Paragrafen

Paragraaf 9: Bedrijfsvoering

Beleidsvoornemens 2019

Samenwerken

Gemeentelijke herindeling
Op 1 januari 2019 heeft de gemeentelijke herindeling plaatsgevonden. Om de voortgang van dit proces te bewaken en de verdere uitvoering in goede banen te leiden, is in april 2019 een werkgroep gestart die op het proces stuurt. Hierbij is het uitgangspunt dat de lijnorganisatie verantwoordelijk is voor het realiseren van te harmoniseren onderdelen. In 2019 is 30% van de opgaven geharmoniseerd, deze verschillen van omvang. Enkele afgeronde opgaven zijn; de verordening maatschappelijke ondersteuning (WMO), armoede en minimabeleid, ambtsinstructie leerplichtambtenaar een groot deel van de algemene subsidie verordening.

Opgave gericht werken
Opgave gericht werken is een actueel thema dat invloed heeft op de manier van werken door, met en binnen onze organisatie. De Tijdelijke Ondernemingsraad is in deze werkwijze meegenomen. Vervolgens is een workshop voor medewerkers gegeven en is een leernetwerk gestart. De eerste strategische beraden rondom opgaven zijn eveneens gerealiseerd. Langzamerhand ontstaan de contouren rondom opgave gericht werken.

Gebiedsgericht werken
De gebieden Haren en Ten Boer hebben na de herindeling extra aandacht gekregen en zijn er eveneens gebiedsteams gestart. Deze gebiedsteams hebben een agenderende én signalerende rol in de dorpen. Net als in de andere gebieden werken we ook hier met nieuwsbrieven. De informatievoorziening in de basismonitor is uitgebreid met de wijkkompassen van de gebieden Haren en Ten Boer. In paragraaf 1. Integraal gebiedsgericht werken wordt dieper op dit onderwerp ingegaan.

Democratisch vakmanschap
Samen met de vier grootste gemeenten van Nederland, BZK en VNG heeft gemeente Groningen de ‘Leergang democratisch vakmanschap ’ontwikkeld. Door deze nieuwe leergang worden ambtenaren toegerust in het omgaan met democratische dilemma’s en het vormgeven van participatie. Via een train-de-trainer aanpak wordt de opgedane kennis weer doorgegeven aan de volgende groep deelnemers binnen de gemeenten.

Daarnaast zijn we gestart met een Prototype Participatiewerkboek c.q. Toolbox Participatie. Dit Groninger Participatiewerkboek is een handvat om initiatiefnemers of ontwikkelaars te helpen een zorgvuldig participatieproces te organiseren in het kader van de nieuwe Omgevingswet.

Organisatie ontwikkeling
Afgelopen jaar is een rapport opgesteld over het verloop van het verandertraject één Groningen, één organisatie' wat in 2103 is ingezet en hoe de destijds geformuleerde ambities en opgaven van 2013 zijn geïmplementeerd. Voor het herijken van de visie en missie van de gemeente Groningen wordt gebruik gemaakt van dit rapport.

In december is het Werkwijze- en Organisatiebesluit vastgesteld onder voorbehoud van advies van de Ondernemingsraad. De richting voor dit Werkwijze- en Organisatiebesluit is uitgezet op basis van het boven genoemde rapport, het huidige coalitieakkoord, de wensen van het college en de 100-dagen bevindingen van de interim gemeentesecretaris. Actualisatie van het Werkwijze- en Organisatiebesluit draagt bij aan:

  • Meer concernsturing;
  • Werken als één gemeente, één organisatie;
  • Een meer wendbare en flexibele organisatie;
  • Een vereenvoudigde medezeggenschap.

De Tijdelijke Ondernemingsraad en de OR Iederz zijn beide in een aparte informatiesessie geïnformeerd  over het rapport “Onderzoek organisatieontwikkeling gemeente Groningen” en over het Werkwijze- en organisatiebesluit 2020. De gemeentesecretaris ad interim heeft met beide OR-en gesproken over de consequenties van de voorgenomen wijzigingen en de wens tot een vereenvoudiging van de medezeggenschapsstructuur.

