Deelprogramma 7.4: Parkeren

7.4.1 Parkeervoorzieningen

We bieden in onze gemeente verschillende vormen van parkeren aan. Buurtbewoners parkeren in buurtgarages (voor zover daar plek is) of op straat. Die buurtgarages bieden we (zoveel mogelijk) kostendekkend aan. Bezoekers aan de stad parkeren op straat of in de parkeergarages. Forenzen en andere langparkeerders parkeren op P+R-terreinen aan de rand van de stad. Die P+R-terreinen zijn, zoals alle gemeentelijke voorzieningen, schoon, heel en veilig. Door het aanbieden van voldoende en goed vindbare fietsenstallingen met toezicht, beperken we de overlast van gestalde fietsen op straat zo veel mogelijk.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

behaald
2019

Aantal parkeerplaatsen op P+R-terreinen

4.200

4.000*

Aantal wijken waarmee een parkeerplan is opgesteld

6

2

Aantal openbare laadpunten voor elektrische voertuigen

150

150

Aantal laadpunten in gemeentelijke parkeergarages

38

46

* Hoogkerk is exclusief het terrein bij Hotel Van der Valk (210 plaatsen).

Wat wilden we bereiken in 2019?

Sinds de herindeling hebben we binnen onze gemeente te maken met verschillen in regelgeving, vergunning(uitgifte), prijzen én beleid. De harmonisatie van dat beleid en implementatie daarvan was een belangrijke opgave voor 2019.

De ambities hebben we in 2019 verder ingevuld. Dat begon op straat – in buurten waar de parkeerdruk hoog is maar we nog geen parkeerregime kennen (zoals Helpman), in buurten mét een parkeerregime waar het desondanks druk is (zoals de Badstratenbuurt), of in buurten waar bouwontwikkelingen een parkeerregime nodig maken (onder andere Selwerd). In deze buurten staat de kwaliteit van de openbare ruimte onder druk of is het nodig maatregelen te nemen om een (te) hoge parkeerdruk, klachten van buurtbewoners en fout geparkeerde auto’s te voorkomen. In die buurten gingen we met de bewoners in gesprek over de manieren waarop we de parkeerproblemen kunnen oplossen.

Om een deel van de parkeerproblemen in de wijken rondom de binnenstad werkelijk op te lossen, moesten we de vergunningensystematiek optimaliseren. Daartoe hebben we de huidige indeling in parkeergebieden tegen het licht gehouden en hebben we stappen gezet naar een eenduidige set van tijdvensters . Dat schept helderheid voor bewoners en kortparkeerders.

Met onze parkeernormen bepalen we hoeveel parkeerplekken bij nieuwbouw gerealiseerd moeten worden. De parkeernormen vormen daarom een belangrijk instrument voor het reguleren van de parkeerdruk in de openbare ruimte. In de praktijk blijken de normen echter niet altijd adequaat en/of actueel genoeg. Daarom passen we ze aan.

Om elektrisch rijden te stimuleren, startten we samen met de provincie een concessie, waarmee we 400 laadpalen over de gemeente uitrollen. De huidige en toekomstige ontwikkelingen rondom deelautosystemen zijn daarbij relevant vanwege de verbanden met de laadinfrastructuur, maar ook bijvoorbeeld de parkeerdruk en het vergunningensysteem.

Wat hebben we hier voor gedaan?

Harmonisatie
De regelgeving op het gebied van parkeren in Haren, Ten Boer en Groningen hebben we op elkaar aangepast door de parkeerverordening, de parkeerbelastingverordening en de Nadere Regels (voor zover aanwezig) te harmoniseren. Daardoor zijn de drie voormalige gemeenten beleidsmatig inmiddels één. Dat biedt helderheid en schept transparantie voor onze klanten. In Haren is beleidsmatig zo weinig mogelijk veranderd. Wel hebben we de Voorhorst gefiscaliseerd. Dat besluit werd door de toenmalige gemeente Haren al genomen, maar werd nooit correct ingevuld. De onwetmatige constructie die daarmee ontstond is nu gerepareerd.

