Deelprogramma 4.1: Sociaal klimaat

4.1.6 Sociale basisvoorzieningen

In de transformatie van het brede sociaal domein spelen sociale basisvoorzieningen een sleutelfunctie. Het werken aan een optimale benutting van sociale basisvoorzieningen is namelijk een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle transformatie. Basisvoorzieningen worden (wijk)breed aangeboden, door een divers aantal partijen. Gedacht kan worden aan de vrijwilligersprojecten van Humanitas, of aan het brede aanbod aan activiteiten vanuit de verschillende buurtaccommodaties. Voor een nauwkeuriger omschrijving van onze interventies in de sociale basis verwijzen we naar de beleidsvelden 4.1.1 Actief burgerschap en bewonersinitiatieven en 4.1.2 Bevorderen van samenredzaamheid, sociale samenhang en leefbaarheid in de wijken. De interventies die in dit deelprogramma centraal staan hebben betrekking op WIJ Groningen, vanwege de sleutelpositie van deze organisatie in het kader van de benutting van sociale basisvoorzieningen. WIJ Groningen geeft uitvoering aan een groot aantal gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden op grond van de Jeugdwet en de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het geheel aan taken richt zich in belangrijke mate op (collectieve) preventie en individuele ondersteuning voor onze inwoners.

WIJ Groningen heeft een faciliterende taak richting de basisvoorzieningen in de wijk. Deze basisvoorzieningen zijn van groot belang voor de leefbaarheid en de sociale samenhang. WIJ Groningen zet zich daarom in op het zo goed mogelijk benutten van de mogelijkheden die in deze sociale basis aanwezig zijn. Hierbij kan worden gedacht aan basisvoorzieningen op het gebied van welzijn, sport, onderwijs, cultuur, werk & inkomen en gezondheid. Deze voorzieningen dragen eraan bij dat mensen zich kunnen ontwikkelen, problemen kunnen voorkomen en/of deze zo veel mogelijk zelf en met hun naaste omgeving kunnen aanpakken. Daarnaast gaat het om investeren in verschillende vormen van vrijwillige inzet, zoals in mantelzorg voor familieleden, in vrijwillige zorg voor vrienden en bekenden, in initiatieven voor buurt- en zorgcoöperaties, maar ook in buurthuizen-in-zelfbeheer die ruimte bieden aan ondersteunende activiteiten. Vrijwillige inzet en maatschappelijke initiatieven verbinden mensen met elkaar en voegen iets toe aan het leven van alle betrokkenen.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

% bewoners (18 jaar e.o.) dat zegt (wel eens) gehoord te hebben van WIJ-Groningen

> 70%

78%

% bewoners (18 jaar e.o.) dat zegt (redelijk en goed) bekend te zijn met de dienstverlening van WIJ-Groningen

> 60%

66%

% bewoners (18 jaar e.o.) dat zegt in de afgelopen 12 maanden (wel eens) contact te hebben gehad met WIJ-Groningen

kengetal

30%

% bewoners (18 jaar e.o.) dat zegt te weten waar te moeten zijn met een hulpvraag

> 70%

71%

% bewoners (18 jaar e.o.) dat zegt het gemakkelijk te vinden om bij WIJ-Groningen naar binnen te lopen

> 70%

71%

Wat wilden we bereiken in 2019?

Ten behoeve van de sociale basis(voorzieningen) en met het oog op (collectieve) preventie werken de WIJ-teams, in opdracht van de gemeente Groningen, aan de volgende resultaten:

  • De eigen kracht en de gezamenlijke kracht van inwoners is versterkt door bij voorkeur gebruik te maken van sociale (pedagogische) netwerken en basisvoorzieningen;
  • Kinderen en jongeren ontwikkelen zich optimaal en groeien gezond en veilig op;
  • Inwoners hebben invloed op en zeggenschap over de door Stichting WIJ Groningen geïnitieerde initiatieven en voorzieningen in hun wijk;
  • Inwoners en maatschappelijke partners weten waarvoor ze Stichting WIJ Groningen kunnen benaderen en ervaren het WIJ-team als laagdrempelig en jeugdvriendelijk;
  • Huisartspraktijken kennen en vertrouwen de expertise van WIJ Groningen en verwijzen inwoners door naar WIJ Groningen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