Efficiënter werken

Bezuinigingen
De gemeente Groningen kent een begroting van rond de 1 miljard euro, waarvan ongeveer 250 miljoen euro beïnvloedbare ruimte is. De gemeente Groningen bezuinigt al flink sinds 2010. Veel van de bezuinigingsmogelijkheden zijn de afgelopen jaren al uitgevoerd. Door ontwikkelingen in het sociaal domein kregen we bovendien te maken met oplopende tekorten en de uitputting van onze reserves. Daarnaast hebben we te maken met een Rijksoverheid die door onderbesteding ‘geld op de plank’ laat liggen, wat negatieve gevolgen heeft voor onze inkomsten uit het gemeentefonds.

Het afgelopen jaar heeft hierdoor in het teken gestaan van het vormgeven van de bezuinigingsplannen en -opgaven. In het najaar heeft het college een pakket aan maatregelen voorgesteld die onze gemeente de komende jaren financieel gezond moeten houden. Er is een bezuinigingsmonitor ontwikkeld waarmee de realisatie van gestelde bezuinigingsopgaven gevolgd wordt. Over de voortgang wordt de raad bij de reguliere voortgangsrapportage geïnformeerd.

Verbeterprogramma financieel administratieve beheersing

In 2018 is een meerjarig verbeterprogramma wat loopt tot medio zomer 2020 gestart om een aantal structurele verbeteringen door te voeren in onze financiële beheersing. De realisatie van dit programma verloopt conform planning en een groot deel van de maatregelen is inmiddels gerealiseerd. Een aantal belangrijke resultaten zijn: herijking van de verantwoordelijkheden in de Planning & Control cyclus, verbeterde sturing op samenwerking via gezamenlijke opgaven en verbeterde financiële managementinformatie.

Visie op Control
De Visie op Control is in de zomer van 2019 vastgesteld. In deze visie is control als volgt uitgelegd: “De goede dingen doen en de dingen goed doen!”. Een belangrijke component in deze visie is de implementatie van de “Three lines of defence” dat ons een houvast geeft om op drie niveaus vast te leggen wie welke taken en verantwoordelijkheden heeft in onze werkprocessen. Na de zomer is de implementatie gestart. Via workshops is de visie met verschillende directies besproken. Medio 2020 moet voor alle betrokkenen duidelijk zijn wie welke rol heeft in het werken conform de visie. Hiermee wordt de doelstelling gerealiseerd dat de eerste lijn beter in control komt en grip krijgt op het realiseren van haar doelstellingen in het primaire proces.

Zaakgericht werken

Op het moment van schijven kunnen ruim 120 van onze diensten en producten digitaal worden aangevraagd en verwerkt. Dit is ruim 75% van de diensten en producten die uiteindelijk zaakgericht en digitaal worden aangeboden. Doordat we nu beter inzicht hebben in de behandeling van klantvragen worden onze inwoners accurater geholpen. In 2019 zijn vooral de aanvraag van maatschappelijke ondersteuning, vergunningen, de griffie en juridische processen zoals het WOB verzoek,  zaakgericht gemaakt.

Omgevingswet
Voor de omgevingswet is 2019 het jaar geweest waarin een groot aantal trajecten en pilots zijn opgestart, namelijk:

    • Het implementeren van de omgevingsvisie;
    • Het participatie-traject  waarbij de eerste (thematische) gesprekken met bewoners en organisaties in de voormalige gemeenten Haren en Ten Boer zijn gevoerd;
    • De trajecten voor het maken van het omgevingsplan voor de gebieden Woldwijk (in Ten Boer) en Paddepoel / Selwerd / Tuinwijk waarvan de eerste sessies met betrokken partners en bewonersgroepen zijn geweest;
    • Het aanpassen van de werkprocessen rond het maken van bestemmingsplannen bij projecten. Hierbij is het kostenaspect een belangrijk onderdeel;
    • Pilots in het ruimtelijk domein ten aanzien van monitoring & evaluatie / datagericht werken;
    • Pilot voor het maken van toepasbare regels voor met name de vergunningplicht, in samenwerking met (bestemmingsplan)juristen en medewerkers van de afdeling VTH.

