Algemene uitkering (V 471 duizend euro) Het resultaat op de algemene uitkering gemeentefonds bedraagt 471 duizend euro voordelig. Het voordelige resultaat betreft de optelsom van een aantal afwijkingen die hierna worden toegelicht: Algemene uitkering 2017 (V 0,6 miljoen euro) De verdeelmaatstaf OZB is bijgesteld. Dit leidt tot een voordeel van 400 duizend euro over de jaarschijf 2017. Bijstelling van de algemene uitkering voor Haren en Ten Boer betekent per saldo een voordeel van 200 duizend euro. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de bijstelling van de verdeelmaatstaf OZB voor Haren. Algemene uitkering 2018 (V 2,8 miljoen euro) De uitkeringsfactor is voor 2018 met 2 punten opwaarts door bijgestelde aantallen van maatstaven en uitkering van verdeelreserve. Dit betekent een voordeel van 400 duizend euro. Actualisatie van de maatstaven (met name omgevingsadressendichtheid) betekent een voordeel van 100 duizend euro. Uit de circulaires in 2019 blijken de volgende mutaties in integratie en decentralisatie uitkeringen over 2018: - Landelijke voorzieningen vreemdelingen: 2,173 miljoen euro;
- Maatschappelijke opvang – 2 duizend euro;
- Vrouwenopvang + 2 duizend euro;
- Wmo – 6 duizend euro;
- IUSD Jeugd 35 duizend euro.
De uitgaven voor de landelijke vreemdelingenvoorzieningen waren in 2018 reeds gedekt uit de algemene middelen. Deze 2,2 miljoen euro valt daarmee vrij in het rekeningresultaat. Bijstelling van de algemene uitkering voor Haren en Ten Boer voor 2018 betekent per saldo een voordeel van 100 duizend euro door bijstelling van de uitkeringsfactor en diverse maatstaven. Landelijke ontwikkelingen (N 7,8 miljoen euro) Uit de mei-, septembercirculaire en decembercirculaire 2019 blijkt een negatieve bijstelling van de uitkeringsfactor van per saldo 30 punten over 2019. De ontwikkeling van de algemene uitkering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Door onderbesteding van het Rijk in 2018 (wordt in 2019 in het gemeentefonds verrekend) is het accres gedaald. Daarnaast daalt het accres door een lagere raming van lonen en prijzen en een bredere uitkeringsbasis (groei van de maatstaven). Vooral de actualisatie van maatstaven bij het sociaal domein hebben geleid tot een forse verlaging van de uitkeringsfactor (- 12 punten). (Dit betreft de maatstaven ‘medicijngebruik drempel en ‘ouders met langdurig psychisch medicijngebruik’ uit de decembercirculaire 2019). Per saldo is de negatieve bijstelling 7,8 miljoen euro. Plaatselijke ontwikkelingen (V 1,4 miljoen euro) De plaatselijke ontwikkelingen zijn geactualiseerd ten opzichte van de ramingen zoals die zijn opgenomen in de primitieve begroting 2019. Op basis van actuele informatie zijn de standen van een groot aantal verdeelmaatstaven geactualiseerd. De belastingcapaciteit valt hoger uit dan we hadden geraamd. Dit betekent een nadeel van ruim 1 miljoen euro. Daarnaast zijn de fysieke en sociale maatstaven geactualiseerd (waaronder de maatstaven ‘medicijngebruik drempel en ‘ouders met langdurig psychisch medicijngebruik’ zoals hiervoor genoemd. Per saldo bedraagt het effect van hiervan bijna 2,4 miljoen euro positief. Integratie- en decentralisatie uitkeringen (V 3,5 miljoen euro) In totaal hebben we in 2019 voor 164,6 miljoen euro aan integratie- en decentralisatie uitkeringen ontvangen (verspreid over 41 verschillende uitkeringen). Het grootste deel hiervan heeft betrekking op integratie-uitkeringen die we ontvangen voor het Sociaal Domein. In 2019 is hiervoor 118,8 miljoen euro ontvangen. Andere grote uitkeringen betreffen de decentralisatie-uitkering maatschappelijke opvang (17,8 miljoen euro) en de decentralisatie-uitkering voor vrouwenopvang (5,0 miljoen euro). In de decembercirculaire 2019 zijn bij tien decentralisatie-uitkeringen mutaties geweest die vanwege het tijdstip waarop deze mutaties bekend zijn gemaakt niet meer verrekend konden worden met de betreffende programma’s. Het betreft de volgende mutaties: - Veilige steden + 30 duizend euro;
- Energieloket + 74 duizend euro;
- NL DIGIbeter innovatiebudget + 328 duizend euro;
- Raadsondersteuning Groningen + 71 duizend euro;
- Gezondheidsgevolgen aardbeving + 2,4 miljoen euro;
- Transitievisie warmte + 202 duizend euro;
- Wijkaanpak + 410 duizend euro;
- Impuls regionale samenwerking GGZ +30 duizend euro.
