Deelprogramma 4.2: Passende ondersteuning en zorg

4.2.1 Ondersteunende voorzieningen

Ondersteunende voorzieningen hebben een sleutelfunctie tussen de sociale basisvoorzieningen in spoor één en de zorgvoorzieningen in spoor drie. Ondersteunende voorzieningen bestaan uit collectieve en individuele ondersteuning gericht op de totstandbrenging van een goede vraaganalyse en dito ondersteuningsplan voor inwoners. Deze voorzieningen maken onderdeel uit van de integrale aanpak van WIJ Groningen.

Naast het bieden van collectieve preventieve ondersteuning gericht op de sociale basis, voert Stichting WIJ Groningen taken uit op het gebied van individuele ondersteuning. Deze ondersteuning richt zich op inwoners/gezinnen die, al dan niet tijdelijk, verminderd zelfredzaam zijn, met een ondersteuningsbehoefte op één of meerdere leefgebieden. Met het oog op deze ondersteuning vormt een brede, op de ondersteuningsvraag toegespitste vraaganalyse de basis. Deze vraaganalyse is het vertrekpunt voor de opstelling van een ondersteuningsplan, door de betrokken persoon/personen en WIJ Groningen gezamenlijk. Bij het zoeken naar duurzame oplossingen voor ondersteuningsvragen, worden nadrukkelijk de eigen mogelijkheden van de betrokkene(n), alsmede de beschikbare mogelijkheden in de wijk voor zover dit basisvoorzieningen betreffen, benut. Op het ondersteuningsplan voert Stichting WIJ Groningen vervolgens, vanuit het uitgangspunt van ‘één regisseur per huishouden’, samen met onze inwoners regie. Dit kan inhoudelijk zijn, in die gevallen waar WIJ Groningen zelf ondersteuning biedt, alsook procesmatig, wanneer de ondersteuning wordt geboden door één van de aan het GON gerelateerde aanbieders. Indien sprake is van langdurige professionele ondersteuning wordt het ondersteuningsplan overgedragen aan het GON. Het GON geeft hier vervolgens uitvoering aan.

Voor een nadere toelichting op het GON verwijzen wij naardeelprogramma 4.2.2 specialistische zorgvoorzieningen. De ondersteuning die Stichting WIJ Groningen zelf biedt is zoveel mogelijk passend bij de ondersteuningsvraag en sluit aan op de eigen kracht en mogelijkheden van onze inwoners, hun sociale omgeving en de beschikbare (informele) voorzieningen in de wijk.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

% bewoners (18 jaar e.o.) dat zegt dat de geboden ondersteuning past bij de hulpvraag

> 70%

67%

% bewoners (18 jaar e.o.) dat zegt dat de kwaliteit van de geboden ondersteuning goed is

> 70%

62%

% hulpvragen dat door de WIJ-teams is verwezen naar sociale basisvoorzieningen

toename

61%

% hulpvragen dat door de WIJ-teams is toegeleid naar specialistische zorgvoorzieningen

afname

- *

% inwoners dat (een gedeelte van) het ondersteuningsplan zelf of met behulp van informele ondersteuning (waaronder sociaal netwerk, vrijwilligers) uitvoert

toename

- *

* Vanwege wijzigingen in het registratieproces van WIJ-Groningen is sprake van een trendbreuk in de data en zijn er over 2019 als geheel geen goed te interpreteren cijfers te presenteren. Naar verwachting is dit vanaf 2020 wel weer inzichtelijk en in de tijd vergelijkbaar te maken.

Wat wilden we bereiken in 2019?

Ten behoeve van de ondersteunende voorzieningen werken de WIJ-teams, in opdracht van de gemeente Groningen, aan de volgende resultaten:

  • De inwoner voert maximaal de regie over zijn eigen leven;
  • Het onderzoek (vraagverheldering en opstelling ondersteuningsplan) en de daaruit voortkomende ondersteuning is passend bij de ondersteuningsvraag en sluit aan op de eigen kracht van inwoners;
  • Jeugd en hun ouders/verzorgers die met een hulpvraag bij de huisarts komen ontvangen passende ondersteuning;
  • Inwoners zijn in de gelegenheid om hun ervaringen over het contact met Stichting WIJ Groningen te delen;
  • Gezinnen met zware, complexe problematiek worden adequaat ondersteund;
  • Kwetsbare doelgroepen en inwoners die niet ontvankelijk zijn voor ondersteuning (zoals veroorzakers van overlast of zorgmijders) zijn onder de aandacht en ontvangen passende ondersteuning;
  • Klachten zijn zorgvuldig behandeld en afgehandeld en leiden aantoonbaar tot verbetering;
  • De door de aanbieder geboden ondersteuning sluit aan op de doelen uit het ondersteuningsplan;
  • De resultaten van de ondersteuning zijn integraal, met alle bij de ondersteuning betrokken partijen, geëvalueerd en acties zijn uitgezet conform de uitkomsten van de evaluatie;
  • De ontwikkeling van de zorguitgaven ((maatwerk)voorzieningen en jeugdhulp) is transparant en passende beheersmaatregelen zijn getroffen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