Daarnaast zijn in het werkproces van vergunningverlening de eerste veranderingen geïmplementeerd. De invoering van 3 dienstverleningsformules (snel & digitaal, helder & meervoudig en uniek & flexibel) en de omgevingstafel voor het integraal vooroverleg zijn hierbij het meest concreet. Met deze veranderingen zijn rollen, gedrag en ICT in één beweging aangepakt. Dit alles om onze dienstverlening richting onze burgers en ondernemers te verbeteren en om aan de kortere doorlooptermijnen die de Omgevingswet straks gaat opleggen te kunnen voldoen. Ook is de vergunningverlenings-software voor de invoering van de Omgevingswet aangeschaft.

ICT en technologische innovatie
In 2019 zijn forse stappen gezet om de ICT dienstverlening door onze outsourcingspartner Fujitsu uit te laten voeren. Onze voormalige medewerkers ICT zijn vrijwel allemaal op een andere plek binnen of buiten de gemeente ingezet en de dienstverlening is door medewerkers van Fujitsu overgenomen. In het tweede kwartaal 2019 zijn we gestart met het transformatieprogramma waarmee we een vernieuwingsslag van de ICT infrastructuur bewerkstelligen. Dit vraagt meer energie dan verwacht van de gemeentelijke organisatie en leidt in een aantal gevallen ook tot verstoringen van de ICT dienstverlening, hetgeen ook maakt dat we minder aandacht dan voorzien hebben kunnen besteden aan de verdere standaardisatie van software. Vanuit onze regie functie is veel energie en tijd nodig om het outsourcingscontract en de gemaakte afspraken goed te laten landen binnen de organisatie. Door de vertraging in de uitvoering van het outsourcingsprogramma zelf en vertraging in de snelheid van rationalisatie en standaardisatie is een deel van het gereserveerde geld niet uitgegeven. Omdat de outsourcing een meerjarig programma is en de kosten zeker gemaakt gaan worden is het geld van 2019 meegenomen naar 2020.

CBS Urban Data center
Het CBS UDC is een samenwerking op locatie van de gemeente Groningen en het CBS. Door de samenwerking beschikken we over een breed scala aan data over Groningen en de regio. Door het samenvoegen van CBS-data en data van de gemeente wordt nauw samengewerkt om meer en gedetailleerdere informatie te krijgen.
Onder andere zijn de volgende projecten met het samenvoegen van data uitgevoerd;

  • Het gebruik van WMO-voorzieningen naar achtergrondkenmerken zoals inkomen vanwege de invoering van het WMO Abonnementstarief;
  • Monitor Statushouders waarbij gekeken is naar de  huishoudenssituatie, sociaaleconomische positie, onderwijsdeelname, inkomen, jeugdzorg, criminaliteit en inburgering;
  • In kaart brengen van verhuisbewegingen in een interactieve kaart en tevens de verplaatsingen (modal split).

Datawarehouse
Ook in 2019 is verder gewerkt aan de uitbreiding van het Datawarehouse, oftewel het ‘gegevenspakhuis’ van de gemeente Groningen. Deze dataopslag wordt in toenemende mate gebruikt voor statistieken, stuurinformatie en kwantitatief onderzoek binnen de gemeente. Het speelt daarmee een belangrijke rol in de ambities om waar mogelijk en gewenst meer data gedreven te werken. Het ‘pakhuis’ wordt dagelijkse aangevuld met gegevens uit de belangrijkste applicaties die binnen de verschillende directies worden gebruikt. Zo is in 2019 gewerkt aan het toevoegen van data over bezoekersaantallen van de sportaccommodaties, de parkeerdruk, vergunningen en handhaving, werk en inkomen en uiteraard de (jeugd)zorg. Daarmee is het ‘pakhuis’ weer completer geworden, maar nog niet af. Tegelijkertijd zien we dat met het toenemende gebruik van data, meer eisen worden gesteld aan tijdigheid en beschikbaarheid van die data in het ‘pakhuis’.

