Deelprogramma 7.2: Openbaar vervoer

7.2.2 Stedelijke bereikbaarheid openbaar vervoer

Ons doel is: Alle wijken, dorpen en belangrijke functies zijn bereikbaar met het openbaar vervoer.Hierbij gaat het om reizen die (deels of volledig) met het openbaar vervoer worden gedaan met als herkomst en/of bestemming de zes dynamo's in de gemeente Groningen, werklocaties, scholen, winkelcentra of de eigen woning. Een deel van deze reizen wordt gedeeltelijk of volledig met het hoogwaardige openbaar vervoer gemaakt. Voor- of natransport is vaak lopen, fietsen, met de auto of ander openbaar vervoer.

Het OV-bureau Groningen-Drenthe stelt elk jaar de dienstregeling voor het volgende jaar vast. De gekozen dienstregeling, (de kwaliteit van) de infrastructuur en (de bereikbaarheid en kwaliteit van) stations en de bushaltes bepalen voor een belangrijk deel de waardering voor de bereikbaarheid van wijken, dorpen en belangrijke functies.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

Waardering openbaar vervoer op buurtniveau

≥ 84% (zeer) tevreden

-

Wat wilden we bereiken in 2019?

We wilden dat niet alleen de dynamo's uitstekend met het openbaar vervoer bereikbaar zijn, maar ook dat andere gebieden uitstekend met het openbaar vervoer bereikbaar zijn. Een belangrijke graadmeter hiervoor is de jaarlijks te houden enquête op wijk- en buurtniveau die de waardering van het openbaar vervoer per wijk en buurt aangeeft. Mede op basis van de uitkomsten van deze enquête in 2018 en heldere geformuleerde ambities in een op te stellen strategie/visie op het openbaar vervoer wilden we in 2019 sturen op verbeteringen. In Haren wilden we in 2019 werken aan het opwaarderen van het station inclusief het stationsplein, een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel en in het verlengde hiervan fietsstraten. Door aanpassingen aan de N360 wilden we in 2019 de infrastructuur voor Qlink 6 verder verbeteren. Ook was onze inzet om in 2019 meer duidelijkheid over de aanleg van station Hoogkerk te hebben.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Vooruitlopend op vaststelling van de mobiliteitsvisie zijn mogelijkheden verkend om de waardering van het openbaar vervoer in buurten met een lage waardering voor het openbaar vervoer te verbeteren;
  • Besloten is om station Hoogkerk voorlopig niet aan te leggen;
  • Als onderdeel van de opwaardering van station Haren is onder andere een fiets-/voetgangerstunnel geopend;
  • Als onderdeel van het verbeteren van de N360 is bestuurlijke besluitvorming m.b.t. de bushalte Winneweer voorbereid;
  •  Qbuzz heeft in 2019 een MaaS-app in de nieuwe concessie Groningen - Drenthe gelanceerd. Zie ook de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken.

Conclusie

De gemiddelde waardering van het reguliere openbaar vervoer op buurtniveau is sinds 2006 nagenoeg constant gebleven. Daarmee zitten we al jaren rond het minimaal beoogde tevredenheidsniveau, ondanks de druk op de betaalbaarheid van het openbaar vervoer en dat de bus nu minder vaak diep de wijken in gaat.

Vooruitlopend op het vaststellen onze mobiliteitsvisie waar het OV een belangrijk onderdeel van is, zijn er in 2019 (dienstregeling 2020) bewust geen fundamentele dienstregelingswijzigingen voor de gemeente Groningen doorgevoerd. Wel zijn verschillende gesprekken gevoerd met belanghebbenden over onder andere optimalisaties van de dienstregeling in de verschillende wijken, dorpen en buurten.

De aanleg van station Hoogkerk bleek vanwege de spoorwegveiligheidseisen op dit moment financieel niet haalbaar. Tegelijkertijd is vanuit de gebiedsontwikkeling Suikerfabriek een voorkeur ontstaan voor een nieuw station in dat gebied, boven een nieuw station Hoogkerk. Voor de langere termijn zetten wij nu nog steeds in op een station nabij Hoogkerk.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59