In totaliteit betreft dit 3,5 miljoen euro Dividend (V 567 duizend euro) Op de dividenduitkeringen valt een voordeel van 567 duizend euro te noteren. De stijging van de nettowinst van Enexis levert een voordeel op van 251 duizend euro en ook de dividenduitkering van de BNG is 316 duizend euro hoger. Dit komt vooral omdat de BNG het uitkeringspercentage heeft verhoogd van 35 naar 50 procent. Saldo financieringsfunctie (V 224 duizend euro) Korte mismatchfinanciering (V 684 duizend euro) Door het financieren van een deel van de lange financieringsbehoefte met kort geld hebben wij een rentevoordeel behaald van 684 duizend euro. De rente op kortlopende leningen lag in 2019 aanzienlijk lager dan de rente op langlopende leningen. Rente kort vermogen (V 410 duizend euro) In de begroting zijn we uitgegaan van een korte rente van nul procent. In werkelijkheid was er het hele jaar sprake van een negatieve korte rente. Dit heeft geleid tot een voordeel van 410 duizend euro. Rente kapitaalverstrekking (N 1,226 miljoen euro) Door het lager dan verwachte investeringsvolume konden wij minder rente toerekenen dan verwacht, een nadeel van 1,1 miljoen euro. Daarnaast is in verband met de verplichte nacalculatie van het rentepercentage grondexploitaties het aan de grondexploitaties toegerekende rentebedrag verminderd met 129 duizend euro. Overig Treasury (V 356 duizend euro) Het verschil wordt met name veroorzaakt door de vervroegde aflossing van leningen door woningbouwcorporaties. Onroerendezaakbelasting (V 1,989 miljoen euro) De meeropbrengst onroerende zaak belasting van 2 miljoen euro wordt met name verklaard doordat de economische waarde van de woningen en bedrijven in de stad hoger uit valt dan ten tijde van de berekening van de tarieven werd voorzien. Op dat moment waren de taxaties van de woningen en bedrijven niet afgerond en voor het niet getaxeerde deel hebben we aannames gedaan. In werkelijkheid vallen de taxaties hoger uit. Afdracht Fonds Ondernemend Groningen (V 147 duizend euro) In 2019 wordt op alle niet-woningen een opslag van 6 % op de OZB geheven ten behoeve van het Fonds ondernemend Groningen (F.O.G.) De afdracht aan het F.O.G. valt lager uit doordat de opslag van 6 % op gemeentelijk objecten niet wordt uitgekeerd aan het F.O.G. Hierdoor valt de afdracht aan het Fonds lager uit Logiesbelasting (V 369 duizend euro) In 2019 zijn de aanslagen 2018 opgelegd. In 2018 zijn er meer overnachtingen geweest dan begroot. Hierdoor vertoont de logiesbelasting een meeropbrengst van 369 duizend euro. Het structurele voordeel is voor 350 duizend euro reeds structureel verwerkt in de begroting 2020. Post onvoorzien (V 11 duizend euro) In de begroting is hiervoor een structureel budget van 166 duizend euro beschikbaar. 30 duizend euro is ingezet voor de vertrouwenscommissie van de nieuwe burgemeester en 125 duizend euro voor het programma 75 jaar vrijheid. Overig (N 29 duizend euro) Diverse overige posten tellen op tot een nadeel van 29 duizend euro. |