Promotieonderzoek, Datasience en Data-ethiek
Bij de volgende projecten is DataSience toegepast:

  • Fraudedetectie bijstandsuitkering (ter ondersteuning van het handhaving proces);
  • Efficiënter, foutieve BRP-registraties opsporen (ter verbetering van de kwaliteit van het BRP).

Verder werkt de gemeente Groningen aan een Normenkader Datagebruik en participeren we in een landelijk project Eerlijke Algoritmes (onderdeel van het programma AI met  Impact) in samenwerking met de gemeente Amsterdam, het CBS, de VNG en Code for NL. Ook hebben we deelgenomen aan de dialoogtafel Behoorlijk datagebruik in de openbare ruimte met als doel: kaders te stellen waarbinnenhet gesprek - hoe verantwoord gebruik van data in de openbare ruimte te realiseren - kan plaatsvinden.

Basismonitor
Het afgelopen jaar is gewerkt aan de doorontwikkeling van de Basismonitor (https://basismonitor-groningen.nl. De Basismonitor is bedoeld om vanuit één toegankelijk digitaal punt beleidsrelevante gegevens van de gemeente Groningen beschikbaar te stellen. Tevens is er veel informatie over wijken, buurten en dorpen te vinden. De gemeente is ingedeeld in 49 analysegebieden bestaande uit (combinaties van) buurten, wijken of dorpen. Elk van deze gebieden heeft een eigen kompas. Dit geeft in één oogopslag een beeld van de relatieve stand en ontwikkeling van het gebied ten opzichte van het gemeentelijke gemiddelde op diverse beleidsrelevante thema's.

Inwonerspanel Groningen Gehoord
Vanwege de herindeling is naam van ons inwonerspanel (Stadspanel) niet meer passend en is voor de nieuwe naam Groningen Gehoord gekozen. Het inwonerspanel Groningen Gehoord telt 9500 leden. Daarnaast is er een Veiligheidspanel, Burgerschouwpanel en een Jongerenpanel.

Informatieveiligheid
Op gebied van informatieveiligheid zijn de belangrijkste resultaten:

  • De vaststelling van de geactualiseerde versie van het informatiebeveiligingsbeleid;
  • Een effectieve bewustwordingscampagne ('Zet jezelf op scherp!') die geleid heeft tot een sterke toename van het aantal gemelde incidenten en te onderzoeken datalekken;
  • De periodieke controles op de toegangsrechten van medewerkers voor een vijftigtal applicaties die sinds dit jaar worden uitgevoerd door de proceseigenaren;
  • De conform verplichting uitgevoerde ENSIA-verantwoording over 2018;
  • De tijdige afronding van de zelfevaluatiefase van ENSIA voor de verantwoording over 2019;
  • Daarvoor is tevens een volledige pre-audit uitgevoerd op alle zelfevaluatievragenlijsten van ENSIA.`

Prestatie indicator(en)

Behaald
2017

Behaald
  2018

Beoogd
 2019

Behaald
 2019

Landelijk
 gemiddeld
 2018

Aantal jaarlijks intern geregistreerde meldingen over (mogelijke) datalekken

13

40

Rapportage achteraf

159

-

Percentage melden  (mogelijke) datalekken binnen 72 uur

-

100%

100%

100%

-

Transitie DIV
In 2019 zijn we gestart met de uitvoering van het programma Transitie DIV. Hiermee werken we aan een betere kwaliteit van het gemeentelijk informatiebeheer (dossier- en archiefvorming). Medio juli 2019 is de structuurwijziging  (reorganisatie) van de afdelingen DIV afgerond. Daarnaast waren belangrijke resultaten:

