Als gemeente geven wij persoonsdocumenten af zoals paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen. Ook zijn wij verantwoordelijk voor het bijhouden van de registers van de Burgerlijke stand en de Basisregistratie personen (BRP) en organiseren wij verkiezingen en referenda. Jaarlijks ontvangen wij ongeveer 172.000 klanten aan de Kreupelstraat en in de wijkservicecentra Hoogkerk en Lewenborg. In verband met de gemeentelijke herindeling zal deze dienstverlening per 1 januari 2019 ook plaatsvinden op de publiekslocaties in Haren en Ten Boer. Uitgangspunt is dat de te bieden dienstverlening op locaties van Haren en Ten Boer ten opzichte van 2018 voorlopig ongewijzigd blijft.
We doen ons werk volgens de voorschriften en de kwaliteitsnormen zoals verwoord in 11.1.1 Regie dienstverlening. De meeste frontofficetaken hebben te maken met de afgifte van documenten, werkzaamheden burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). We voeren onze taken tijdig, juist en rechtmatig uit. We willen bereiken dat de klanten tevreden zijn over de dienstverlening aan de balies. We streven in 2019 opnieuw naar een waardering van tenminste een 8 met betrekking tot de klanttevredenheid. We willen de kwaliteit van de Basisregistratie personen op peil houden en in 2019 daarom minimaal voldoen aan de norm: goed. Ook houden wij de kwaliteit van de reisdocumenten op peil en voldoen we in 2019 minimaal aan de norm: goed.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Beoogd | Behaald |
Klanttevredenheid burgerzaken Kreupelstraat | 8 | 8 |
Kwaliteit Basisregistratie Personen (BRP) | Goed | Goed |
Kwaliteit Reisdocumenten (PNIK) | Goed | Goed |
Wat wilden we bereiken in 2019?
In het klanttevredenheidsonderzoek wilden we een 8 behalen. We wilden in ieder geval het huidige niveau van de kwaliteit van de Basisregistratie personen handhaven en daarmee in 2019 minimaal voldoen aan de wettelijke norm ‘goed’. Een ander doel was het verder digitaliseren van onze dienstverlening bij Burgerzaken.
Wat hebben we hier voor gedaan?
Een van de doelen in 2019 was het verder digitaliseren van onze dienstverlening bij Burgerzaken. Met de verdere invoering van het systeem iBurgerzaken is in 2019 mogelijk gemaakt dat online een reisdocument of rijbewijs kan worden aangevraagd en digitaal geboorteaangifte kan worden gedaan.
De verkiezingen van de leden van Provinciale Staten van Groningen en de Waterschapsverkiezingen op 20 maart 2019 en de verkiezing van de Nederlandse leden van het Europees Parlement op 23 mei 2019 zijn in de gemeente Groningen goed verlopen. Bij alle drie verkiezingen is een rechtmatige uitslag vastgesteld.
Conclusie
Burgerzaken heeft in 2019 haar klanttevredenheid van een 8 weten te handhaven en daarnaast weer een aantal producten digitaal beschikbaar gesteld voor onze inwoners, in het bijzonder de geboorteaangifte. Verder zijn er met succes op twee momenten drie verschillende verkiezingen georganiseerd.