Deelprogramma 2.1: Groningen Kennisstad

2.1.1 Samenwerken. met kennisinstellingen

We willen dat kennisinstellingen, bedrijven en overheden samen optrekken en een belangrijke bijdrage leveren aan (nieuwe) innovatieve werkgelegenheid. Daartoe werken we in het ‘Het Akkoord van Groningen’ samen met de Rijksuniversiteit Groningen, het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), de Hanzehogeschool Groningen. In 2019 is een nieuw akkoord afgesloten, waarbij ook het Alfa-College en Noorderpoort als partner zijn toegetreden. Daarbij zetten we Groningen steviger neer als internationale kennisstad en centrum van innovatie.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

Positie op International Student Barometer ten opzichte van andere
Nederlandse universiteiten

1

-

Academic Ranking of World Universities (Shanghai Ranking)

Stijging nu: 66

65

EZ Benchmark topcampussen Nederland

top 8

top 5

Wat wilden we bereiken in 2019?

De belangrijkste doelen van het Akkoord van Groningen in 2019 zijn:

  • Het aantrekken van nieuwe bedrijven en studenten door middel van promotie van Groningen;
  • Het verblijfsklimaat voor internationals in de gemeente verbeteren (zie beleidsveld 2.1.4 (Inter)nationaal Promoten van onze kennissectoren) ;
  • Het verhogen van de kenniscirculatie tussen kennisinstellingen, overheid en burgers door het ontwikkelen van proeftuinen, innovatiewerkplaatsen en Masterclasses;
  • Samenwerken met de MBO-instellingen op relevante thema’s en projecten;
  • Vergroten van de inzetbaarheid van studenten voor de Noordelijke arbeidsmarkt;
  • Erkenning van de Campus Groningen als volwassen topcampus;
  • De samenwerking van de Groningse Healthy Ageing Agenda versterken.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • In 2019 hebben we in samenwerking met Marketing Groningen het nieuwe ‘Merk Groningen’ ontwikkeld. Het merk is gepresenteerd op Let’s Gro en zal vanaf 2020 gebruikt worden in campagnes gericht op (internationaal) talent.
  • Het verblijfsklimaat voor internationals hebben we positief beïnvloed door projecten als Here&Now, City Central (bijvoorbeeld fietscursussen) en The Nothern Times.
  • In 2019 zijn de MBO-instellingen Noorderpoort en Alfa-college als volwaardig lid toegetreden binnen het Akkoord van Groningen. Noorderpoort-studenten waren actief bij het succesvolle Top Dutch Solar Racing team, dat bij haar debuut vierde werd in de World Solar Challenge en het beste Nederlandse team was.
  • Met het organiseren en stimuleren van carrière-evenementen, het onderzoek doen naar en monitoren van talent in de regio en het ondersteunen van netwerken als Talentweb Groningen, stimuleren we de inzetbaarheid van studenten voor de Noordelijke arbeidsmarkt.
  • Het thema Mentale Gezondheid stond centraal in de Healthy Ageing Week: Pluk Geluk. Zo’n 15.000 mensen bezochten de verschillende activiteiten. Ook op Noorderzon was er aandacht voor Mentale Gezondheid. De Escape Room ‘Kraak de code voor Geluk’ was de grote publiekstrekker.
  •  WIJS Groningen breidde zich uit waardoor meer Stadjers gebruik konden maken van kennis en kunde van studenten van MBO, HBO en WO-studenten. Zie paragraaf 1:Integraal gebiedsgericht werken ;
  • Het International Welcome Center North bestond in 2019 vijf jaar. In dit project werken het ministerie, de gemeente, de akkoordpartners en stichting Connect International samen voor bedrijven en internationals in Noord Nederland. De groepen kennismigranten met familie, internationale startups en internationale afgestudeerden zijn veel harder gegroeid in Noord Nederland, dan verwacht. De toestroom van internationals neemt daarnaast ieder jaar verder toe. Zie beleidsveld 2.1.4 (Inter)nationaal Promoten van onze kennissectoren ;
  • De Campus Groningen is het centrum voor innovatie, onderzoek en bedrijvigheid in Noord-Nederland. In 2019 stond de campus in de top 5 van Topcampussen van Nationaal Belang.

Conclusie

Zoals in de strategische agenda van het Akkoord van Groningen is aangekondigd, focust het Akkoord op het actief sturen en ontwikkelen van de thema’s Healthy Ageing, Energie en Digitalisering. Daarnaast zijn er rand-voorwaardelijke thema’s benoemd, zoals: Talent in de Regio, Innovatieklimaat, Jongerenhuisvesting, Internationalisering, Marketing, Communicatie en Lobby. Binnen het Akkoord van Groningen vindt samenwerking plaats op deze thema’s en deze samenwerking resulteert in gezamenlijke concrete projecten en gezamenlijke beleidsontwikkeling.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59