Financiële risico's
Naam risico | Niet halen bezuinigingen |
Programma | Alle programma's |
Omschrijving | Bij voorgaande begrotingen tot en met 2020 zijn bezuinigingsmaatregelen vastgesteld. Niet alle voorgenomen bezuinigingen worden volledig en/of in het gewenste tempo gerealiseerd. We hebben elke nog niet gerealiseerde bezuinigingsmaatregel en nog te realiseren bezuinigingsmaatregel beoordeeld. Dit leidt tot een risico van 9,5 miljoen euro in 2020 oplopend tot 12,5 miljoen euro in 2023. Het risico loopt op omdat in het coalitieakkoord is afgesproken voor een periode van 3 jaar geen volledige loon- en prijscompensatie toe te passen. Dit leidt tot een efficiency taakstelling op de organisatie van 1,6 miljoen euro in 2020, 3,0 miljoen euro in 2021 en 4,7 miljoen euro vanaf 2022. |
Risicobedrag 2020 | 9,5 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 11,5 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 12,7 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 12,5 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2014 |
Actie | We sturen actief op realisatie van de maatregelen |
Naam risico | Verstrekte leningen en garanties |
Programma | Divers |
Omschrijving | In het Treasury statuut staat dat de verstrekking van leningen of garanties aan derden alleen is toegestaan vanuit de publieke taak. Het verstrekken van een lening of het afgeven van een garantie leidt voor de gemeente tot een risico dat de derde niet aan de verplichtingen kan voldoen. Gemiddeld genomen houden we rekening met een risico van 8% van de omvang van de lening/ garantie. Per geval wordt het risico afzonderlijk beoordeeld een gewaardeerd. |
Lening Warmtestad | |
Risicobedrag 2020 | 2,2 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 2,1 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 2,0 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 1,9 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | jaarrekening 2006 |
Actie | Met het aflossen van de leningen, loopt het risico jaarlijks terug. |
Naam risico | Opgaven Vastgoedbedrijf |
Programma | Diverse |
Omschrijving | Het Vastgoedbedrijf is in ontwikkeling en zal de komende jaren in het teken staan van verdere professionalisering en portefeuillesturing. Doel is de kwaliteit en omvang van de vastgoedportefeuilles op een zo efficiënt en kosteneffectieve mogelijke wijze langjarig af te stemmen op de gebruikswensen en de organisatorische dynamiek, zodat korte termijn investeringen (vervanging, aan huur, onderhoud, verkoop, herontwikkeling) in een langjarig perspectief kunnen worden gewogen. Fysiek zal de voorraad stap voor stap worden getoetst op conformiteit aan wettelijke eisen. In 2019 heeft hiertoe asbest onderzoek plaatsgevonden. In 2020 zal worden gestart met brandveiligheidsonderzoek en worden meer panden worden voorzien van energielabels. In relatie hiermee zullen ook de meerjarige onderhoudsplannen nader worden gescand en verfijnd op volledigheid en kwaliteit. Dergelijke onderzoeken geven invulling aan eigenaarsverantwoordelijkheid en vormen de basis voor risicobeheersing en voorspelbaarheid van (toekomstige) keuzes en bijbehorende financiële opgaven. Het duiden van de langjarige opgaven en risico's is ook noodzakelijk om vorm te kunnen geven aan een verduurzamingsstrategie voor het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed. Dit is (ook landelijk) een forse, kostbare en nog ongewisse opgave. Om binnen deze onzekerheid de gemeentelijke voorraad goed te kunnen positioneren en verstandige no regret maatregelen te kunnen nemen is een heldere koersbepaling onontbeerlijk. In de Vastgoednota (2019) zijn de opgaven nader geduid en is de ambitie uitgesproken om tot een meerjarenperspectief te komen, aan de hand waarvan de gemeenteraad systematisch inzicht krijgt in de risico's, opgaven en keuzes rondom de vastgoedvoorraad. Onderdeel van de Vastgoednota vormt ook de opdracht om een systematiek voor kostprijs-dekkende huur nader uit te werken en tegen de voorraad aan te houden. Ook dit zal in 2020 verder vorm krijgen. De Vastgoednota vormt het kader voor het handelen van het Vastgoedbedrijf. |
Risicobedrag 2020 | PM |
Kans 2020 | pm |
Risicobedrag 2021 | |
Kans 2021 | pm |
Risicobedrag 2022 | |
Kans 2022 | pm |
Risicobedrag 2023 | |
Kans 2023 | pm |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | |
Actie |
Naam risico | Fiscale risico's |
Programma | alle programma's |
Omschrijving | Vennootschapsbelasting |
Bij het bepalen van het weerstandsvermogen voor Haren werd rekening gehouden met een risico voor controles belastingdienst en een risico voor te betalen vennootschapsbelasting. | |
Risicobedrag 2020 | 250 duizend euro structureel |
Kans 2020 | 50-75% |
Risicobedrag 2021 | 250 duizend euro structureel |
Kans 2021 | 50-75% |
Risicobedrag 2022 | 250 duizend euro structureel |
Kans 2022 | 50-75% |
Risicobedrag 2023 | 250 duizend euro structureel |
Kans 2023 | 50-75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Divers |
Actie |
Naam risico | Effecten Coronavirus |
Programma | alle |
Omschrijving | Dat het coronavirus een significant effect op de gemeentelijke financiën zal hebben, is klip en klaar. De uitgaven voor onder andere handhaving, zorg en uitkeringen stijgen terwijl de parkeer, huur- en belastinginkomsten dalen. Naast de gevolgen die we nu al kunnen zien, zullen de gevolgen van een wereldwijde recessie ons land en meer specifiek onze gemeente gaan raken. Ook partijen waar we mee samenwerken zullen de gevolgen gaan ondervinden. Op dit moment is geen duidelijk of exact beeld te geven van het totale effect voor 2020 en latere jaren. Vandaar dat we het risico vooralsnog op pm zetten. |
Risicobedrag 2020 | pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | pm |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | pm |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | pm |
Kans 2023 | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2019 |
Actie | We hebben een eerste inventarisatie op hoofdlijnen gemaakt voor 2020. Deze wordt geactualiseerd en meer gedetailleerd. Ook proberen we de vrijval van budgetten van met name 2020 in beeld te krijgen. De effecten op langere termijn gaan we ook monitoren. De VNG is alle financiële effecten voor de gemeenten in beeld aan het brengen, zodat hier goede afspraken gemaakt kunnen worden met het Rijk. |