Deelprogramma 1.2: Inkomen en armoedeverlichting

1.2.3 Handhaving

We willen dat uitkeringen terecht komen bij mensen die er recht op hebben. Hiervoor volgen wij zorgvuldige intake-procedures. Verder informeren we onze klanten actief en begrijpelijk over de regels, voorwaarden en sancties. Vanuit het oogpunt van vertrouwen in burgers controleren we gericht.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd

2019

Behaald
2019

Aantal beëindigde uitkeringen (controle aan de achterkant)

Daling

205

% toegekende aanvragen (controle aan de poort)

<63%

58%

Aantal opgelegde boetes

Daling

166

Wat wilden we bereiken in 2019?

We willen maximale naleving en nalevingsbereidheid van wetten en regels. In 2019 verwachtten we een daling van het aantal beëindigde uitkeringen wegens fraude en minder P-wet-boetes op te leggen dan in 2018. De resultaten 2018 waren beïnvloed door een eenmalige screening op rechtmatigheid van nieuwe instroom vanaf 2015.
We verwachtten dat het percentage toegekende uitkeringsaanvragen in 2019 lager is dan 63%.
Als we in het kader van een handhavingsonderzoek constateerden dat er (mogelijk) sprake is van een zorgbehoefte dan deelden we dat signaal met het WIJ-team en stemden vervolgstappen met hen af. Zo beëindigden we uitkeringen niet direct maar informeerden we eerst of de klant bij een WIJ-team bekend is. We hebben wat dat betreft onze handhavingsstijl afgestemd op de specifieke achtergronden en verwachtingen van de uitkeringsgerechtigde.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Strenge controle aan de poort;
  • Aandacht voor fraude-alertheid in het primair proces;
  • Voorlichting over regels en sancties;
  • Fraude-alertheid vergroot binnen de Directie Werk en KIK door scholing en coaching van medewerkers;
  • Deelname en uitvoeren van adressencontroles in verband met Landelijke Aanpak Adreskwaliteit;
  • Informatie gestuurd handhaven; Betreft een pilot in samenwerking met afdeling Onderzoek, Informatie & Statistiek om met interne en externe gegevensbronnen gekwalificeerde fraudesignalen te genereren met een hoge hit-ratio. Doel is met dit voorspellend model zowel de instroom te beperken als in het proces efficiënt fraude te detecteren.

Conclusie

  • Het aantal beëindigingen is licht gestegen;
  • Percentage toegekende aanvragen is gedaald van 60 naar 58 %. Deze daling valt te verklaren vanwege. een aantal afgewezen aanvragen voor een P-wet uitkering van jongeren omdat zij een melding hadden moeten indienen. Door inspanningen van Handhaving aan de Poort is het percentage toegekende aanvragen op het gewenste niveau;
  • Het aantal opgelegde boetes P-wet en Inburgeraars is gedaald. De groep van inburgeraars droogt op omdat deze groep sinds 1 januari 2013 ondergebracht is bij de DUO en wij nog slechts de inburgeringsplicht van voor deze datum beoordelen;
  • Daarnaast continueren we in samenspraak met WIJ en overige partners vaker uitkeringen omwille van een sociaal belang en/of vanuit een belang voor de openbare orde of veiligheid.
ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59