Financiële risico's
Naam risico | Financiering uitvoering wet BUIG |
Programma | Werk en inkomen |
Omschrijving | In de begroting 2020 wordt uitgegaan van een negatief saldo op de BUIG 12,6 miljoen euro. In deze prognose houden we er rekening mee dat uitvoering van het werkprogramma leidt tot een verlaging van de uitgaven met €3 miljoen. Verder komen we in aanmerking voor een uitkering uit het vangnet van 1,3 miljoen euro omdat het tekort meer dan 7,5% van het budget bedraagt. Na vaststelling van de begroting werd het voorlopig budget BUIG 2020 bekendgemaakt. Ons aandeel in het macrobudget is verder afgenomen. Daarnaast hebben we vastgesteld dat ons aandeel in de totale uitgaven is toegenomen. Op basis van het verwachte aandeel in de uitgaven 2019 is een nieuwe prognose van het tekort 2020 gemaakt (zie brief nr. 320151-2019). Het tekort op de BUIG komt na actualisatie uit op 14,4 miljoen euro negatief. Dit is een verslechtering ten opzichte van de begroting van 1,8 miljoen euro. In dit nieuwe tekort is eveneens rekening gehouden met een opbrengst uit het werkprogramma van 3 miljoen euro. Door een toename van het tekort ontvangen we ook een hogere vangnetuitkering; 3,6 miljoen euro. In de nieuwe situatie bedraagt het tekort meer dan 12,5% van het budget. Elke toename van het tekort ten opzichte van het nieuwe beeld, wordt gecompenseerd met een hogere bijdrage uit het vangnet. Wanneer de uitvoering van het werkprogramma niet tot een verlaging van de uitgaven leidt dan ontvangen we een hogere uitkering uit het vangnet. We stellen bij de rekening voor het verwachte tekort 2020 van 1,8 miljoen euro af te dekken met het rekeningresultaat 2019. Bij het opstellen van het risico gaan we ervan uit dat het voorstel wordt vastgesteld. Voor 2021 tot en met 2023 verwachten we een tekort BUIG van 14,1miljoen euro negatief oplopend 14,3miljoen euro negatief. Hier is rekening gehouden met de vangnetuitkering en de effecten van het werkprogramma. Conform de werkwijze van de afgelopen jaren gaan we bij de berekening van het risico 2021 tot en met 2023 er vanuit dat voor het extra tekort ten opzichte van het meerjarenbeeld 2021-2023 middelen worden toegekend bij de begroting 2021. Het risico dat nog resteert is de verhoging van ons uitgavenaandeel in de macro uitgaven. Bij een verhoging van 2,73% naar 2,76% is het risico voor 2021 0,5 miljoen euro, voor 2022 1,1 miljoen euro en voor 2023 1,0 miljoen euro. |
Risicobedrag 2020 | 0 |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 0,5 miljoen |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 1,1 miljoen |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 1,0 miljoen |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | VGR 2014-2 en Begroting 2015 |
Naam risico | Claim transitievergoeding UWV |
Programma | 01 Werk en activering |
Omschrijving | De uitgekeerde transitievergoedingen SW over de periode 2015 -2019 kunnen geclaimd worden bij het UWV. Hiervoor dienen tijdig uitgebreide dossiers te worden aangeleverd (mogelijk vanaf 1 april 2020. De mogelijkheid bestaat dat een aantal dossiers te hoog is ingeschat of onvolledig blijkt, waardoor de claim wordt verlaagd. |
Risicobedrag 2020 | 990 duizend euro |
Kans 2020 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 0 |
Kans 2021 | 0% |
Risicobedrag 2022 | 0 |
Kans 2022 | 0% |
Risicobedrag 2023 | 0 |
Kans 2023 | 0% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | januari 2020 |
Actie | De opbouw van de claim is doorgerekend door PZ. In 2020 zal goed gemonitord worden wat de stand van zaken is met betrekking tot het indienen zodat de dossiers tijdig en volledig worden ingediend. |