Paragraaf 6: Verbonden partijen

gemeenschappelijke regelingen

Publiek Vervoer Groningen Drenthe

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Assen

Doelstelling en openbaar belang

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer. Dit is onder meer het vervoer van mensen met een Wmo-indicatie, leerlingen die op grond van de gemeentelijke verordening leerlingenvervoer voor vervoer in aanmerking komen en in enkele gemeentes (waaronder Groningen) het Participatiewet vervoer. Om dit op een zo duurzaam en efficiënt mogelijke manier te kunnen realiseren hebben alle gemeenten van Groningen en Drenthe zich verenigd in het samenwerkingsverband Publiek Vervoer. Publiek vervoer heeft als doel een optimaal vervoersnetwerk te creëren, dat betaalbaar en toekomstbestendig is en waarin duurzaam gebruik wordt gemaakt van alle beschikbare vervoersmiddelen en stromen. Denk hierbij aan integratie en aansluiting van het doelgroepenvervoer (combinatie verschillende doelgroepen) onderling maar bijvoorbeeld ook met het openbaar vervoer. Namens de gemeentes is Publiek Vervoer voor een deel verantwoordelijk voor het contractmanagement, hebben zij een kennis- en advies functie en focussen zij daarnaast op doorontwikkeling van het vervoer.

Relatie met programma

4 Welzijn, gezondheid, zorg, vernieuwing sociaal domein

Deelnemende partijen

 De gemeenten Appingedam, Delfzijl, Groningen, Het Hogeland,    Loppersum, Midden-Groningen, Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Veendam, Westerkwartier, Westerwolde, Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo en Westerveld en het OV-Bureau Groningen Drenthe.

Bestuurlijk belang

  Een collegelid is lid van het bestuur van Publiek Vervoer.

Financieel belang

Voor de gemeente Groningen was de bijdrage in 2019 106 duizend euro. De bijdragen van de deelnemende partijen zijn gebaseerd op de verdeling van gelden in de Algemene uitkering. Deze bijdragen worden jaarlijks geïndexeerd.
● Een aantal gemeenten heeft aangegeven gelegenheid te willen hebben om aan de hand van tussenevaluaties de hoogte van de bijdragen te bespreken. Daartoe is afgesproken, mede afhankelijk van eventuele wijziging van taken en verantwoordelijkheden, de begroting van de uitvoeringsorganisatie op meerdere momenten te evalueren.
● In de GR Publiek Vervoer is opgenomen dat jaarlijks de begroting van de bedrijfsvoering organisatie door alle deelnemers wordt vastgesteld (art. 6). In april 2020 is de ontwerpbegroting 2021 aangeboden.

Vermogen

Het eigen vermogen per 1 januari 2019 bedroeg 478 duizend euro negatief. Het eigen vermogen bedroeg per 31 december 2019 5 duizend euro positief. Het vreemd vermogen bedroeg op 1 januari 2019 787 duizend euro en op 31 december 2019 332 duizend euro.

Financieel resultaat

  Het voordelige resultaat over 2019 bedroeg 5 duizend euro.

Financiële risico’s

Gezien de relatief beperkte omvang van de organisatie en het relatief geringe aandeel van onze gemeente in de gemeentelijke bijdragen (ruim 13 %) zijn de financiële risico's zeer beperkt.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59