Deelprogramma 7.3: Auto

7.3.2 Stedelijke bereikbaarheid auto

Ons doel is dat het autoverkeer zich concentreert op het hoofdwegennet en dat de wijken en dorpen zo min mogelijk worden belast. In onze gemeente willen we vanuit economisch belang een goede bereikbaarheid van alle belangrijke bestemmingen. Daarnaast willen we een leefbare gemeente zijn, met name in de verblijfs-gebieden, woonwijken en dorpen.

De doorstroming op de aansluitingen van en naar de ringweg, de aanrijdroutes, maar ook de doorstroming op de overige hoofdwegen zijn hierbij belangrijk. Voor nu, in de toekomst, maar zeker ook om onze gemeente bereikbaar te houden tijdens de uitvoering van de grote (infrastructurele) projecten. Daarom wordt hard aan deze doorstroming gewerkt, met name aan de oostkant van Groningen: de doorstroming van verkeer naar het UMCG, de oostelijke stadswijken en de binnenstad. Een goede doorstroming op de hoofdwegen zorgt er namelijk ook voor dat het verkeer minder vaak kiest voor een route door de wijk of het dorp. Hierdoor kan de leefbaarheid in wijken en dorpen zoveel mogelijk worden gewaarborgd en verbeterd.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

Aantal kruisingen dat is aangepakt op het gemeentelijk wegennet

2

1

Wat wilden we bereiken in 2019?

In 2019 hebben we de voorkeursvarianten van het project Aanpak Oosterhamrikzone verder uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Tevens is het verkeersplan verder uitgewerkt. De planvoorbereiding voor de Gerrit Krolbrug liep door, want de planning is dat de brug eind 2021 vervangen is. Als onderdeel van de maatregelen Netwerkanalyse is het verkeerslicht Bedumerweg-Sumatralaan in het voorjaar 2019 vervangen door het verkeerslicht bij de W.A. Scholtenstraat te hergebruiken. Bovendien zijn in de zomer van 2019 werkzaamheden uitgevoerd op de aansluiting van de Zonnelaan met de Noordelijke Ringweg. Hierop aansluitend wordt de Zernikelaan opnieuw ingericht. Deze werkzaamheden lopen door tot in het najaar van 2021.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Voor vervanging van de Gerrit Krolbrug zijn de voorbereidingen getroffen voor het opstarten van een nieuwe planstudie;
  • Onderzoek naar een verkeerscirculatieplan binnen de ringwegen en duurzame alternatieven verricht;
  • In dit onderzoek is ook gekeken naar een autoverbinding in de Oosterhamrikzone;
  • Voorbereidingen zijn getroffen voor de vervanging van het verkeerslicht Bedumerweg-Sumatralaan;
  • Uitvoeren werkzaamheden aansluiting Noordelijke Ringweg-Zonnelaan.
  •  Zie ook de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken

Conclusie

In 2019 is onderzoek verricht naar een verkeerscirculatieplan binnen de ringwegen en duurzame alternatieven. Vier denkrichtingen voor de verkeerscirculatie zijn daarbij onderzocht. Voor de duurzame alternatieven zijn er drie knoppen waaraan gedraaid kan worden; ruimtelijke ordening, mobiliteitsnetwerken en managementmaatregelen. In de Integrale Mobiliteitsvisie worden in 2020 de verkeerscirculatie en de duurzame alternatieven verder uitgewerkt en geïntegreerd in het totale mobiliteitsbeleid.

Met de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is in 2019 afgesproken dat de gemeente Groningen het initiatief neemt voor het opstellen van een plan van aanpak voor het regionaal MIRT-onderzoek voor de busbaan-brug over het Van Starkenborghkanaal. Na afronding hiervan en op basis van de uitkomsten kan de minister Rijkswaterstaat de opdracht geven tot het opstellen van een startbeslissing voor de MIRT-verkenning, de uitwerking hiervan en de beoordeling van varianten.

Verder is in 2019 gebleken dat het eerdere ontwerp van de Gerrit Krolbrug niet maakbaar is (te breed en te duur). In 2020 wordt daarom opnieuw een variantenstudie uitgevoerd. Eind 2020 moet een besluit genomen worden over de voorkeursvariant.

Ten slotte is in 2019 is de aansluiting van de Zonnelaan op de Noordelijke Ringweg heringericht en zijn hier verkeerslichten geplaatst. Daarna is begonnen met de verdere herinrichting van de Zernikelaan op Zernike Campus. Tevens zijn de voorbereidingen voor de vervanging van de verkeerslichten op het kruispunt Bedumerweg-Sumatralaan gestart. In 2020 worden deze verkeerslichten daadwerkelijk vervangen.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59