Deelprogramma 6.2: Deelname aan cultuur

6.2.2 Een leven lang cultuur

In Groningen krijgt iedereen de kans om zich te ontwikkelen met behulp van kunst en cultuur. Cultuuronderwijs is daarbij essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. We bevorderen daarnaast actieve cultuurparticipatie omdat dit bijdraagt aan het welzijn van onze inwoners en het de sociale cohesie bevordert.

Voor de bibliotheek hebben we een uitvoeringsbeleid ontwikkeld voor een brede doelgroep met laaggeletterden en jeugd als speerpunten.

We willen dat de inwoners kennis hebben van de geschiedenis van Groningen om bewustzijn te creëren over onze identiteit in zowel het verleden als het heden. Het historisch museum in ontwikkeling, gaat laagdrempelig en in samenwerking met (culturele) partijen, de geschiedenis van Groningen programmeren.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Behaald
2019

Aantal bezoekers Groninger Forum

1.300.000

-

Aantal uitleningen bibliotheek

825.000

-

Aantal leden bibliotheek

45.000

46.000

% Groningers dat wekelijks naar OOG kijkt

45%

45%

Aantal bezoekers Noordelijk Scheepvaartmuseum

37.500

34.725

Aantal gehonoreerde projecten Plusregeling amateurkunst (en uitputting budget)

35

43

Aantal bereikte leerlingen in het basisonderwijs met CMK

10.000

8.000

% deelnemende scholen aan CMK

85%

69%

Aantal scholen in het VO met de Cultuurkaart

10

10

Door de verhuizing en daarmee de tijdelijke sluiting van het Groninger Forum in de zomer van 2019 zijn de cijfers over bezoekers en uitleningen niet vergelijkbaar met eerdere jaren. In de eerste twee maanden van de opening bezochten al 700.000 bezoekers het Forum. In die eerste twee maanden hebben zich al 1.000 nieuwe leden voor de bibliotheek opgegeven.
Het bereik van CMK blijft achter. Dit heeft meerdere redenen. De ambities van K&C waren vanaf het begin van deze CMK-periode aan de hoge kant. Daarnaast speelt de werkdruk in het onderwijs mee, waardoor scholen andere prioriteiten stellen dan de ontwikkeling van cultuureducatie. Tevens zijn er scholen die deelnemen aan een andere regeling zoals bijvoorbeeld Meer Muziek in de Klas, waardoor zij geen tijd kunnen steken in een CMK-traject.

Wat wilden we bereiken in 2019?

  • We wilden cultuureducatie op scholen in Haren en Ten Boer verder stimuleren;
  • We wilden een start maken met de Cultuurhopper, waarbij basisschoolkinderen kennis kunnen maken met cultuur. Dit werd eventueel gekoppeld aan de pilotwijken waar VRIJDAG start met culturele activiteiten;
  • We wilden de mogelijkheden die het rijk biedt om het aantal combinatiefunctionarissen (cultuur) uit te breiden verkennen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • In Haren heeft K&C 4 netwerkbijeenkomsten georganiseerd, en 4 scholen zijn ondersteund op maat. In Ten Boer zijn 4 netwerkbijeenkomsten georganiseerd, 5 scholen namen deel aan het cultuurmenu, 3 scholen deden een CMK-aanvraag;
  • Er zijn 8 aanbieders die middels de Cultuurhopper activiteiten hebben aangeboden. 365 kinderen hebben dit aanbod afgenomen;
  • Door de nieuwe rijksregeling combinatiefunctionarissen hebben we cultuurcoaches aan kunnen stellen;
  • In december 2019 heeft de gemeenteraad de Nota Lokale Media-Instelling 2020-2023 aangenomen. Dit betreft een actualisatie van de voorgaande nota, ingegeven door landelijke en lokale trends en ontwikkelingen in het medialandschap.

Conclusie

De scholen in de gemeente Groningen nemen actief deel aan cultuureducatie. Het blijft moeilijk om alle scholen te bereiken met de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit. Er zijn scholen die niet deelnemen omdat ze het al heel goed doen, er zijn ook scholen die andere prioriteiten stellen.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59