Programma 7: Verkeer

Financiën

Wat heeft het gekost?

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten
> 250 duizend euro.

Deelprogramma
(bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2019

Verschil

Lasten

07.1 Fiets

4.606

4.029

1.743

2.285

07.1.1 De fiets eerst

0

0

130

-130

07.1.2 Een samenhangend fietsnetwerk

980

435

264

171

07.1.4 Fietsparkeren op maat

3.626

3.594

1.350

2.244

07.2 Openbaar vervoer

1.635

1.255

1.251

3

07.2.1 Bereikbaarheid dynamo's HOV

1.470

1.090

906

183

07.2.2 Stedelijke  bereikbaarheid OV

165

165

345

-180

07.3 Auto

265

416

800

-384

07.3.1 Bereikbaarheid dynamo's auto

165

165

640

-475

07.3.2 Stedel.  bereikbaarheid auto

100

251

161

90

07.3.3 In de wijken GAAT VERVALLEN

0

0

0

07.4 Parkeren

13.720

14.078

13.539

539

07.4.1 Parkeervoorzieningen

2.295

2.254

2.288

-34

07.4.2 Parkeerbedrijf

11.425

11.825

11.251

573

07.5 Verkeersveiligheid

64

457

444

14

07.5.1 Verkeersveiligheid

64

457

444

14

07.6 Overig verkeer

9.612

12.252

11.233

1.019

07.6.1 Overig verkeer

9.612

12.252

11.233

1.019

Totaal Lasten

29.902

32.487

29.011

3.476

Baten

07.1 Fiets

0

0

0

07.1.1 De fiets eerst

0

0

0

07.1.2 Een samenhangend fietsnetwerk

0

0

0

07.1.4 Fietsparkeren op maat

0

0

0

07.2 Openbaar vervoer

0

0

578

578

07.2.1 Bereikbaarheid dynamo's HOV

0

0

50

50

07.2.2 Stedelijke  bereikbaarheid OV

0

0

528

528

07.3 Auto

0

0

109

109

07.3.1 Bereikbaarheid dynamo's auto

0

0

0

07.3.2 Stedel.  bereikbaarheid auto

0

0

109

109

07.3.3 In de wijken GAAT VERVALLEN

0

0

0

07.4 Parkeren

20.105

20.231

21.192

961

07.4.1 Parkeervoorzieningen

2.889

2.889

2.867

-22

07.4.2 Parkeerbedrijf

17.215

17.341

18.324

983

07.5 Verkeersveiligheid

0

0

0

07.5.1 Verkeersveiligheid

0

0

0

07.6 Overig verkeer

1.196

1.496

1.606

110

07.6.1 Overig verkeer

1.196

1.496

1.606

110

Totaal Baten

21.301

21.727

23.484

1.757

Totaal Saldo voor bestemming

8.601

10.760

5.527

5.233

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

3.042

4.556

4.556

0

Totaal onttrekkingen

0

0

0

0

Totaal saldo na bestemming

11.643

15.316

10.083

5.233

Financiële toelichting

7.1 Fiets

Lasten

Baten

Saldo

(Bedragen x 1.000 euro)

2.285

0

2.285

HOV Netwerkanalyse (V 165 duizend euro)
De regionale Netwerkanalyse uit 2013 was de basis voor een investeringspakket in openbaar vervoer volgens de HOV-visie en een pakket met meerdere maatregelen ter verbetering van de auto- en fietsbereikbaarheid. In 2019 is hiervoor 1 miljoen euro beschikbaar. Eind 2019 valt ongeveer de helft van deze middelen vrij. Dit zal de komende jaren door voortgang van de investeringen worden ingevuld. Dit resultaat verantwoorden we binnen de deelprogramma's 7.1 Fiets, 7.2 Openbaar vervoer en 7.3 Auto.

