Parkeerbedrijf
Ons Parkeerbedrijf is primair belast met de uitvoering van beleidsmaatregelen op het gebied van parkeren. Het takenpakket van het Parkeerbedrijf omvat de exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen, het aanbieden van parkeerplekken op straat (parkeerautomaten, opdrachtgever handhaving, vergunningverlening, onderhoud en exploitatie) en het aanbieden en onderhouden van fietsparkeerplekken in gebouwde voorzieningen. Ook het beheer en gebruik van de P+R-terreinen valt onder regie van het Parkeerbedrijf.
Handhaving
Voor goed werkend parkeerbeleid is parkeerhandhaving belangrijk. Met parkeerhandhaving willen we de gemeente toegankelijk houden en onveilige situaties voorkomen - door zichtbaar, herkenbaar en aanspreekbaar aanwezig te zijn in de wijk en nauw samen te werken met de politie. Wij zijn gastheer, maar als mensen de regels overtreden, treden wij stevig op. Wij maken werk van het niet-betalen. Aan de hand van de geconstateerde betalingsbereidheid zetten wij onze parkeerhandhavers gericht in op locaties en tijdstippen. We handhaven de parkeerregels langs twee wegen: fiscaal (betaald parkeren) en via de Wet Mulder (foutparkeren). De hoogte van de naheffingsaanslag stellen we jaarlijks vast op basis van de kosten van de handhaving, waarbij het maximum wettelijk is bepaald.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Beoogd | Behaald |
Betalingsbereidheid bij betaald parkeren | 90-95% | 90-95% |
Aantal uren inzet parkeerhandhaving* | - | - |
* Voor de voormalig gemeente Groningen was 40.000 uur beoogd in 2019.
Wat wilden we bereiken in 2019?
Het openen, in de markt zetten en exploiteren van de nieuwe parkeergarage Forum Groningen was een belangrijke opgave voor 2019. Tegelijkertijd namen we ook de fietsenstalling Nieuwe Markt in gebruik. Daarmee hebben we een belangrijke locatie en extra capaciteit aan ons parkeerareaal toegevoegd en kregen we mogelijkheden de overlast van gestalde fietsen op straat in de oostelijke binnenstad te verminderen. Met de opening en exploitatie komen ook de verwachtingen en risico’s waar het gaat om ingroeitijd en bezettingsgraden; die monitoren we nauwgezet.
Qua onderhoud waren de parkeerapparatuur aan het Bleekveld en het parkeerdek van buurtstalling Bleekveld in 2019 aan de beurt.
Verder verwachtten we in 2019 de resultaten van een onderzoek naar maatregelen die een direct effect op de resultaten van het Parkeerbedrijf kunnen hebben. De effecten van extra stallingscapaciteit voor fietsen in gebouwde voorzieningen, het parkeervrij maken van de Diepenring of het opheffen van parkeerplekken op straat zien we bij implementatie direct terug in de exploitatie en een vermindering van het resultaat. We verwachten dat die exploitatie voorlopig nog voldoende robuust is om daaraan ruimte te kunnen bieden. Geld verdienen is niet het doel. Waar dat mogelijk is willen we waarde toevoegen aan de gemeente en maatschappelijke belangen kunnen dan zwaarder wegen dan bedrijfseconomische belangen. De financiële gevolgen brachten we per project in beeld.
Wat hebben we hier voor gedaan?
Parkeerbedrijf
In 2019 is de nieuwe parkeergarage Forum Groningen geopend. Ook is de fietsenstalling Nieuwe Markt geopend. In combinatie met een fietsparkeerverbod op en rond de Nieuwe Markt is de fietsparkeeroverlast in dit gedeelte van de binnenstad fors teruggedrongen.
Ook in de huidige garages is veel gebeurd: zo zijn garages Circus, Boterdiep en Euroborg van nieuwe parkeerapparatuur voorzien. Daarnaast hebben we een begin gemaakt met het wegwerken van achterstallig onderhoud in (voormalige garage) de Voorhorst in Haren (onder andere energiezuinige verlichting geplaatst, CO/LPG-installatie vervangen en oplossen van diverse lekkages/herstel scheurvorming).
Ook zijn in Haren de parkeerautomaten vervangen. Zo is het nu mogelijk om contactloos te betalen en accepteren de automaten nu ook creditcards. De automaten in Haren voldeden niet aan Europese regelgeving voor veilig betalingsverkeer. Hadden we ze niet vervangen, dan hadden we de automaten buiten werking moeten stellen.
Onze buurtstallingen hebben we weer een stukje duurzamer gemaakt. Zo hebben we energiezuinige ventilatie en ledverlichting aangebracht. De aanpassingen in buurtstalling Bleekveld laten op zich wachten. De stalling is aan groot onderhoud toe. Zo moet het hele dek worden vervangen. In verband met de woningbouw op het dek is dat een complexe operatie. Wel zijn we met de provincie Groningen tot overeenstemming gekomen over het inzetten van de garage onder het Provinciehuis als buurtstalling (buiten kantoortijden).
Op straat is er is vooral in de binnenstad openbare ruimte herwonnen sinds de uitbreiding van betaald parkeren. Vooral in parkeergebied Binnenstad zijn parkeerplekken verdwenen ten behoeve van de leefkwaliteit. Zo is er aan het Hoge der A en deReitemakersrijge een aantal plekken verdwenen in het kader van de herinrichting van de binnenstad. In de Haddinge- en Pelsterstraat en aan het Gedempte Zuiderdiep hebben we stallingsplaatsen voor fietsen gerealiseerd op vijf autoparkeerplaatsen. In de St. Jansstraat, de Stalstraat en de Rode Weeshuisstraat zijn plekken weggehaald in verband met de uitvoering van de binnenstadvisie en de realisatie van Mercado (in combinatie met de herinrichting Rode Weeshuisstraat).
Handhaving
- Naast fiscale handhaving (niet betalen voor parkeerrechten), hebben wij handhavend opgetreden tegen parkeeroverlast (fout geparkeerde voertuigen, onveilige of overlast gevende situaties);
- Onze buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) hebben gecontroleerd op naleving van de venstertijden voor het laden en lossen in de binnenstad;
- We hebben de nieuwe scanauto in gebruik genomen en onderzoeken de mogelijkheden om de scanauto voor meer doeleinden in te zetten naast parkeercontrole;.
- Samen met OIS hebben we kennissessies georganiseerd waarin de data van de scanauto werd geanalyseerd door data-wetenschappers uit het Noorden.
Conclusie
We hebben onze parkeergarages en buurtstallingen duurzamer gemaakt, zoals we in de Parkeervisie al hadden opgeschreven. In Haren hebben we maatregelen genomen die nodig waren om het parkeerbeleid zoveel mogelijk te actualiseren. Daarnaast hebben we conform de Parkeervisie op diverse plekken openbare ruime herwonnen, zoals op de Diepenring (omgeving Kattenbrug) en bij de nieuwe bushaltes (inclusief de Sint Jansstraat). In combinatie met de nieuwe parkeergarage Forum Groningen (die in 2020 voor het eerst een heel jaar in de boeken staat) moeten we zorgvuldig in beeld brengen wat de effecten hiervan op de exploitatie zullen zijn. De scanauto heeft in 2019 voor het eerst een heel jaar gereden. De resultaten zijn conform onze verwachtingen.