Paragrafen

Paragraaf 5: Financiering

Relevante ontwikkeling

Treasurystatuut en Handboek Treasury
Het Treasurystatuut 2018-2019 was van toepassing tot en met 31 december 2019.
Het Treasurystatuut 2020 is op 27 november 2019 vastgesteld door de raad. Het Handboek Treasury is op 29 oktober 2019 vastgesteld door het college. Dit nieuwe kader is op 1 januari 2020 in werking getreden. De belangrijkste inhoudelijke wijziging betreft de herziening van de limietenstructuur. De korte mismatch limiet, de lange mismatch limiet en de limiet vervroegde aflossing zijn afgeschaft en voor wat betreft de kasgeldlimiet sluiten we voortaan één-op-één aan bij de wettelijke definitie.  

Door de afschaffing van de drie genoemde limieten beogen wij een vermindering van de complexiteit van het treasuryproces. Daarmee zal de transparantie toenemen, maar bovenal de efficiency. De tijd die bespaard kan worden door het niet meer monitoren van de afgeschafte limieten, zullen wij besteden aan het verder verdiepen van de analyses en het aanscherpen van de (liquiditeits-)prognoses.

Werkelijk aangetrokken leningen
Op 3 juni 2019 is een consolidatie lening afgesloten van 40 miljoen euro. Daarnaast was er een drietal stortingen van forward leningen (totaal 50 miljoen euro) die eind 2016 zijn afgesloten.

De financieringsbehoefte heeft zich in 2019 als volgt ontwikkeld:

Financieringsbehoefte (x 1 miljoen euro)

Bedrag 01-01-2019

Bedrag 31-12-2019

Saldo geldleningen o/g

1.063

1.109

Beschikbare reserves en voorzieningen

267

238

Totaal lange financieringsmiddelen (A)

1.330

1.347

Investeringen voorgaande jaren

1.375

1.363

Investeringen 2019

0

61

Totaal benodigde financieringsmiddelen (B)

1.375

1.424

Uit de tabel blijkt dat het totaal van de benodigde financieringsmiddelen hoger lag dan de beschikbare lange financieringsmiddelen, zowel per 1-1-2019 als per 31-12-2019. Dit houdt in dat we een deel van de financieringsbehoefte hebben ingevuld met korte financieringsmiddelen.

Duurzame banken en Kritisch bankieren
De gemeente Groningen heeft een voorkeursbeleid voor banken met een duurzaam karakter. BNG Bank is een duurzame bank en richt zich met name op financiering van duurzame projecten. BNG Bank is de huisbankier van de gemeente Groningen. De gezamenlijke gemeenten en provincies bezitten 50% van de aandelen en de Staat der Nederlanden bezit de andere 50%. Ook de gemeente Groningen is aandeelhouder en als aandeelhouder hebben we invloed op het beleid van BNG Bank.

Beoordeling kredietwaardigheid tegenpartijen (uitgezette geldleningen en verstrekte garanties)
Aan de hand van jaarcijfers van de tegenpartijen wordt jaarlijks een analyse uitgevoerd voor de beoordeling van hun kredietwaardigheid. De cijfermatige analyse wordt als daar aanleiding toe is aangevuld met een positon paper over de leningnemer. Het oordeel varieert van zeer kredietwaardig tot mogelijk oninbaar. In het laatste geval volgen er maatregelen en wordt er een verliesvoorziening ingesteld.    

De beoordeelde uitgezette leningenportefeuille per 31 december 2019 bedroeg 381,3 miljoen euro (inclusief Meerstad). Van dit uitstaande saldo is 0,25% als mogelijk oninbaar beoordeeld.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59