Deelprogramma 6.1: Culturele infrastructuur

6.1.3 Nieuwe verbindingen leggen

We vinden dat het aangaan van verbindingen de kracht van cultuurstad Groningen is. De Kunstraad constateert dat hierin stappen worden gezet. Instellingen gaan samenwerkingen aan met andere (maatschappelijke) partners om een interessanter aanbod te bieden. We willen kunst en cultuur meer verbinden met de maatschappelijke en ruimtelijke ontwikkelingen in onze gemeente. Voor deze verbindingen zoeken we de samenwerking op, in stedelijk, regionaal én noordelijk verband (We the North). We promoten cultuur als onderdeel van een goed vestigingsklimaat en ‘Citymarketing’. Daarnaast dragen wij via onze netwerken bij aan het hervormen van het landelijk cultuurbestel.

Wat wilden we bereiken in 2019?

  • Versterking van noordelijk makersklimaat en publieksontwikkeling met nadruk op de samenhang en verbinding tussen lokaal, regionaal en landelijk beleid;
  • We wilden instrumenten inzetten om het culturele aanbod beter te ontsluiten.

Wat hebben we hier voor gedaan?

We the North

  • De uitvoering van de drie proeftuinen (Meertaligheid, Artist in Space en Publieksbereik 'Cultuur in de Frituur') is gestart. Met deze proeftuinen onderzoeken we nieuwe manieren om cultuur te maken en publiek te bereiken. Voor bovengenoemde proeftuinen is landelijke cofinanciering gerealiseerd;
  • Dit jaar stond ook in het teken van lobby. Het landelijke beleid werd vastgesteld. We the North staat landelijk bekend als vooruitstrevende en kwalitatief sterke cultuurregio. De samenwerking met het rijk heeft geresulteerd in een extra toetsing door regio's tijdens het subsidieproces 2021-2024, namelijk het reflectiemoment in maart 2020. Het Regioprofiel en onze nieuwe kadernota dienen hiervoor als basis.

Creatieve industrie en marketing

  • In samenwerking met Economische Zaken en Academie Minerva is een agenda voor de creatieve industrie ontwikkeld als onderdeel van het programma van Economische Zaken. De hoofdthema's zijn; de inzet van creativiteit voor hergebruik materialen, klimaatadaptatie en voedsel;
  • Marketing Groningen is gestart met het ontwikkelen van een digitale tool om kleine culturele aanbieders toegang te geven tot de database waardoor activiteiten en programmering opgenomen worden op de websites van Marketing Groningen (zoals de Uitagenda, Visit Groningen en regiomarketingsites).

Conclusie

In We the North verband is samen opgetrokken richting het Rijk. Door met heldere plannen te komen zijn we als Noorden zichtbaar en zijn een aantal projecten gecofinancierd.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59