Uit het Stadspanel onderzoek 2019 over WIJ Groningen komt naar voren dat in 2019 circa 67% van de personen die op enigerwijze door een WIJ-team zijn ondersteund, deze ondersteuning (volledig) passend vonden bij de ondersteuningsvraag, waarvan sprake was. De waardering over de ‘passendheid’ van de geboden ondersteuning is daarmee ten opzichte van de eerdere jaren nagenoeg stabiel gebleven. Wel is de doelstelling van >70% net niet behaald. Dit blijft dus nadrukkelijk onze aandacht behouden. Uit het onderzoek blijkt overigens wel dat een relatief groot deel van de ondervraagden (zo'n 26%) neutraal is in de eigen opvatting. Minder dan 8% ervaart de geboden ondersteuning daadwerkelijk als niet-passend.

Eenzelfde beeld valt op te tekenen waar het gaat om de ervaren kwaliteit van de ondersteuning. Het percentage inwoners dat de ondersteuning naar aanleiding van een hulpvraag als goed heeft ervaren is 62% en blijft daarbij wat achter bij onze doelstelling. In vergelijking met de voorgaande twee jaren is een lichte achteruitgang te zien van 2%-punt. Ook hier is overigens sprake van een relatief grote groep die hier een neutraal standpunt over heeft ingenomen. Zo'n 29% van deze groep vond de ondersteuning niet uitgesproken goed of slecht. Ongeveer 9% van de ondervraagden was daadwerkelijk ontevreden over de kwaliteit van de geboden ondersteuning, hetgeen redelijk in de pas loopt met de scores die uit het Wmo Cliënttevredenheidsonderzoek naar voren kwamen.

Met betrekking tot de ondersteuning van inwoners die hiervoor in beginsel niet ontvankelijk zijn (zogenaamde bemoeizorg) is in 2019 gestart met een nieuwe werkwijze tussen de hierbij betrokken partijen. WIJ Groningen neemt in het kader van bemoeizorg een regisserende rol op zich en betrekt waar nodig de expertise vanuit de ggz en verslavingszorg. Deze nieuwe werkwijze, die op WIJ-team gebiedsniveau plaatsvindt, wordt door de betrokken partners als een verbetering ervaren. De samenwerking ten behoeve van deze kwetsbare groep wordt geïntensiveerd.

WIJ Groningen heeft verder gewerkt aan versnelling op een aantal kerninterventies, gericht op het meer in controle komen van de zorguitgaven. Zo wordt onder meer intensiever gezocht naar mogelijkheden tot benutting van het voorliggend veld, bij ondersteuningsvragen. Daarnaast wordt door de Ondersteuners Jeugd en Gezin getracht om, waar mogelijk, preventieve interventies op het terrein van jeugdhulp in te zetten, ter voorkoming van specialistische zorg. Ook is gestart met een intensieve aanpak van huishoudens met gestapelde gemeentelijke voorzieningen, met de intentie om de ondersteuningsbehoefte van deze huishoudens op alternatieve en soms creatieve wijze te herzien, met hetzelfde resultaat voor ogen. Eerste ervaringen worden in dat kader opgedaan.

Conclusie

Er kan gesteld worden dat het merendeel van de inwoners de dienstverlening van WIJ Groningen positief waardeert. Aanvullend wordt de (maatwerk)ondersteuning waartoe dit in een deel van de gevallen leidt (zie ook beleidsveld 4.2.2.) overwegend als passend en kwalitatief goed ervaren. Positief is ook de toename van de mate waarin inwoners aangeven dat de ondersteuning heeft geleid tot meer eigen regie over het leven en het zich meer kunnen redden in het alledaagse. Desondanks moet ook geconcludeerd worden dat we op onderdelen nog niet helemaal daar zijn waar we willen staan. Het is dan ook voor ons een punt van aandacht om te blijven investeren in het verbeteren van de dienstverlening en in de ondersteuning van inwoners en de gezamenlijke inspanning hiervoor met partners in het sociaal domein.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59