Fietsparkeren V&D-locatie (V 1,8 miljoen euro)
In 2019 hebben we incidenteel 2 miljoen euro beschikbaar gesteld om te investeren in een fietsenstalling in de kelder van de voormalige V&D. We hebben deze intensiveringsmiddelen niet geheel besteed in 2019. De vrijval is ingezet als onderdeel van de bezuinigingsmaatregelen voor de begroting 2020. In de begroting 2020 is een gewijzigde financieringsvorm voor de fietsenstalling meegenomen.

Fietsparkeren (V 138 duizend euro)
Dit voordelige resultaat wordt voornamelijk verklaard door het niet (volledig) realiseren van de begroting van de fietsparkeerkelder onder Forum Groningen (73 duizend euro). Deze fietsparkeerkelder is eind 2019 in gebruik genomen. Het voordelige resultaat op fietsparkeren betrekken we bij het resultaat van parkeren verantwoord binnen deelprogramma 7.4.

Tijdelijke maatregelen fietsenstallingen (V 106 duizend euro)
In de begroting 2019 hebben we voor de jaren 2019 t/m 2021 jaarlijks 300 duizend euro beschikbaar gesteld voor het treffen van tijdelijke maatregelen voor fietsenstallingen, gezien de ervaren hinder van gestalde fietsen in de openbare ruimte.
Aangezien de begroting 2019 laat is vastgesteld is de inzet van middelen pas in de loop van het jaar op gang gekomen en valt een deel vrij.

Intensiveringsmiddelen Verkeer (V 77 duizend euro)
Voor een toelichting op de ontstane vrijval van intensiveringsmiddelen Verkeer verwijzen we naar de desbetreffende uitleg bij deelprogramma 7.6.

Overige (N 1 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een nadeel van 1 duizend euro.

7.2 Openbaar vervoer

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

3

578

581

HOV Netwerkanalyse (V 527 duizend euro)
De regionale Netwerkanalyse uit 2013 was de basis voor een investeringspakket in openbaar vervoer volgens de HOV-visie en een pakket met meerdere maatregelen ter verbetering van de auto- en fietsbereikbaarheid. In 2019 is hiervoor 1 miljoen euro beschikbaar. Eind 2019 valt ongeveer de helft van deze middelen vrij. Dit zal de komende jaren door voortgang van de investeringen worden ingevuld. Dit resultaat verantwoorden we binnen de deelprogramma's 7.1 Fiets, 7.2 Openbaar vervoer en 7.3 Auto.

Projectresultaat HOV As West (V 528 duizend euro)

Bij de afwikkeling van het project hebben wij geconstateerd dat ingebrachte eigen middelen op een andere wijze dienen te worden verwerkt. Daaruit is 528 duizend euro voordelig resultaat ontstaan. Ook heeft dit geleid tot een hogere boekwaarde van het project, die via de beklemde reserve kapitaallasten wordt gedekt. Deze boekwaarde wordt in 40 jaar afgeschreven ten laste van de reserve.

Plankosten Stationsgebied (N 544 duizend euro)
In 2018 heeft de raad het kader voor het Stedelijk Investeringsfonds (SIF) vastgesteld waarin een aantal gebiedsontwikkelingsprojecten zijn benoemd waaronder de ontwikkeling van het Stationsgebied (Groningen Spoorzone). Voor deze SIF-projecten maken we ook plankosten. Dit zijn kosten voor planbegeleiding van projecten die niet kunnen worden verrekend en voorbereidende planontwikkelingskosten voordat een project door de raad is vastgesteld. Deze kosten worden gedekt uit het SIF-plankostenbudget dat is opgenomen binnen deelprogramma 8.1. Deze plankosten voor de ontwikkeling van het Stationsgebied bedroegen in 2019 544 duizend euro.

Intensiveringsmiddelen Verkeer (V 96 duizend euro)
Voor een toelichting op de ontstane vrijval van intensiveringsmiddelen Verkeer verwijzen we naar de desbetreffende uitleg bij deelprogramma 7.6.

Overige (N 26 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een nadeel van 26 duizend euro.

