Deelprogramma 2.1: Groningen Kennisstad

2.1.5 Talent en bedrijfsleven koppelen

We bevorderen meer en een betere samenwerking tussen het hoger- en middelbaar onderwijs en het bedrijfsleven. Ook willen we aankomende professionals meer in contact brengen met bedrijven uit de gemeente en regio. We ondersteunen initiatieven die deze samenwerking bevorderen. Daarnaast willen we voldoende en goed gekwalificeerde arbeidskrachten in de Groningse regio opleiden, behouden en aantrekken.

Wat wilden we bereiken in 2019?

We willen de ingezette lijn voortzetten en aanvullen met concrete initiatieven waarbij we uiteindelijk voldoende en goed gekwalificeerde arbeidskrachten voor de Groningse regio realiseren. Het MBO maakt onderdeel uit van onze samenwerking met kennisinstellingen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • De RUG organiseerde vanaf 2019 Techtalks 050 in DOT, waarbij vanuit de wetenschap diverse digitale en technische trends en ontwikkelingen inzichtelijk en toepasbaar zijn gemaakt voor bedrijven in de regio. Een initiatief dat wij hebben ondersteund omdat het de verbinding tussen de universiteit en het bedrijfsleven versterkt;
  • We hebben de Hanze ondersteuning verleend voor de MKB Werkplaats Digitalisering, waar experts van Hanze en RUG ondernemers kunnen helpen met vragen over digitalisering;
  • Wij ondersteunen PNO Consultants in het organiseren van Adopt Idea 2019. Een project waar wij aan hebben bijgedragen vanwege de doelstelling, namelijk basisschoolleerlingen uit groep 6, 7 en 8 in contact brengen met bedrijven over innovatie vraagstukken;
  • Wij hebben de stichting Ondernemerstrefpunt ondersteund bij de heroriëntatie van hun doelstellingen en ook geparticipeerd in de activiteiten die zij organiseren voor vmbo, havo en vwo scholieren; Check the Bizz en de vmbo carrousel;
  • Wij hebben gezamenlijk met het UWV, vanuit Werk in Zicht, het initiatief genomen om samen met horecaondernemers een oplossing te zoeken voor het groeiende tekort aan personeel. Hieruit zijn de Baanborrels Horeca ontstaan. Dit waren laagdrempelige events, waarbij werkzoekenden (met een afstand tot de arbeidsmarkt) konden deelnemen. Horeca ondernemers hebben direct met werkzoekenden kunnen praten, en deze later kunnen aannemen. Deze events waren erg succesvol, en worden in 2020 voortgezet;
  • We hebben in 2019 vanuit IT-arbeidsmarkt regelmatig overleg over aanbod en ontwikkeling (nieuwe) om- en bijscholingscursussen voor IT in samenwerking met IT-bedrijven. Daarnaast hebben bedrijven in de digitale sector talent benaderd via gezamenlijke georganiseerde projecten, zoals de Werkplaats Digitaal Vakmanschap (Noorderpoort) en de Digital Society Hub;
  • In 2019 is IT Academy gestart met nieuw traject 'Make IT Work', waarbij mensen 'van werk naar werk' worden omgeschoold naar een baan in de IT, mét baangarantie bij een IT-bedrijf. De IT Academy wordt door ons ondersteund;
  • Wij hebben in samenwerking met Marketing Groningen gewerkt aan zichtbaarheid en economische profilering.

Conclusie

In 2019 hebben we opnieuw ingezet op een versteviging van de verbinding van talent met het
bedrijfsleven. Hierbij hebben we zoveel mogelijk getracht dit te doen door partners hierin te ondersteunen aan te sporen om richting de eigen doelgroep evenementen te organiseren. Met meer maatwerk tot gevolg. Waar we in het afgelopen jaar vooral op hebben ingezet is het aanjagen en waar nodig organiseren van acties die daadwerkelijk talent en bedrijfsleven koppelen. Per sector zijn via diverse kanalen evenementen en projecten opgezet en georganiseerd om de verbinding te realiseren.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59