  • Start met ontwikkeling van medewerkers (mens, processen, samenwerking);
  • Kwaliteitssysteem informatiebeheer geïmplementeerd;
  • Start met werkzaamheden voor saneren van circa 2km papieren archieven waaronder de voorbereiding van Europese aanbesteding voor digitalisering van circa 1000m papieren archiefdelen;
  • Vastgestelde visie en voorbereiding pilots digitalisering inkomende post.

Inkoop: maatschappelijk verantwoord en doelmatig inkopen
In 2019 is het herziene inkoop- en aanbestedingsbeleid vastgesteld. In dit nieuwe beleid hebben we de gelegenheid aangegrepen om alle relevante nieuwe ontwikkelingen en inzichten, zowel maatschappelijk, wettelijk als organisatorisch hierin te verwerken. Naast het beleid hebben we geïnvesteerd in het ontwikkelen van eenvoudige processen en formulieren die de organisatie ondersteunen om op een zo gebruikersvriendelijk mogelijke manier rechtmatig in te kopen.
Dat we maatschappelijk verantwoord en doelmatig inkopen bleef niet onopgemerkt. Afgelopen jaar won de gemeente Groningen de landelijke KoopWijsPrijs.

Als gevolg van de herindeling is het gebied voor de lokale inkoop groter geworden. Vanaf 2019 is ingezet op een actiever debiteurenbeleid/kwijtscheldingen beleid.

Gestart is met leenbijstand en overige vorderingen. Het actieve beleid is geïntegreerd in het reguliere maandelijks werkproces. Deze acties hebben er toe geleid dat het een percentage afboekingen van de voorziening hoger is dan voorgaande jaren. Hierdoor is het percentage oninbare facturen sociale zekerheid hoger dan voorgaande jaren.

De daling van het percentage afgehandelde bezwaarprocedures heeft te maken met het project bijzondere bijstand beschermingsbewind. Hierdoor is een structureel hogere instroom van bezwaarschriften. In 2019 waren dit er ongeveer 100 en dit 4 á 5 keer zoveel als in voorgaande jaren. Daarnaast zien we een gestage structurele stijging van bezwaren tegen WMO besluiten.

Behaald
2017

Behaald
 2018

Beoogd
2019

Behaald
 2019

Landelijk
 gemiddeld 
 2018

% betalingen binnen wettelijke termijn

97%

95%

90%

93%

90,60%

% bezwaarprocedures afgehandeld binnen de wettelijke termijn

76%

75%

85%

73%

-

% bezwaarschriften via informele weg

38%

38%

40%

48%

-

% oninbare facturen sociale zekerheid (ten opzichte van totale vorderingen)

19%

28%

20%

38%

-

% oninbare facturen belastingen

1,10%

0,40%

1,10%

2,20%

-

% oninbare facturen overig privaatrechtelijk

0,60%

0,18%

0,10%

0,15%

-

% duurzame inkoop  (aanbestedingen >50.000 euro)

100%

100%

100%

100%

55%

% lokale inkoop (binnen gemeente Groningen) - inkoopwaarde besteed bij leveranciers binnen de gemeente ten opzichte van de totale inkoopwaarde

44,70%

39%

35%

48,20%

39%

% regionale inkoop 

53,70%

53%

60%

60,10%

46,80%

% aanbestedingen waarin afspraken worden gemaakt over de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

