Deelprogramma 11.1: Publieke dienstverlening

11.1.4 Belastingen

Als gemeente leggen we sinds de start van het Noordelijk Belastingkantoor niet meer zelf de gemeentelijke belastingaanslagen op, maar hebben we een regie voerende rol. We werken samen met het Noordelijk Belastingkantoor op de wettelijke betrouwbaarheids- en kwaliteitsnormen.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

% realisatie belastingopbrengst

100%

102%

% bezwaarschriften afgedaan binnen gestelde termijn (*)

100%

75%

Oordeel Waarderingskamer op basis van audit

Goed

Goed

Aantal particuliere woningbezitters dat WOZ-wijzigingen voor eigen pand doorgeven

5%

5%

* In 2018 werd 45% van de bezwaarschriften binnen de termijn afgedaan en in 2019 alweer 75%. Dit is nog niet de beoogde 100%, maar met de maatregelen die bij het NBK zijn genomen is er met deze indicator een duidelijke verbetering zichtbaar.

Wat wilden we bereiken in 2019?

We wilden er vanuit onze regierol op blijven sturen dat het Noordelijk Belastingkantoor de doelstellingen ging realiseren die ten grondslag liggen aan de oprichting. In 2018 zijn er bij het Noordelijk Belastingkantoor achterstanden ontstaan. Het bestuur heeft daarin Berenschot opdracht gegeven onderzoek te doen naar de bedrijfsvoering en organisatiecultuur. Verder wilden we in 2019 verdere beleidsharmonisatie doorvoeren wat betreft de belastingtarieven voor de nieuwe gemeente Groningen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

Het Noordelijk Belastingkantoor kampt vanaf de oprichting met problemen in de bedrijfsvoering waardoor achterstanden zijn ontstaan. Het bestuur heeft maatregelen genomen die ertoe moeten leiden dat het Noordelijk Belastingkantoor weer in control komt en de doelstellingen die ten grondslag hebben gelegen aan de oprichting alsnog gerealiseerd worden. De uitvoering van de maatregelen vergt een extra financiële inspanning van de eigenaren. De gemeenteraad heeft op 30 oktober 2019 ingestemd met het Groningse deel daarvan, maar verwacht wel constante aandacht voor een efficiënte besteding en de daarvoor te leveren prestaties. In het kader daarvan rapporteren we de raad driemaandelijks, en hebben we continue aandacht voor eventuele verbeteringen en versimpelingen in de processen van het Noordelijk Belastingkantoor.

Verder hebben particuliere woningeigenaren in 2019 weer de mogelijkheid gehad zelf de voorlopige WOZ-waarde van hun woning te controleren (interactieve WOZ). Voor de inwoners van de oude gemeenten Haren en Ten Boer was dit nieuw. Met deze interactieve Waardering Onroerende Zaken maken we een betere dienstverlening en een vorm van selfservice mogelijk.

Conclusie

In 2019 hebben we met maatregelen stappen gezet om het Noordelijk Belastingkantoor weer richting haar doelstellingen te laten bewegen. Verder is er in het kader van de hervormingen besloten om de OZB-inkomsten uit woningen met 10% te verhogen en zijn bedrijven in Haren en Ten Boer door de noodzakelijke harmonisatie van de OZB-tarieven meer OZB gaan betalen. Voor deze bedrijven is een compensatieregeling getroffen zodat zij geleidelijk toegroeien naar het hogere OZB-niveau.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59