Programma 11: Dienstverlening

Relevante ontwikkelingen

In 2019 hebben we aan kwaliteitsborging gedaan voor de nieuwe gemeente en ook ambitie getoond. We hebben gewerkt aan het op peil houden van de kwaliteit van de dienstverlening voor alle inwoners van de nieuwe gemeente Groningen en we zijn daarnaast ook gestart met de intensivering van de digitale dienstverlening (Coalitieakkoord). De uitvoering van deze intensivering heeft vorm gekregen in het programma Virtueel Groningen, met als ambitie om middels digitale transformatie meer integrale en passende digitale dienstverlening te leveren aan onze inwoners en ondernemers.

Naast regie voeren over de verschillende beleidsharmonisaties vanuit de drie oude gemeenten hebben we de eerste stappen gezet richting betere digitale dienstverlening. Met de herindeling van de gemeente en de digitaliserende wereld zal ook onze gemeentelijke dienstverlening moeten veranderen. We willen blijven luisteren naar de behoeften van onze inwoners en ondernemers en met ze mee bewegen. Mede door het programma Virtueel Groningen vinden we daarin ook steeds meer de landelijke verbinding met Binnenlandse Zaken en de Vereniging Nederlandse Gemeenten, want het wordt steeds duidelijker dat de uitdaging voor goede inclusieve dienstverlening er één is die de gehele overheid raakt. Een duidelijk voorbeeld van vernieuwend contact tussen inwoner en gemeente is het digitale participatieplatform Stem van Groningen, waar eind 2019 inwoners van de Oosterparkwijk middels een burgerbegroting mochten stemmen op ideeën voor hun wijk. In 2020 zullen we deze succesvolle pilot dan ook breder voortzetten.

Naast het uitwerken van de beleidsharmonisaties is in 2019 bij Burgerzaken verder ingezet op digitalisering van de lijnproducten en in het bijzonder het digitaal aangifte doen van een geboorte. Vanuit het Klant Contact Centrum en de website hebben we een begin gemaakt met het samenbrengen van alle gemeentelijke informatie richting de inwoner: Eén gemeente, één bron van informatie. In 2019 had het Noordelijk Belastingkantoor problemen in de bedrijfsvoering. Er is daar een verbetertraject ingezet dat ertoe moet leiden dat de doelstellingen die ten grondslag liggen aan de oprichting alsnog gerealiseerd worden. Dit traject loopt door in 2020.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59