WIJ Groningen is nu enkele jaren operationeel en inmiddels is het merendeel van de inwoners ermee bekend. Zo had 78% van de inwoners van 18 jaar en ouder in 2019 gehoord van WIJ Groningen waar dit in 2016, weliswaar in de voormalige gemeente Groningen, nog 54% bedroeg. Ook ten opzichte van 2018 is nog steeds een (lichte) stijging zichtbaar (+3%), het beoogde streefdoel van 70% is daarmee ruimschoots behaald.

Ook de bekendheid met de dienstverlening van de WIJ Groningen is vergroot. In 2019 was van de groep inwoners die wel eens van WIJ Groningen heeft gehoord 66% redelijk tot goed bekend met de dienstverlening die WIJ Groningen biedt; een toename van 2% ten opzichte van 2018. Ook hier is het beoogde streefdoel van 60% behaald.

Circa 30% van de inwoners die (enigszins) bekend zijn met de dienstverlening van stichting WIJ Groningen gaf in 2019 aan in de afgelopen 12 maanden ook daadwerkelijk contact te hebben gehad met een medewerker van een WIJ-team, wat neerkomt op ongeveer 21% van de totale bevolking van 18 jaar en ouder in de nieuwe gemeente. Bij de overgrote meerderheid (ca. 86%) heeft het contact geleid tot een vorm van ondersteuning c.q. dienstverlening. Het bieden van informatie vanwege een hulpvraag (43%) of het doen van de toeleiding richting een maatwerk voorziening (18%) kwamen hierbij als meest genoemd naar voren.

Van de groep personen die op enigerwijze zijn geholpen bij een hulpvraag gaf circa 71% van aan dat zij de weg naar ondersteuning (redelijk) goed wisten te vinden. Eenzelfde percentage vond het makkelijk om bij een WIJ-locatie naar binnen te gaan of contact te leggen met een WIJ-team. Deze waarderende uitkomsten zijn over de laatste drie meetmomenten behoorlijk stabiel gebleken, hoewel er met betrekking tot het makkelijk binnenlopen bij WIJ-Groningen een lichte daling in de score zichtbaar is (-2%). Overigens moet ten aanzien van alle uitkomsten uit 2019 opgemerkt worden dat deze voor het eerst betrekking hebben op de nieuwe gemeente, dus inclusief Haren en Ten Boer. Met scores van 71% is desondanks bij beide indicatoren het streefdoel van 70% behaald. Wel blijft de toegankelijkheid van de WIJ-teams onze aandacht behouden, temeer er in 2019 ook enkele (schaal vergrotende) veranderingen hebben plaatsgevonden in de organisatie, als ook het samenvoegen van enkele fysieke locaties.

Conclusie

In toenemende mate kan worden geconstateerd dat WIJ Groningen als naam en organisatie een bekend begrip is geworden onder een groot deel van de inwoners van onze gemeente, ook onder hen die niet of nauwelijks hulpbehoevend zijn. Het daadwerkelijke bereik van de WIJ-teams is eveneens vergroot. In absolute zin is al een aantal jaren sprake van een toename van inwoners die op één of andere wijze contact met WIJ Groningen heeft gehad. De aard en intensiteit van dit contact is uiteenlopend. Het betreft zowel hulpvragen of initiatief vanuit inwoners, als het outreachend en actief verbinding leggen vanuit WIJ-Groningen zelf. Een ruime meerderheid van de inwoners die contact over en/of ondersteuning vanwege een hulpvraag heeft gehad, geeft aan de weg hier naartoe relatief gemakkelijk te vinden en de entree van WIJ Groningen als laagdrempelig te ervaren. Kijkend over de afgelopen vier jaren zien we op deze aspecten behoorlijk stabiele uitkomsten.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59