43,00%

35,30%

35%

45,00%

43%

HR agenda
Reorganisatie HRM
HRM heeft in 2019 veel tijd en energie gestoken in de reorganisatie van de eigen afdeling. Het doel van de reorganisatie  ‘HRM naar de toekomst’ is een professionele, betaalbare en moderne afdeling neer te zetten die dienstverlening levert door integraal te werken en te adviseren. Om als zakelijke businesspartner dichtbij het primaire proces te zijn en zo bij te dragen aan een betere dienstverlening voor de gemeentelijke organisatie. Er is gezocht bij de vormgeving van de nieuwe afdeling naar de juiste balans tussen standaard en maatwerk dienstverlening. Er wordt door deze reorganisatie een forse bezuinigtaakstelling gerealiseerd. Het aantal beschikbare fte’s neemt af met 25%. Er is veel inzet geweest om het formele reorganisatieplan vorm te geven samen met betrokken medewerkers, de TOR en de organisatie (directie en management). Volgens het principe van afspiegeling krijgen medewerkers een plek in de heringerichte HRM-organisatie. Eind 2019 is een nieuw MT van start gegaan om de reorganisatie verder vorm te geven en medewerkers te plaatsen op nieuwe en bestaande functies in drie afdelingen: Advies, Service en Strategie en Ontwikkeling. De formele reorganisatie zal afgerond worden in het eerste kwartaal van 2020 waarna de nieuwe werkwijze gehanteerd gaat worden.

E-HRM
De invoering van E-HRM is een belangrijke ondersteunende pijler van de HRM dienstverlening. We hebben eind 2019 een taskforce in het leven geroepen om snelle verbeterslagen rond E-HRM te realiseren. Hierbij zijn medewerkers van HRM en I&S samen verantwoordelijk. Hierdoor moet E-HRM ‘gewoon’ worden, én gemakkelijk uitvoerbaar voor zowel medewerkers als leidinggevenden. Het uiteindelijke doel is meer zelforganisatie.

HR21
Met de invoering van een nieuwe systeem van functiebeschrijving en -waardering van de VNG, HR21 constateren we eind 2019 dat ca. 580 van de bijna 1.000 functies omgezet naar zijn naar HR21. Er zijn gemeente breed 1.450 indelingsbesluiten aan medewerkers verstuurd.

Performancemanagement
De werkwijze ‘gesprekkencyclus nieuwe stijl’ vervangt de ‘oude´ functionering- en beoordelingsgesprekken en is in 2019 voor iedereen verplicht om te gebruiken. Van medewerkers wordt verwacht om zelf actief in gesprek te gaan met hun leidinggevende. De medewerker heeft zelf meer regie gekregen in de voorbereiding en het aantal gesprekken en ook de gespreksonderwerpen. Na afloop worden afspraken samen met de leidinggevende vastgelegd in het personeelssysteem Youforce in de tegel “performancemanagement. Het reglement Functioneringsgesprekken – en personeelsbeoordeling is in 2019 blijven bestaan.

Mobiliteit en externe inhuur
Afgelopen jaar hebben we actief ingezet op duurzame inzetbaarheid; stimuleren en faciliteren van mobiliteit, vitaliteit en ontwikkelen van medewerkers. Bewegen binnen en buiten de organisatie is een vanzelfsprekende randvoorwaarde behorend bij een toekomstbestendige organisatie. In 2019 stonden circa 400 medewerkers geregistreerd bij Van Werk naar Werk als vrijwillig mobiel in een online platform ‘Jellow’. Daarnaast is van 45 herplaatsingskandidaten 3% uitgestroomd.

Ook in het management is sprake van mobiliteit. Afgelopen jaar zijn leidinggevenden uit het middenkader als gevolg van verloop doorgestroomd naar het hogere management.