Parkeerdruk in de wijken
Om invulling te geven aan de duurzaamheidsambities in het coalitieakkoord en om garageparkeren te stimuleren, zijn de straatparkeertarieven in de binnenstad medio 2019 verhoogd. Om de voorkomen dat bewoners van de parkeergebieden rondom de binnenstad last zouden krijgen van een (nóg verder) stijgende parkeerdruk hebben we niet alleen in het parkeergebied 'Binnenstad Diepenring', maar ook in de Schildersbuurt, Zeeheldenbuurt, Binnenstad-Oost en Hortusbuurt de straatparkeertarieven verhoogd. Daarnaast hebben we het venster waarbinnen betaald parkeren geldt, aangepast aan het venster dat geldt voor de binnenstad. Zo voorkomen we het ‘waterbedeffect’ waarin de overlast steeds verder naar buiten geduwd wordt.

Omdat de overlast in Kostverloren en de Zeeheldenbuurt minder ernstig was dan in de rest van de Schildersbuurt en de Badstratenbuurt, hebben we de oude parkeergebieden Schildersbuurt en Badstraten- en Zeeheldenbuurt in tweeën geknipt. Daarmee is het waterbedeffect voorkomen, wordt recht gedaan aan het bijna binnenstedelijke karakter van het nieuw ontstane parkeergebied Westerhaven én is voorkomen dat bezoekers aan de binnenstad en bezoekers aan winkelgebied Westerhaven een plek zoeken in de woonstraten van de Badstratenbuurt. Dit alles was aangekondigd in onze Parkeervisie.

Ook in andere wijken namen we maatregelen: in Selwerd-Zuid voerden we betaald parkeren in, en ook in De Velden (en omgeving) brachten we de parkeerdruk omlaag door betaald parkeren in te voeren. In blok 3 en 4 van het Oosterpark is eind november 2019 gestemd over invoering van betaald parkeren. In beide blokken was het merendeel van de bewoners tegen betaald parkeren. Daarom voeren we het hier niet in. In de Indische Buurt organiseerden we een aantal inloopavonden om over de parkeerdruk te praten. Invoeren van betaald parkeren wordt hier wel als oplossing gezien.

Elektrisch rijden
Op 1 juli 2019 is de concessie voor openbare laadpalen 2020-2023 gegund, die het mogelijk maakt dat binnen onze gemeente 400 extra laadpalen geplaatst worden bovenop de 150 die er al zijn. Inmiddels hebben we een begin gemaakt met de uitrol van deze concessie. Om het één en ander beleidsmatig in te bedden, werd in januari 2020 onze visie openbare laadinfrastructuur vastgesteld. Deze visie schetst de opgave die op ons afkomt voor wat betreft de groei van het aantal elektrische auto’s en welke strategie wij hanteren om deze opgave efficiënt aan te pakken. In 2019 zijn wij gestart met het maken van een plankaart met circa 1.500 potentiële locaties voor laadpalen.

Conclusie

In onder meer Selwerd-Zuid zagen we hoe met een integrale aanpak/combinatie van betaald parkeren en wijkvernieuwing openbare ruimte herwonnen kan worden. Ook in de binnenstad en in de verdichte wijken daaromheen hebben we conform de parkeervisie verder gewerkt aan het reguleren van de parkeerdruk. Daarnaast hebben we in 2019 ook onze duurzaamheidsambities verder ingevuld met de visie op de openbare laadinfrastructuur en het uitrollen van de concessie voor openbare laadpalen. De harmonisatie van het parkeerbeleid van de oude gemeenten Haren, Groningen en Ten Boer behoeft nog meer aandacht: weliswaar is de regelgeving geharmoniseerd, maar de vergunninguitgifte en de procedures kunnen eenduidiger en transparanter.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59