-nadeel. |
Inmiddels is bekend dat de aanvragen voor 2019 samen 228 miljoen euro bedragen ten opzichte van een budget van 185 miljoen euro. Gemeenten krijgen hierdoor in 2019 een voorschot van circa 82% van de aanvraag uitgekeerd. Verantwoording vindt plaats via de SiSa bijlage in de jaarrekening waarna een definitieve afrekening volgt in 2021. Voor de Gemeente Groningen is er op basis van de huidige verhouding (aanvragen versus budget) een nadeel van circa 0,5 miljoen euro (onze aanvraag was circa 3 miljoen euro). Een deel van dit nadeel leidt tot hogere investeringslasten (circa 40%), het resterende deel leidt tot een direct nadeel in de gemeentelijke begroting (324 duizend euro). | |
Risicobedrag 2020 | 324 duizend euro |
Kans 2020 | 50% |
Risicobedrag 2021 | 324 duizend euro |
Kans 2021 | 50% |
Risicobedrag 2022 | 324 duizend euro |
Kans 2022 | 50% |
Risicobedrag 2023 | 324 duizend euro |
Kans 2023 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2020 |
Actie | We hebben de financiële gevolgen van de wijziging aangeleverd bij het VNG. We volgen de ontwikkelingen op rijksniveau. |
Naam risico | Bedrijfsrisico werkmaatschappijen (SPOT en Sport050) |
Programma | Sport en Bewegen / Cultuur |
Omschrijving | We houden rekening met een risico bij de werkmaatschappijen Oosterpoort / Stadsschouwburg (SPOT) en sport050. |
Risicobedrag 2020 | 1,62 miljoen euro |
Kans 2020 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 1,62 miljoen euro |
Kans 2021 | 25% |
Risicobedrag 2022 | 1,62 miljoen euro |
Kans 2022 | 25% |
Risicobedrag 2023 | 1,62 miljoen euro |
Kans 2023 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | |
Actie |
Naam risico | Exploitatie Groninger Forum |
Programma | Cultuur |
Omschrijving | Het Groninger Forum (GF) is eind 2019 geopend. In overleg met de stichting GF is geconcludeerd dat het dekken van eventuele tekorten in de begroting voldoende is voor een periode van 5 jaar (2020-2024). Na de periode van 5 jaar verwachten we dat de stichting GF goed zicht heeft op de structurele exploitatie met voldoende mogelijkheden om zelf (bij) te kunnen sturen. |
Bij de update van het PvE van mei 2018 is besloten vanaf 2020 jaarlijks 225 duizend euro extra subsidie aan de stichting GF toe te kennen voor de bibliotheekfunctie. Het resterende tekort over de periode 2020-2024 bedraagt circa 3,3 miljoen euro. Ten aanzien van dit resterende tekort is als oplossingsrichting gekozen dit voor zover nodig op te vangen vanuit de reserve exploitatierisico Forum en voor zover aanvullend nodig door verlaging van de bijdrage van het GF aan de bouw- en grondexploitatie Grote Markt oostzijde/ Groninger Forum (B&Grex) voor de inrichting te verlagen. | |
Risicobedrag 2020 | pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | pm |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | pm |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | pm |
Kans 2023 | |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2014 |
Actie | Samen met het Groninger Forum worden de ontwikkelingen in de exploitatie gevolgd. |
Naam risico | Verkeer- en vervoersprojecten |
Programma | Verkeer |
Omschrijving | Risico's bij verkeer- en vervoersprojecten hebben voornamelijk betrekking op de hoogte van de investeringskosten. Vooraf worden deze risico's zover mogelijk teruggebracht en beheerst door voor de start van uitvoering zoveel mogelijk uitgewerkte ontwerpen en kostenramingen beschikbaar te hebben. |
Risicobedrag 2020 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2017 |
Actie |
Naam risico | Parkeerbedrijf |
Programma | Verkeer |
Omschrijving | Voor het bepalen van het risico van het parkeerbedrijf wordt een risicoanalyse uitgevoerd voor de onderdelen: rente, opbrengsten en kosten, bezettingsgraad parkeergarages en straatparkeren. Op basis van de meerjarige prognose 2020 is het incidentele risico gekwantificeerd op 1,4 miljoen euro voor de periode 2020-2023. |
