Deelprogramma 4.1: Sociaal klimaat

4.1.4 Diversiteit, integratie en emancipatie

Diversiteit maakt onze gemeente sterker, creatiever en innovatiever en plaatst ons tegelijkertijd voor de uitdaging om deze kracht en energie op te zoeken, te vergroten en te stimuleren. We willen dat iedereen in de Groningse samenleving, ongeacht herkomst, geslacht, geaardheid, leeftijd of andere zaken, dezelfde kansen krijgt om actief mee te doen. Want een inclusieve samenleving is een voorwaarde voor participatie. We willen dat iedereen in Groningen zich thuis voelt: een gemeente waar al die verschillende mensen de samenleving sterker en aantrekkelijker maken en waar bewoners elkaar op overeenkomsten of juist verschillen weten te vinden. Daarvoor zoeken wij de veranderkracht en de energie op, stimuleren en ondersteunen we activiteiten, projecten en samenkomsten van maatschappelijke organisaties en vrijwilligersgroepen.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Beoogd
2019

Behaald
2019

Aantal samenwerkingspartners dat zich verbindt aan de thema's van de diversiteitsagenda

15

25

Aantal activiteiten dat vanuit het activiteitenbudget mede gesubsidieerd wordt

35

35

Wat wilden we bereiken in 2019?

Met de diversiteitsagenda en een campagne verbinden we verschillende bevolkingsgroepen in de gemeente Groningen met elkaar. Ook in 2019 weten initiatiefnemers elkaar te vinden en stemmen activiteiten op elkaar af en ontwikkelen ze samen nieuwe activiteiten.
We faciliteren projecten en activiteiten die aansluiten bij actuele maatschappelijke ontwikkelingen en thema's van de diversiteitsagenda aan de orde stellen, uitwerken en verder tot ontwikkeling brengen. We organiseren minimaal twee keer per jaar een diversiteitscafé die gemeentelijke netwerken versterkt en aandacht vraagt voor relevante thema's.
We organiseren Diversity Day, ondersteunen de campagne 'Dat is Groningen' en nieuwe initiatieven die zich aandienen zoals projecten van Capital of Happiness en City Central.
We werken aan het vergroten van de sociale acceptatie, de zichtbaarheid en de veiligheid(s)beleving van de LHBTPlus-gemeenschap in de gemeente. We zetten ons in om actieve verbindingen tussen vergunninghouders en de Groningse samenleving tot stand te brengen. Ook plegen we inzet op het verhogen van het taalniveau van vergunninghouders.

Wat hebben we hier voor gedaan?

In 2019 hebben we samen met inwoners de campagne 'Groningen viert de liefde' vormgegeven en uitgevoerd als antwoord op de motie 'Vier de liefde in Groningen' van juli 2018. De campagne beoogde de tolerantie te vergroten tussen verschillende Groningers. In totaal hebben 150.000 Groningers actief de informatie van de campagne gelezen en/ of gereageerd.

De pilot 'Veilige Steden' heeft verrassende samenwerking op gang gebracht tussen veel verschillende partijen en heeft geresulteerd in een aantal nieuwe aanpakken om met name grensoverschrijdend seksueel gedrag terug te dringen. Als één van de tien gemeentes doen we mee aan dit project dat ondersteund wordt door het ministerie van OCW. Door dit project hebben we meegedaan aan 'Orange the World ', een wereldwijde campagne tegen geweld tegen meisjes en vrouwen. Het nieuws over deze campagne is goed opgepakt door de regionale media en is op verschillende manieren 89 keer online gepost. Bij alle activiteiten zijn ruim 200 mensen betrokken geweest.

2019 was ook het jaar van de viering van 100 jaar vrouwen kiesrecht. Ruim 100 vrouwen uit de verschillende wijken hebben een vrouwenmars gelopen in het centrum en in het gemeentehuis het kiesrecht gevierd. Deze mars, viering en tentoonstelling waren onderdeel van de activiteiten die er het hele jaar door hebben plaatsgevonden in verband met 100 jaar vrouwenkiesrecht.

Diversity Day werd voor de tweede keer op verschillende locaties (acht in totaal) bij ondernemers in de binnenstad gevierd. Het nieuwe concept bereikt meer winkelend publiek en deze vorm brengt nieuwe verbindingen in de stad tot stand.

In 2019 hebben wij uitvoering gegeven aan het meerjarenplan regenbooggelden 2019-2021 door de diversiteitscampagne 'Ik accepteer jou. Jij mij ook? uit te voeren. De campagne was vooral gericht op jongeren. Bij de uitvoering was onder meer de nachtburgemeester betrokken.

In 2019 heeft de Stichting Platform LGBT Groningen, organisator van onder meer de regenboogweek, wegens gebrek aan voldoende bestuursleden geen aanvraag meer ingediend voor een subsidie uit het LHBTI-budget. Voor 2020 onderzoeken wij samen met het COC Groningen en Drenthe wie de uitvoering van de regenboogweek op zich gaat nemen.

Conclusie

Dit jaar waren er, door een samenloop van omstandigheden, veel campagnes die aandacht vroegen voor emancipatie en diversiteit. Deze campagnes hebben ruim de aandacht gevestigd op diversiteit en soms ook stof doen opwaaien en de maatschappelijke discussie gevoed. De campagnes hebben ruimte geboden voor nieuwe samenwerking, nieuwe manieren van werken en publieke aandacht voor belangrijke thema's. De zelforganisaties blijven in deze ontwikkeling achter en vragen steeds minder vaak activiteiten subsidie aan. De subsidieregeling die om meer effecten vraagt heeft daar een rol in. Vanuit het activiteitenbudget van de diversiteitsagenda zijn daarentegen nieuwe en andere activiteiten ondersteund, waardoor het aantal activiteiten gelijk is gebleven. Daarnaast zie je in de wijken van onze gemeente dat er veel aandacht is voor thema's die met diversiteit te maken hebben. Ontmoeting, verhalen delen en kennismaken staan daarin steeds centraal.
Het aantal samenwerkingspartners is gegroeid door de genoemde campagnes. En vanuit deze campagnes ontstonden nieuwe netwerk relaties die duurzame relaties hebben gecreëerd.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59