Deelprogramma 7.3: Auto

7.3.1 Bereikbaarheid dynamo's auto

Ons doel is dat de dynamo's van Groningen bereikbaar zijn met de (vracht-)auto.In de bereikbaarheid van de gemeente en de dynamo's zijn de wegen die onze gemeente met de regio en de rest van Nederland verbinden belangrijk. De komende jaren neemt de druk op de weg naar verwachting toe. Het is dan ook een uitdaging een goede balans te vinden tussen oplossingen voor doorstromingsproblemen en het behoud van een leefbare gemeente. Voor de ringweg willen we uitbreiding van de capaciteit en verbetering van de doorstroming. Daarnaast streven we naar minder autokilometers tijdens de spits via mobiliteitsmanagement. Ook willen we de capaciteit van de wegen beter benutten met behulp van verkeersmanagement en andere slimme instrumenten. Binnen tien jaar willen we alle gelijkvloerse kruisingen in de ringweg ongelijkvloers maken.

Stedelijke logistiek
Onze gemeente, en in het bijzonder onze binnenstad, vormt het hart van de Noord-Nederlandse economie en veruit het belangrijkste en grootste verblijfsgebied voor winkels en horeca. In 2014 heeft de gemeente Groningen de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (GD-ZES) ondertekend. Daarmee hebben we ons uitgesproken voor een emissievrije stadslogistiek in 2025. Onze ambitie voor een aantrekkelijke en leefbare binnenstad is vastgelegd in de visie Bestemming Binnenstad “Ruimte voor jou” en in de Inrichtingsleidraad voor de openbare ruimte in de binnenstad van Groningen. Om de leefbaarheid en toegankelijkheid van onze (binnen)stad te garanderen is een grote verandering op het gebied van stadslogistiek noodzakelijk. We streven daarom naar een integrale en efficiënte aanpak in de stadslogistiek, waarin we alle logistieke stromen meenemen. Doel is om zoveel mogelijk bundeling met minder en kleinere voertuigen, passend bij de maat en schaal van onze binnenstad, te creëren. Het bestelgedrag en de organisatie van de logistieke keten zal er anders uit gaan zien. Evenals de benodigde voertuigen.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

Aantal gelijkvloerse kruisingen in ringwegen

5

5

Aantal experimenten met goederenvervoer

3

3

Aantal gerealiseerde spitsmijdprojecten

1

1

Voor stedelijke logistiek zijn er in 2019 drie pilots gestart en afgerond. (1) Firstmile logistiek door DHL en Cycloon. (2) Het bouwen en testen van 'Data Driven City Logistics' door Dropper. En (3) de pilot Businesscase City Hub door PostNL en Dropper waar de businesscase voor fietslogistiek in de binnenstad in de praktijk is getest. Er zijn in 2019 twee nieuwe concepten gerealiseerd, namelijk (1) Slimme lastmile delivery met cargobikes door Dropper en (2) nieuw inkoopbeleid van de gemeente Groningen, waarbij ingekochte goederen met emissievrij transport geleverd moeten worden.

Wat wilden we bereiken in 2019?

In 2019 wilden we voortvarend verder gaan met de ombouw van de Zuidelijke Ringweg. Tijdens de grote verbouwingen van Zuidelijke Ringweg en Groningen Spoorzone voerde Groningen Bereikbaar ook in 2019 regie op de planning van werkzaamheden. Daarnaast verzorgde Groningen Bereikbaar de bijbehorende communicatie en zet het in op mobiliteits- en verkeersmanagement.

In 2019 is de voorverkenning voor de Westelijke Ringweg afgerond. Dit moet leiden tot een besluit over de financiële, ruimtelijke en verkeerskundige kaders. Vervolgens zou de planstudie naar verwachting in het tweede deel van 2019 starten.

Stedelijke logistiek
In 2019 wilden we verdere uitvoering geven aan de acties van het Convenant duurzame stadslogistiek Groningen. We wilden inzetten op voortzetting en opschaling van de lopende pilots en nadrukkelijk aan de slag gaan met de communicatie en ICT-ondersteuning van de 10 sporen van het convenant.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Ombouwen Zuidelijke Ringweg;
  • Deelnemen aan samenwerkingsorganisatie Groningen Bereikbaar;
  • Verkennen ongelijkvloers maken Westelijke Ringweg;
  • Verbeteren verkeerssituatie rondom Martini Ziekenhuis;