Risicobedrag 2020 | 1,40 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 1,58 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 1,65 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 1,78 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Al jaren in de P&C-documenten |
Actie | Wij zullen jaarlijks het benodigde weerstandsvermogen opnieuw berekenen. |
Naam risico | Parkeerhandhaving |
Programma | Verkeer |
Omschrijving | In de begroting houden we rekening met een geraamde opbrengst uit naheffingsaanslagen. We lopen een risico dat we de geraamde opbrengst in een jaar niet kunnen realiseren. Risicofactoren zijn bijvoorbeeld weersinvloeden die de handhaving bemoeilijken of technische storingen waardoor er niet gehandhaafd kan worden. Pas aan het eind van het jaar blijkt of de geprognosticeerde opbrengst is gehaald en of het risico zich voordoet. |
Risicobedrag 2020 | 200 duizend euro |
Kans 2020 | 75% |
Risicobedrag 2021 | 200 duizend euro |
Kans 2021 | 75% |
Risicobedrag 2022 | 200 duizend euro |
Kans 2022 | 75% |
Risicobedrag 2023 | 200 duizend euro |
Kans 2023 | 75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2018 |
Actie |
Naam risico | Gemeentelijk aandeel risicoproject Warmtestad BV |
Programma | Wonen |
Omschrijving | WarmteStad heeft op dit moment 2 typen activiteiten: |
Aanvankelijk is het risicoprofiel gesteld op 14%. In het kader van het vaststellen van de business case in 2019 zijn alle risico’s opnieuw in beeld gebracht en is geconcludeerd dat de omzetting van de kredieten in eigen vermogen niet van invloed was op het risicoprofiel. Het totale weerstandsvermogen voor Warmtenet Noordwest kan worden gehandhaafd op 1.064 miljoen euro. | |
Risicobedrag 2020 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2017 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken |
Naam risico | Garantie op leningen van GEM Haren Noord |
Programma | Wonen |
Omschrijving | De gemeente heeft in het kader van de financiering van de woningbouw in Haren Noord een garantie van maximaal 6 miljoen euro afgegeven op een lening die is aangetrokken door de Gemeenschappelijke Exploitatiemaatschappij (GEM) Haren Noord Beheer C.V. Dit bedrag is voor de helft afgedekt door contra-garanties van de moederbedrijven van de in GEM Haren Noord C.V. deelnemende marktpartijen. De garanties lopen nog tot en met 2020. |
Naast dit risico is bij Haren Noord ook sprake van kansen op het halen van voordelen die nog niet in de begroting zijn opgenomen. Het gaat om: | |
Risicobedrag 2020 | 3 miljoen euro |
Kans 2020 | 10% |
Risicobedrag 2021 | 3 miljoen euro |
Kans 2021 | 10% |
Risicobedrag 2022 | 3 miljoen euro |
Kans 2022 | 10% |
Risicobedrag 2023 | 3 miljoen euro |
Kans 2023 | 10% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2019 |
Actie |
Naam risico | Bezwaarprocedures |
Programma | Wonen en Kwaliteit van de leefomgeving |
Omschrijving | Bezwaarprocedures bouwleges |
Risicobedrag 2020 | pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | pm |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | pm |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | pm |
Kans 2023 | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2008 |
Actie | Met ondersteuning van een belasting adviseur bereiden we de zittingen goed voor. |
Naam risico | Risico's bodemsanering |
Programma | Onderhoud en beheer openbare ruimte |
Omschrijving | Dit risico is ten opzichte van de begroting 2020 niet gewijzigd. Bij de begroting 2021 actualiseren we het risico. |
Haren | |
Risicobedrag 2020 | 0,5 miljoen euro structureel |
Kans 2020 | 50-75% |
Risicobedrag 2021 | 0,5 miljoen euro structureel |
Kans 2021 | 50-75% |
Risicobedrag 2022 | 0,5 miljoen euro structureel |
Kans 2022 | 50-75% |
Risicobedrag 2023 | 0,5 miljoen euro structureel |
Kans 2023 | 50-75% |
Structureel/Incidenteel | structureel en incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2001 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken |
