Deelprogramma 10.3: Integriteit en veiligheid

10.3.1 Ondermijnende of georganiseerde criminaliteit

Ondermijnende criminaliteit bedreigt de integriteit van onze Groninger samenleving. Het gaat om zwaardere, georganiseerde vormen van criminaliteit, die niet of nauwelijks zichtbaar zijn met veelal een financieel motief als leidraad. Het zijn gesloten netwerken met mechanismen als onderlinge afhankelijkheid en onderdrukking om dat gesloten karakter te behouden. Door deze mechanismen zijn er vaak relatief weinig aangiften, waardoor de omvang van deze vorm van misdaad moeilijk te bepalen is. Ondermijnende criminaliteit gebruikt legale structuren als middel om de crimineel verkregen inkomsten daadwerkelijk ‘te gelde’ te maken. Daar ontstaat de verwevenheid tussen onder- en bovenwereld. 

Binnen de geïntegreerde aanpak van ondermijnende criminaliteit ligt het accent op de lokaal en regionaal bepaalde prioriteiten (drugscriminaliteit, witwassen/vastgoed, mensenhandel, fraude, milieucriminaliteit, motorbendes). Een effectieve aanpak vereist een georganiseerde overheid (politie, OM, gemeente, Belastingdienst) die alle middelen en instrumenten inzet die tot haar beschikking staan om het criminele ondernemersklimaat te verslechteren. Gezamenlijk wordt bepaald hoe strafrechtelijke, bestuursrechtelijke en fiscale interventies ingezet kunnen worden.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

Aantal adviesaanvragen bij bureau Bibob

8

0

Aantal geweigerde vergunningen op grond van Bibob-criteria

8

0

Wat wilden we bereiken in 2019?

Ons voornaamste doel blijft onveranderd: we willen de georganiseerde misdaad en ondermijning in onze Groningse samenleving tegengaan. Dat blijven we doen in nauwe samenwerking met onze ketenpartners. Vanuit een sterkere informatiepositie werken we toe naar een thema- en gebiedsgerichte aanpak. Daarnaast blijven we onverminderd actief in het aanpakken van ondermijnende casuïstiek in onze gemeente.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Het uitvoeren van grootschalige integrale en branchegerichte handhavingscontroles bij kap- en schoonheidssalons, (auto)garagebedrijven en bij growshops. Enerzijds om naleving van regelgeving te bevorderen (en daarmee indirect ook eerlijke concurrentie), anderzijds om zicht te krijgen op ondermijnende activiteiten binnen de branche;
  • Het onverminderd voortzetten van de integrale samenwerking met het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC), de politie, het Openbaar Ministerie en de belastingdienst. Zowel op beleidsmatig niveau maar ook bij de uitvoering van integrale ondermijningsonderzoeken;
  • Het vastleggen van onze prioriteiten in de programma-aanpak ondermijning;
  • Het ontwikkelen van informatieproducten om meer zicht te krijgen op de aard, inhoud en omvang van ondermijnende criminaliteit in Groningen;
  • Het deelnemen aan de City Deal Zicht op ondermijning, samen met diverse andere grote steden in Nederland, het CBS en het ministerie van BZK;
  • Het versterken van onze lokale, regionale en landelijke positie in de ontwikkeling van (de toekomstagenda van) de aanpak van ondermijnende criminaliteit;
  • Het versterken van ons stedelijk netwerk met landelijke koplopers en onze landelijke positie door deelname aan het landelijk aanjaagteam ondermijnende criminaliteit.

Conclusie

Het afgelopen jaar hebben we onze aanpak verder geïntensiveerd en ingezet op een meer actiegerichte en zichtbare aanpak van ondermijnende criminaliteit. Onze integrale handhavingscontroles zijn daar een voorbeeld van, net zoals de integrale ondermijningsonderzoeken die we uitvoeren. We zetten daarbij in op de prioriteiten die voortvloeien uit ons geografisch ondermijningsbeeld, te weten illegale drugshandel, fraude- en misbruik in de vastgoed sector en mensenhandel en uitbuiting. Onze werkzaamheden op het gebied van Bibob hebben we voortgezet. We beoordelen de aanvragen die vallen binnen het Bibob beleidskader. In 2018 hebben we op basis van deze beoordelingen 8 adviesaanvragen (inclusief verzoeken om aanvullende adviezen) bij het LBB ingediend. In 2019 gaf geen van de beoordelingen van onze Bibob-intakes aanleiding om een adviesaanvraag in te dienen bij het Landelijk Bureau Bibob, dan wel om zonder advies een vergunning te weigeren of in te trekken.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59