Paragraaf 6: Verbonden partijen

gemeenschappelijke regelingen

Gemeenschappelijke regeling OV-bureau Groningen Drenthe

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Assen

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang van het OV-bureau is het vormgeven van het openbaar vervoer en het aansturen van de vervoerders in het openbaar vervoer. Op basis van de kaderstellingen van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen heeft het OV-bureau de volgende doelstellingen voor het openbaar (bus-)vervoer geformuleerd, waar vanuit zij ook in 2019 haar werkzaamheden wil verrichten:

  • Met openbaar (bus)vervoer bijdragen aan het behouden en uitbouwen van de bereikbaarheid van steden, instellingen en voorzieningen.
  • Met openbaar (bus-)vervoer bijdragen aan de ontsluiting van landelijk gebied, afgestemd op de aanwezige vervoervraag, op het daadwerkelijk gebruik van de verschillende vervoermodaliteiten en op andere vormen van collectief personenvervoer, zoals in te kopen via het project Publiek Vervoer 2018 (onderdeel van het bredere Programma Publiek Vervoer).
  • Daar waar voldoende groeipotentie is streven naar reizigersgroei in het OV en daarmee samenhangende groei van de reizigersinkomsten. Daartoe werken aan doorlopende productverbetering, consistent concessiebeheer en gerichte marketing en promotie. Hiermee worden steeds meer OV-reizigers steeds beter bediend en wordt bijgedragen aan verduurzaming in de zin van verruilen van automobiliteit door OV-mobiliteit.
  • Voortvarend bijdragen aan verduurzaming van het OV-aanbod zelf zoals materieel algemeen, elektrificatie Q-link-netwerk, doorstromingsmaatregelen en rijstijl-aanpassingen, mede ook in het kader van het Convenant Zero Emissie dat de gezamenlijke provincies in IPO-verband hebben ondertekend.
  • Actief meewerken aan de ontwikkeling van (de OV-component van) Publiek Vervoer, waarin gemeenten, provincies en het OV-bureau samen werken aan kwalitatief hoogwaardige en efficiënte mobiliteitsoplossingen voor alle reizigers, ook degenen met een ‘gemeentelijke indicatie’.
  • Voortdurende aandacht voor overige maatschappelijke vraagstukken met een mobiliteitscomponent waarmee gemeenten, provincies en andere gebiedsinstellingen zich geconfronteerd zien. In samenspraak mee zoeken naar oplossingen voor deze vraagstukken en de rol die het openbaar vervoer – al dan niet als onderdeel van meeromvattende ‘vervoerketens’ – hierbij kan spelen.

Relatie met programma

7. Verkeer

Deelnemende partijen

Het OV-bureau is een initiatief van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen.

Bestuurlijk belang

De gemeente Groningen wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door een collegelid. Het algemeen bestuur bestaat uit 9 leden, drie uit ieder betrokken overheidsorgaan. De gemeente Groningen wordt hierin vertegenwoordigd door drie collegeleden.

Financieel belang

De gemeente is als deelnemer voor 21% risicodragend in het OV-bureau. De provincies Groningen en Drenthe zijn dit voor respectievelijk 44% en 35%. De gemeente Groningen draagt geen jaarlijkse deelnemersbijdrage af aan het OV-bureau voor de uitvoering van het OV. Wel draagt de gemeente bij aan de exploitatiekosten van het OV-bureau als organisatie.

Vermogen

Het eigen vermogen op 1 januari 2019 bedroeg 17,8 miljoen euro en op 31 december 2019 15,5 miljoen euro. Het  vreemd vermogen op 1 januari 2019 bedroeg 3,8 miljoen euro en op 31 december 2019 11,8 miljoen euro.

Financieel resultaat

Het  resultaat over 2019 bedroeg 2,0 miljoen euro negatief.

Financiële risico’s

Het gevoerde beleid past binnen de financiële kaders die het OV-bureau hanteert. Per 9 april 2019 zijn deze vervat in de ‘Notitie risicomanagement en weerstandsvermogen 2018-2022’. Op basis van die kaders is in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het Jaarverslag 2019 van het OV-bureau in beeld gebracht dat de minimaal benodigde weerstandscapaciteit op basis van de risico's 4,8 miljoen euro bedraagt en de werkelijk aanwezige weerstandscapaciteit 9,7 miljoen euro. Dat is dus ruim voldoende en dat maakt het risico voor de gemeente beperkt.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59