Naam risico | Verhoging bijdrage veiligheidsregio |
Programma | Veiligheid |
Omschrijving | De gemeente Groningen is deelnemer in de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Groningen (VRG). De gemeente Groningen betaalt jaarlijks een reguliere bijdrage aan de VRG. Deze bijdrage is in de meerjarenbegroting van de gemeente verwerkt. De VRG heeft zich, op basis van de recente ontwikkelingen en de BBV, genoodzaakt gezien in de jaarrekening 2019 een voorziening van ongeveer 15,2 miljoen euro te treffen inzake de kosten van de Regeling FLO-overgangsrecht 75% netto garantie (FLO2018). Het eigen vermogen van VRG wordt daardoor sterk negatief (ongeveer 10,3 miljoen euro). |
Risicobedrag 2020 | 5,25 miljoen euro |
Kans 2020 | 75% |
Risicobedrag 2021 | 5,25 miljoen euro |
Kans 2021 | 75% |
Risicobedrag 2022 | 5,25 miljoen euro |
Kans 2022 | 75% |
Risicobedrag 2023 | 5,25 miljoen euro |
Kans 2023 | 75% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2019 |
Actie | In het najaar van 2020 zullen we samen met de andere deelnemende gemeenten van de VRG en in overleg met de Provincie Groningen, een plan uitwerken om het negatieve eigen vermogen op te lossen. |
Naam risico | Niet halen bezuinigingen |
Programma | Alle programma's |
Omschrijving | Bij voorgaande begrotingen tot en met 2020 zijn bezuinigingsmaatregelen vastgesteld. Niet alle voorgenomen bezuinigingen worden volledig en/of in het gewenste tempo gerealiseerd. We hebben elke nog niet gerealiseerde bezuinigingsmaatregel en nog te realiseren bezuinigingsmaatregel beoordeeld. Dit leidt tot een risico van 9,5 miljoen euro in 2020 oplopend tot 12,5 miljoen euro in 2023. Het risico loopt op omdat in het coalitieakkoord is afgesproken voor een periode van 3 jaar geen volledige loon- en prijscompensatie toe te passen. Dit leidt tot een efficiency taakstelling op de organisatie van 1,6 miljoen euro in 2020, 3,0 miljoen euro in 2021 en 4,7 miljoen euro vanaf 2022. |
Risicobedrag 2020 | 9,5 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 11,5 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 12,7 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 12,5 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2014 |
Actie | We sturen actief op realisatie van de maatregelen |
Naam risico | Verstrekte leningen en garanties |
Programma | Divers |
Omschrijving | In het Treasurystatuut staat dat de verstrekking van leningen of garanties aan derden alleen is toegestaan vanuit de publieke taak. Het verstrekken van een lening of het afgeven van een garantie leidt voor de gemeente tot een risico dat de derde niet aan de verplichtingen kan voldoen. Gemiddeld genomen houden we rekening met een risico van 8% van de omvang van de lening/ garantie. Per geval wordt het risico afzonderlijk beoordeeld een gewaardeerd. |
Lening Warmtestad | |
Risicobedrag 2020 | 2,2 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 2,1 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 2,0 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 1,9 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | jaarrekening 2006 |
Actie | Met het aflossen van de leningen, loopt het risico jaarlijks terug. |
Naam risico | Opgaven Vastgoedbedrijf |
Programma | Diverse |
Omschrijving | Het Vastgoedbedrijf is in ontwikkeling en zal de komende jaren in het teken staan van verdere professionalisering en portefeuillesturing. Doel is de kwaliteit en omvang van de vastgoedportefeuilles op een zo efficiënt en kosteneffectieve mogelijke wijze langjarig af te stemmen op de gebruikswensen en de organisatorische dynamiek, zodat korte termijn investeringen (vervanging, aan huur, onderhoud, verkoop, herontwikkeling) in een langjarig perspectief kunnen worden gewogen. Fysiek zal de voorraad stap voor stap worden getoetst op conformiteit aan wettelijke eisen. In 2019 heeft hiertoe asbest onderzoek plaatsgevonden. In 2020 zal worden gestart met brandveiligheidsonderzoek en worden meer panden worden