Programma 7: Verkeer

Deelprogramma 7.3: Auto

In de weinig verstedelijkte regio rond onze gemeente is en blijft de auto een belangrijk vervoermiddel voor het sociaal en economisch functioneren van gemeente én regio. Daarom is het van groot belang dat de grootste economische trekkers (of dynamo's) in Groningen (inter)nationaal en regionaal goed bereikbaar zijn met de (vracht)auto. Voor de toekomstige bereikbaarheid van onze gemeente zijn aanpassingen aan de infrastructuur voor auto's nodig. Niet alleen voor onze economie, maar ook om te voorkomen dat er alternatieve autoroutes of sluiproutes ontstaan op ongewenste plekken. De kwaliteit van de leefomgeving voor onze inwoners verbetert door verkeer zoveel mogelijk te concentreren op de stedelijke hoofdwegen en sluipverkeer door woonwijken en dorpen te voorkomen.

De komende jaren staan in het teken van een aantal grote projecten. Groningen Bereikbaar doet er in die periode alles aan om Groningen bereikbaar te houden. Dat kan door maatregelen te nemen die verkeer beter spreiden over de dag, verminderen en soms zelfs voorkomen. Een efficiënt en duurzaam goederenvervoer maakt hier onderdeel van uit.

We hebben te maken met twee (landelijke en internationale) trends in de samenleving: toenemende elektronische verbondenheid van alles met alles (connectiviteit) en de deeleconomie (collectiviteit). We houden in de gaten hoe deze trends doorwerken in de unieke Groningse situatie en nemen daarbij de vijf ontwikkelingen op het gebied van slimme mobiliteit als uitgangspunt: automatisch, verbonden, elektrisch, gedeeld en data.

Wij willen dat:

  • De dynamo's van Groningen bereikbaar zijn met de (vracht-)auto;
  • Het autoverkeer zich concentreert op het hoofdwegennet, de wijken en dorpen worden zo min mogelijk belast.

Jaarlijks monitoren we de bereikbaarheid van onze gemeente per auto en de impact daarvan. Het aandeel auto in het totale aantal verplaatsingen in onze gemeente (ofwel de modal split) voor nu en in de toekomst bepalen we met het gemeentelijk verkeersmodel. Daarnaast monitoren we jaarlijks op diverse locaties in onze gemeente het aantal auto's en fietsers. Zo kunnen we onder andere de ontwikkeling van het aantal voertuigen op het binnencordon (een denkbeeldige lijn binnen de ringweg, het gebied tussen de spoorlijn Groningen-Sauwerd, Westelijke Ringweg, Zuidelijke Ringweg, Winschoterdiep, Eemskanaal, Van Starkenborghkanaal en Noordelijke Ringweg) volgen.

De bereikbaarheid vanuit de regio naar onze gemeente werd bepaald door de optelsom van de gemeten reistijden op 9 routes. De inwinning van de gegevens voor deze indicator is echter gewijzigd. Er is een nieuwe databron en de gegevens worden niet meer door Groningen Bereikbaar omgezet in de 9 reistijdtrajecten. Er loopt een onderzoek om reistijden met de nieuwe bron weer structureel vorm te gaan geven.

Met de volgende indicatoren is de werking van ons beleid in dit deelprogramma gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of eenmaal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Effectindicator(en)

Beoogd
2019

Behaald
2019

Aandeel van de auto in de modal split binnen de gemeente Groningen*

30-35%

31,3%

Aantal auto's op het binnencordon (werkdag)

220.000

224.322

Totale reistijd op 9 specifieke trajecten (wegen)

<180,5**

-

Ervaring bewoners van overlast van autoverkeer in de eigen wijk

<16%

18%***

* Bron van de modal split (de verdeling van de verplaatsingen over de modaliteiten fiets, auto, bus en trein) met een herkomst én bestemming binnen de gemeente Groningen is het CBS.
** De inwinning van de gegevens voor deze indicator is gewijzigd. Er is een nieuwe databron en de gegevens worden niet meer door Groningen Bereikbaar omgezet in de 9 reistijdtrajecten. Er loopt een onderzoek om reistijden met de nieuwe bron weer structureel vorm te gaan geven.
*** Onderzoek wordt tweejaarlijks uitgevoerd. Dit cijfer is van 2018.

Lasten, baten en saldo

Lasten

€ 800

2,8 %

Baten

€ 109

0,5 %

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59