7.3 Auto

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

-384

109

-275

HOV Netwerkanalyse (N 187 duizend euro)
De regionale Netwerkanalyse uit 2013 was de basis voor een investeringspakket in openbaar vervoer volgens de HOV-visie en een pakket met meerdere maatregelen ter verbetering van de auto- en fietsbereikbaarheid. In 2019 is hiervoor 1 miljoen euro beschikbaar. Eind 2019 valt ongeveer de helft van deze middelen vrij. Dit zal de komende jaren door voortgang van de investeringen worden ingevuld. Dit resultaat verantwoorden we binnen de deelprogramma's 7.1 Fiets, 7.2 Openbaar vervoer en 7.3 Auto.

Plankosten Zuidelijke Ringweg (N 287 duizend euro)
In 2018 heeft de raad het kader voor het Stedelijk Investeringsfonds (SIF) vastgesteld waarin een aantal gebiedsontwikkelingsprojecten zijn benoemd waaronder de ontwikkeling van de Zuidelijke Ringweg. Voor deze SIF-projecten maken we ook plankosten. Dit zijn kosten voor planbegeleiding van projecten die niet kunnen worden verrekend en voorbereidende planontwikkelingskosten voordat een project door de raad is vastgesteld. Deze kosten worden gedekt uit het SIF-plankostenbudget dat is opgenomen binnen deelprogramma 8.1. Deze plankosten voor de ontwikkeling van de Zuidelijke Ringweg bedroegen in 2019 287 duizend euro.

Intensiveringsmiddelen Verkeer (V 199 duizend euro)
Voor een toelichting op de ontstane vrijval van intensiveringsmiddelen Verkeer verwijzen we naar de desbetreffende uitleg bij deelprogramma 7.6.

( Bedragen x 1.000 euro)

7.4 Parkeren

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

539

961

1.500

Parkeerbedrijf (V 1,5 miljoen euro)
Het belangrijkste bestanddeel van het resultaat Parkeerbedrijf wordt gevormd door het voordeel op straatparkeren (820 duizend euro). Dit voordeel wordt vooral verklaard door het toegenomen aantal parkeertransacties. Daarnaast heeft de doorgevoerde tariefsverhoging geleid tot een stijging van de opbrengsten. Hier was een taakstelling van 300 duizend euro mee gemoeid. Deze is gerealiseerd.
Bij de exploitatie van parkeergarages ontstaat een voordeel van 0,6 miljoen euro. Dit wordt met name verklaard doordat het resultaat van de parkeergarage aan het Damsterdiep voordeliger blijkt uit te vallen dan verwacht (370 duizend euro), door hogere omzet (214 duizend euro) en door lagere diverse kosten (155 duizend euro).

Overige (N 49 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een nadeel van 49 duizend euro.

7.6 Overig verkeer

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

1.019

110

1.129

Regeling Ringsparen (V 454 duizend euro)
Samen met de provincie sparen we voor de verbetering van de Noordelijke, Oostelijke en Westelijke Ringweg, in de verhouding 2/7 gemeente en 5/7 provincie. Sinds de jaarschijf 2018 zijn hiervoor structurele middelen beschikbaar.

Intensiveringsmiddelen Verkeer (V 520 duizend euro)
Het optredende resultaat op de intensiveringsmiddelen moet bezien worden in samenhang met elk van de deelprogramma's 7.1 t/m 7.6. Het totale resultaat van 901 duizend euro heeft als oorzaak een nog door te voeren toevoeging aan een beklemde reserve voor het al gerealiseerde fietspad Helperzoom (300 duizend euro) uit 2019 en de naar 2020 doorlopende uitvoering van plankosten (uren), maatregelen en projecten binnen de opgaves van Aanpak Ring Zuid (VTW’s), Fiets, Spoorse projecten en Stedelijke logistiek. Deze maatregelen zijn nu gepland om uit te voeren in 2020.

Zero-emissie stadslogistiek (V 137 duizend euro)
Via de decembercirculaire 2018 hebben we incidenteel rijksmiddelen ontvangen voor projecten ter verduurzaming van de stadslogistiek. Eind 2019 zijn de werkzaamheden die we hiervoor uitvoeren nog niet geheel voltooid.

Overige (V 18 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 18 duizend euro.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59