voorzien van energielabels. In relatie hiermee zullen ook de meerjarige onderhoudsplannen nader worden gescand en verfijnd op volledigheid en kwaliteit. Dergelijke onderzoeken geven invulling aan eigenaarsverantwoordelijkheid en vormen de basis voor risicobeheersing en voorspelbaarheid van (toekomstige) keuzes en bijbehorende financiële opgaven. Het duiden van de langjarige opgaven en risico's is ook noodzakelijk om vorm te kunnen geven aan een verduurzamingsstrategie voor het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed. Dit is (ook landelijk) een forse, kostbare en nog ongewisse opgave. Om binnen deze onzekerheid de gemeentelijke voorraad goed te kunnen positioneren en verstandige no regret maatregelen te kunnen nemen is een heldere koersbepaling onontbeerlijk. In de Vastgoednota (2019) zijn de opgaven nader geduid en is de ambitie uitgesproken om tot een meerjarenperspectief te komen, aan de hand waarvan de gemeenteraad systematisch inzicht krijgt in de risico's, opgaven en keuzes rondom de vastgoedvoorraad. Onderdeel van de Vastgoednota vormt ook de opdracht om een systematiek voor kostprijs-dekkende huur nader uit te werken en tegen de voorraad aan te houden. Ook dit zal in 2020 verder vorm krijgen. De Vastgoednota vormt het kader voor het handelen van het Vastgoedbedrijf. |
Risicobedrag 2020 | PM |
Kans 2020 | pm |
Risicobedrag 2021 | |
Kans 2021 | pm |
Risicobedrag 2022 | |
Kans 2022 | pm |
Risicobedrag 2023 | |
Kans 2023 | pm |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | |
Actie |
Naam risico | Fiscale risico's |
Programma | alle programma's |
Omschrijving | Vennootschapsbelasting |
De aangifte VPB 2018 zal uiterlijk 1 mei 2020 worden ingediend. | |
Risicobedrag 2020 | 250 duizend euro structureel |
Kans 2020 | 50-75% |
Risicobedrag 2021 | 250 duizend euro structureel |
Kans 2021 | 50-75% |
Risicobedrag 2022 | 250 duizend euro structureel |
Kans 2022 | 50-75% |
Risicobedrag 2023 | 250 duizend euro structureel |
Kans 2023 | 50-75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Divers |
Actie |
Naam risico | Effecten Coronavirus |
Programma | alle |
Omschrijving | Dat het Coronavirus een significant effect op de gemeentelijke financiën zal hebben, is klip en klaar. De uitgaven voor onder andere handhaving, zorg en uitkeringen stijgen terwijl de parkeer, huur- en belastinginkomsten dalen. Naast de gevolgen die we nu al kunnen zien, zullen de gevolgen van een wereldwijde recessie ons land en meer specifiek onze gemeente gaan raken. Ook partijen waar we mee samenwerken zullen de gevolgen gaan ondervinden. Op dit moment is geen duidelijk of exact beeld te geven van het totale effect voor 2020 en latere jaren. Vandaar dat we het risico vooralsnog op pm zetten. |
Risicobedrag 2020 | pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | pm |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | pm |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | pm |
Kans 2023 | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2019 |
Actie | We hebben een eerste inventarisatie op hoofdlijnen gemaakt voor 2020. Deze wordt geactualiseerd en meer gedetailleerd. Ook proberen we de vrijval van budgetten van met name 2020 in beeld te krijgen. De effecten op langere termijn gaan we ook monitoren. De VNG is alle financiële effecten voor de gemeenten in beeld aan het brengen, zodat hier goede afspraken gemaakt kunnen worden met het Rijk. |
Naam risico | Gemeentefonds |
Programma | Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De hoogte van de algemene uitkering wordt bepaald door de omvang en verdeling van het gemeentefonds. De omvang is gekoppeld aan de groei van de rijksbegroting. De huidige raming van de hoogte van de algemene uitkering is gebaseerd op de meicirculaire 2019. |