De totale omvang van de externe inhuur in 2019 bedroeg 32,9 miljoen (13,4 % van de totale loonsom).
Door verdergaande outsourcing ICT in 2019 is de externe inhuur bij I&S sterk afgenomen. Bij Stadsontwikkeling is, door de aantrekkende economie en de grote investeringsprojecten, de inhuur in 2019 toegenomen.  Ten opzichte van 2018 is in 2019 het totaal van de externe inhuur gedaald met 3,3 miljoen.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2017

Behaald
2018

Beoogd
 2019

Behaald
2019

Landelijk
 gemiddelde
 2018

Instroom – aantal medewerkers in dienst

276

272

-

241

-

Interne mobiliteit - % medewerkers dat veranderd is van functie of afdeling ten opzichte van het totaal aantal medewerkers aan het begin van het jaar

2,10%

3,04%

-

3,0%

-

Uitgaven persoonlijke ontwikkeling per medewerker x 1 euro

  1.021

 1040

-

 1.100

-

Uitstroom – aantal medewerkers uit dienst

317

260

-

619

-

Externe inhuur (kosten als % van   totale loonsom + totale kosten externen)

14,90%

15,40%

14,90%

13,40%

17,40%

Ontwikkeling van medewerkers
We zijn in 2019 gestart met de Groninger Academie, een virtueel platform waar alle mogelijke leeractiviteiten gecoördineerd, geïnitieerd, ontwikkeld en vormgegeven worden. Denk aan bijvoorbeeld leernetwerken, E-learning, trainingen, leiderschapsprogramma’s, en inspiratiesessies. Hierbij gaan we vooral uit van interne deskundigheid. Leren van, met en door elkaar staat voorop.
In de vakantieperiode eind juni – eind augustus zijn onder de vlag van de ‘Zomeracademie’ speciale workshops georganiseerd voor medewerkers. Daarnaast zijn leernetwerken gestart rondom de thema’s ‘Opgave gericht werken’ en ‘Virtueel Groningen’. Focus op de zogenaamde 21-eeuwse vaardigheden dragen bij aan de ontwikkeling van ondernemerschap, samen - en slimmer werken met technische tools.

Jaarlijks actualiseren de directies hun strategische personeelsplannen waarbij afgelopen jaar meer dan voorheen de focus heeft gelegen op het verbinden van toekomstige ontwikkelingen, de gevraagde competenties en de kwaliteiten die we ‘nu’ in huis hebben. Opleiden, ontwikkelen, coachen en mobiliteit, krijgen daardoor nog meer toegevoegde waarde voor de verduurzaming van onze organisatie.

Ontwikkeling van leidinggevenden
De Groninger Managementboost – een leiderschapstraject voor leidinggevenden – legt de nadruk op persoonlijk leiderschap.  Onze leidinggevenden hebben hierin een voorbeeldfunctie. De wijze waarop we het traject vorm hebben gegeven staat model voor de gewenste leiderschapsstijl.
Wederom zijn GMO bijeenkomsten georganiseerd met als centraal thema: de bezuinigingstaakstelling. Deze taakstelling is integraal is opgepakt en gezamenlijk uitgevoerd. Uitgangspunt hierbij was het solidariteitsprincipe binnen de Gemeente Groningen.

Medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO)
In de begroting 2019 hebben we als beoogd cijfer een zeven voor onze medewerkerstevredenheid (MTO) opgenomen. Echter ten opzichte van voorgaande jaren is bij de uitvoering gekozen voor een andere methodiek waarbij het niet mogelijk is om een gemiddeld cijfer te presenteren. In totaal hebben 1693 medewerkers (41%) de vragenlijsten voor het MTO ingevuld.
Resultaten: de stellingen over de tevredenheid in de functie scoren gemiddeld hoger dan de stellingen over de tevredenheid in de organisatie. De samenwerking met collega’s, het plezier en de regelruimte in de eigen functie en de mate waarin de leidinggevende rekening houdt met privéomstandigheden van de medewerker worden het beste beoordeeld.
De doel- en resultaatgericht in de organisatie, de arbeidsomstandigheden op de werkplek (met name de ‘kantoortuinen’) en de werkdruk komen naar voren als de belangrijkste aandachtspunten. Als gemeente staan we voor grote uitdagingen. Tegelijkertijd moeten we bezuinigen. Medewerkers merken dat ook in hun werk en dat zien we terug in het MTO.

