Deelprogramma 2.1: Groningen Kennisstad

2.1.4 (Inter)nationaal Promoten van onze kennissectoren

Met onze kennisinstellingen en de aanwezige kennisintensieve en innovatieve bedrijven bouwen we Groningen verder als economische regio van betekenis in het Europa van nu en straks. Dat vraagt om meer internationaal georiënteerde activiteit en een scherpe profilering.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

Aantal samenwerkingsprojecten op gebied van Kennis/innovatie

>5

>5

Aantal profileringsprojecten Groningen kennisstad

>5

>5

Wat wilden we bereiken in 2019?

We willen Groningen meer strategisch en samen met onze partners, profileren. Het is voor onze arbeidsmarkt en kennisinstellingen van groot belang om (internationaal) toptalent te kunnen aantrekken. Marketing Groningen heeft hiervoor een propositie ontwikkeld om het economisch profiel van Groningen samen met onze partners uit te dragen. In 2019 gaan we hiermee verder. Ten aanzien van internationalisering vanuit economisch perspectief willen we onze krachten bundelen met onze partners en meer vraaggericht werken. We willen meer dan vijf samenwerking/profileringsprojecten op het gebied van kennis en innovatie met onze partners uit het bedrijfsleven en kennisinstellingen opzetten. In 2019 gaan we door met het realiseren van projecten uit het welkomstbeleid 2.0 en ondersteunen van het IWCN.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • We hebben in 2019 een nieuwe Europastrategie vastgesteld;
  • We hebben verschillende Europese samenwerkingsprojecten opgezet, onder andere in de programma's H2020 en Intereg, zie beleidsveld 2.1.2 Faciliteren van gezamenlijke (internationale) kennis en innovatie projecten;
  • Binnen het welkomstbeleid, zijn eerste stappen gezet voor het ontwikkelen van een internationale strategie in samenwerking met het Akkoord van Groningen. Onderdelen die met succes verder uitgebouwd worden zijn de volgende drie projecten: Make it in the North; met onder andere jobs, succesvolle careerevents met meer dan 300 bezoekers, de Northern Times met een miljoen bezoekers (in het eerste jaar) en Hereandnow met een uitbreiding naar Friesland en Drenthe. Ook wordt er doorgebouwd op activiteiten van Citycentral, zoals “My Local Friend;
  • Het International Welcome Center North is flink doorgegroeid in 2019. Waarbij het centrum inmiddels werkt voor 224 bedrijven, 2000 werk- en verblijfsvergunningen en BSN nummers afgeeft en bijna 5000 bezoekers per jaar helpt met informatie service en dienstverlening. Door de groei met onder andere ook internationale startups en afgestudeerden, is er ook een sterkere toename in de activiteiten en werkzaamheden in en om het IWCN te zien. In 2020 wordt een nieuw businessplan voor 2020 en verder voorbereid en gaat de Brexit desk voor Noord Nederland live, waarmee een extra bezoekersstroom van 7000 personen in 1 jaar wordt verwacht.

Conclusie

Voor het aantrekken en behouden van internationale bedrijven en talenten worden volop activiteiten uitgevoerd dat resulteert in een toename van internationalisering van bedrijven, leefomgeving en de daarvoor benodigde faciliteiten. In 2019 zijn er veel samenwerking- en profileringsprojecten uitgevoerd op het gebied van kennis en innovatie, veelal op internationaal niveau.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59