De omvang van het BTW-compensatiefonds is aan een plafond gekoppeld. Overschotten of tekorten op het fonds worden verrekend met het gemeentefonds. Eerder werd er in de meerjarenraming uitgegaan van een jaarlijks oplopende onderuitputting op het BCF en deze onderuitputting was meerjarig verwerkt in de raming van de algemene uitkering. De VNG had daarvan al aangegeven dat deze verwachte onderuitputting niet meer realistisch is gezien de toename van het aantal investeringen door gemeenten. In de meicirculaire 2018 is een gewijzigde systematiek doorgevoerd waarbij jaarlijks alleen de voorlopige afrekening van het huidige jaar in de algemene uitkering wordt verwerkt. Dit gebeurt jaarlijks bij de septembercirculaire. Dit leidt ertoe dat de meerjarige onderuitputting is verwijderd uit de meerjarenraming van de algemene uitkering. In Groningen volgen wij de gemeentefondscirculaires. Voor Groningen heeft deze nieuwe werkwijze in 2019 geleid tot een nadeel van 4,7 miljoen euro, oplopend tot 7,9 miljoen euro vanaf 2022. Een overschot of tekort wordt uiteindelijk echter wel verrekend met de algemene uitkering, alleen het moment waarop de verwerking plaatsvindt wijzigt. De nieuwe werkwijze heeft dus geen gevolgen voor de uiteindelijke omvang van het gemeentefonds. Het ministerie van BZK heeft in overleg met de VNG het standpunt ingenomen dat gemeenten zelf reëel dienen in te schatten welke verwachte ruimte onder het BCF plafond als verwachte bate kan worden opgenomen in de meerjarenraming. | |
Risicobedrag 2020 | We hanteren het uitgangspunt dat specifieke kortingen (en uitzettingen) vanuit het rijk één op één met de sector worden verrekend. Voor het overige hanteren we een maximale omvang van het risico van 5% van de ingeschatte algemene uitkering. Het risico bedraagt maximaal 27,3 miljoen euro (naar boven of naar beneden), waarbij de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel. We gaan er vanuit dat de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel, hierdoor reserveren we hiervoor geen specifieke weerstandscapaciteit. |
Kans 2020 | We gaan er vanuit dat de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel, hierdoor reserveren we hiervoor geen specifieke weerstandscapaciteit. |
Risicobedrag 2021 | |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | |
Kans 2023 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | 1995 |
Actie | Forse afwijkingen worden zoveel mogelijk voorkomen en verkleind door het realistisch en stabiel ramen van de uitkeringen. |
Naam risico | Renterisico |
Programma | Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De renteveronderstellingen voor de begroting zijn gebaseerd op de verwachte ontwikkeling van de rente. De werkelijke renteontwikkeling kan hoger of lager uitvallen. Een beperkte afwijking zal zich zeker voordoen. Mutaties in de rente hebben gevolgen voor het resultaat. Het risico op een netto voordelig resultaat is even groot als het risico op een netto nadelig resultaat. |
Risicobedrag 2020 | pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | pm |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | pm |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | pm |
Kans 2023 | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Doorlopend |
Actie | De renteresultaten worden jaarlijks toegelicht en inzichtelijk gemaakt in de rekening. |
Naam risico | Verzekeringen |
Programma | Algemene ondersteuning |
Omschrijving | Binnen de Gemeente Groningen zijn er een aantal risico's welke niet afgedekt zijn door verzekeringen. De kans op het zich voordoen van deze risico's is dermate klein maar de impact ervan kan groot zijn. De risico's welke hieronder vallen zijn fraude/berovingsrisico, milieuschade, cybercrime, motorrijtuigen, computer en glas. |
Risicobedrag 2020 | pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | pm |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | pm |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | pm |
Kans 2023 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | Begroting 2018 |
Actie | Door het nemen van interne beheersingsmaatregelen worden de risico's beperkt. |