Prestatie indicator(en)

Behaald
 2017

Behaald
2018

Beoogd
2019

Behaald
2019

Medewerkerstevredenheidscijfer gemeente breed (MTO)

7

-

Verzuim
In 2019 is het verzuimpercentage gestegen naar 6,5% ten opzichte van het verzuimpercentage 5,9% in 2018. Hiervoor is, net als in 2018, niet één speciale oorzaak toe te wijzen.

In de groep langdurig zieken (langer dan 1 jaar) is het verzuimpercentage gestegen. De bedrijfsartsen constateren dat verzuim geregeld langer duurt dan verwacht. Gemeente breed is een verschuiving zichtbaar naar meer psychisch gerelateerd verzuim, nl. 45, 8% in 2019 ten opzichte van 37,9% in 2018.
Werk gerelateerde factoren spelen daarin een rol zoals lopende reorganisaties, functieveranderingen, werkdruk en stijl van leidinggeven. Daarnaast draagt de combinatie van werk gerelateerde- met privé gerelateerde factoren bij aan de duur van het verzuim. Mantelzorgtaken vormen een steeds groter wordende belasting voor medewerkers. In het kader van de Arbo hebben we opnieuw diverse reguliere trainingen aangeboden. De zogenoemde ‘gezondheidsstraatjes’  zijn een groot succes gebleken en vrijwel onmiddellijk ‘uitverkocht’. In deze check wordt gekeken naar het BMI, bloedwaardes, cholesterol en dergelijke van de medewerker en krijgt de medewerker advies over de uitkomsten en leefstijl.
We hebben in 2019 nieuw verzuimbeleid ontwikkeld en het bijbehorende verzuimprotocol geüpdatet.
Dit heeft een directe relatie met het aanbestedingstraject rondom arbodienstverlening en verzuimmanagement.

Prestatie indicator(en)

Behaald
 2017

Behaald
2018

Beoogd
 2019

Behaald
2019

Landelijk
 gemiddelde
 2018

Ziekteverzuim

5,30%

5,90%

5,40%

6.5%

5,60%

Meldingsfrequentie

0,9

0,99

1

1,06

1

Diversiteit en verjonging   

De gemeente Groningen wil een aantrekkelijke werkgever zijn. Naast noodzakelijke focus op bezuinigingen is vanwege de bijdrage die jongeren leveren aan vernieuwing, verjonging in onze  organisatie voorop komen te staan. De gemiddelde leeftijd bedraagt 48,9 jaar ten opzichte van 49,3 jaar in 2018.

Ook in 2019 is een trainee-programma gerealiseerd. Op verschillende momenten in het trainee-programma worden collega’s nadrukkelijk uitgenodigd om deel te nemen. Op deze wijze wordt het programma stevig verankerd binnen de gemeentelijke organisatie en stimuleren we medewerkers over de grenzen van directies en afdelingen heen te werken en ervaringen uit te wisselen. De doorstroom van de laatste trainee-groep (13 trainees) is 100% naar werk. Elf trainees vonden een vervolgbaan binnen de gemeente Groningen.
In 2019 hebben we daarnaast ook nog 15 werkleer-banen op MBO niveau gerealiseerd. Door het aanbieden van BBL plaatsen kunnen jongeren al werkende weg met 1 dag opleiding per week, hun MBO diploma halen.
De daling van het aantal stageplaatsen komt voort uit de hoge werkdruk waardoor er minder tijd is voor goede stagebegeleiding.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2017

Behaald
 2018

Beoogd
2019

Behaald
 2019

Landelijk
 gemiddelde
 2018

Aantal stagiairs en trainees

229

269

250

213

-

Aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geplaatst in een afspraakbaan

10

11

10

10

5,60%

% vrouwen in leidinggevende posities

36,30%

36,40%

-

37,40%

40%

% medewerkers onder 35 jaar

8,20%

11,30%

-

13%

13%

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59