Stedelijke logistiek

  • Voortzetting van de pilot ANPR handhaving;
  • Groningen was van 14-16 juni 2019 gaststad van het International Cargo Bike Festival;
  • Interreg Surflogh: Pilot Business case City Hub met PostNL en Dropper en we presenteerden onze stakeholdersaanpak tijdens de ‘Surflogh-midterm-conferentie’ in Edinburgh op 28 en 29 mei 2019;
  • H2020 - ULaaDS: toekenning Europese subsidie (2020-2023);
  • Pilot first mile Ecommerce door DHL in samenwerking met Cycloon;
  • Aanpassing van inkoopbeleid gemeente Groningen: leveringen van goederen moet voortaan met ZE-transport;
  • We hebben het Nederlandse en Europese kennisnetwerk actief gevolgd, zodat we (zo) goed (mogelijk) op de hoogte zijn van ontwikkelingen, innovaties en trends op het gebied van stadslogistiek;
  • Samen met het Rijk hebben we in Groningen een project opgestart waarbij we met ondernemers van de Oude Kijk in ’t Jatstraat vervoerders en de RUG de randvoorwaarden voor een Zero Emissie-straat uitwerken;  
  • We hebben gewerkt aan onze conceptvisie Stadslogistiek die in 2020 gereed moet zijn. Uitbreiding van het venstertijdengebied en het instellen van de Zero Emissie-zone van stadslogistiek zijn hier onderdeel van.

Conclusie

Voor de Aanpak Ring Zuid is in maart 2019 het plan van aanpak van de Commissie Hertogh Ring Zuid gepresenteerd. In de zomer van 2019 is de Helperzoomtunnel ingeschoven en is een begin gemaakt met het intrillen van de damwanden voor de verdiepte ligging. Voor de fietstunnel bij zwembad De Papiermolen is de planologische procedure gestart. Tijdens de werkzaamheden heeft Groningen Bereikbaar de centrale regie om de gemeente bereikbaar te houden. In 2019 heeft Groningen Bereikbaar onder andere het beloningsprogramma Gafilevrij uitgerold dat specifiek is gericht op het realiseren van spitsmijdingen op de N7.

De voorverkenning voor de Westelijke Ringweg moest leiden tot financiële, ruimtelijke en verkeerskundige kaders voor het ongelijkvloers maken van het noordelijke deel ervan. In 2019 hebben we hieraan gezamenlijk met de provincie Groningen gewerkt. Inmiddels is duidelijk geworden dat de investeringsopgave veel groter is dan we eerder hadden verwacht. We hebben gezamenlijk echter wel geconcludeerd dat we vooralsnog de ambities niet bijstellen, maar dat we op zoek gaan naar andere faseringsmogelijkheden en extra financiering.

In 2019 hebben we een tweetal maatregelen getroffen om de bereikbaarheid van het Martini Ziekenhuis te verbeteren. Allereerst hebben we een tweede uitrit van de parkeergarage gerealiseerd. Autoverkeer dat de parkeergarage verlaat, hoeft nu niet per se naar de Paterswoldseweg te rijden, maar kan ook naar de Laan Corpus den Hoorn. Dit vermindert de wachttijden in de parkeergarage zelf en zorgt bovendien voor een betere spreiding van het verkeer. Daarnaast hebben we op het kruispunt Paterswoldseweg-Laan Corpus den Hoorn de rijstrookindeling voor de verkeerslichten zodanig aangepast dat recht doorgaand verkeer op de Laan Corpus den Hoorn over twee rijstroken beschikt. Dit bevordert de doorstroming op de Laan Corpus den Hoorn aanmerkelijk.

Stedelijke logistiek
Een aantal pilots hebben we vanuit 2018 voortgezet en er zijn in 2019 een aantal nieuwe pilots opgestart. Het bleek moeilijk om de pilot met een gekoelde cargobike al in 2019 te starten, waarschijnlijk start deze pilot in 2020. De pilot met ANPR-handhaving leverde ons in 2019 veel inzichten op, het overschakelen naar daadwerkelijke handhaving bleek in 2019 nog niet haalbaar, waarschijnlijk starten we begin 2020 de handhaving met camera’s daadwerkelijk op. De pilot Businesscase City Hub met PostNL en Dropper waarbij de last-mile bezorging in de binnenstad voor PostNL volledig werd uitgevoerd met cargobikes was zeer succesvol. PostNL overweegt nu om de cargobike structureel in te zetten voor de last-mile in de binnenstad.

Op het gebied van communicatie is er veel gebeurd. Er is veel aandacht voor het thema stadslogistiek geweest. Van 14 tot en met 16 juni 2019 vond het International Cargo Bike Festival plaats in Groningen, met bezoekers uit meer dan 35 landen. De resultaten van de pilots zijn en de voortgang van de conceptvisie zijn met de klankbordgroep gedeeld en de groep met logistieke koplopers werd uitgebreid. In de Oude Kijk in ’t Jatstraat vond een eerste bijeenkomst plaats met ondernemers en vervoerders om samen met de gemeente en de Rijksuniversiteit Groningen na te denken over wat er nodig is om in de toekomst als zero emissie straat te functioneren.

Op het gebied van ICT-ondersteuning werd besloten om de proef met ANPR-handhaving te verlengen. Vanuit Surflogh hebben we een verkenning opgestart om mogelijke toepassingen van de ANPR-data in beeld te brengen. Verder heeft Dropper succesvol getest met de eigen ontwikkelde planning software voor last-mile-bezorging met cargobikes in de pilot met PostNL.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59