Deelprogramma 11.2: Communicatie met de burger

11.2.1 Faciliteren (digitale) informatievoorziening

Digitale informatie verstrekken we vooral via de gemeentelijke website en onze digitale (gebieds)nieuwsbrieven. De website van Groningen is een 'toptakenwebsite', met die producten waar de burger om vraagt en geschreven in gewoon Nederlands. Gemakkelijk te vinden, goed te begrijpen en ook toegankelijk voor mensen met een beperking. Online communiceren we via sociale media: Twitter, Instagram, Facebook en WhatsApp. We blijven onze digitale informatievoorziening verbeteren, zodat we aansluiten bij de digitalisering van de maatschappij.

Zie 11.1.1 (regie op dienstverlening): indicator "klanttevredenheid digitale dienstverlening Internet".

Wat wilden we bereiken in 2019?

In 2019 wilden we als gevolg van voortschrijdende beleidsharmonisatie de informatie op de website verder integreren, actualiseren en aanpassen. Ook wilden we onderzoeken welke delen van de website in het Engels aangeboden moeten worden, om de dienstverlening aan internationals te vergroten. We verbeterden de toegankelijkheid van de website zodat deze voldoet aan de nieuwe Europese regelgeving op dit gebied. We wilden dit voor 2020 op orde hebben. Verder onderzochten we in hoeverre de Buzz voor de lezer een meerwaarde heeft. Op basis van dit onderzoek bekijken we of we de frequentie gaan verhogen. Ook breidden we de Newsroom050 uit tot een dagelijkse bezetting die het grondgebied van de nieuwe gemeente Groningen bestrijkt.

Tot slot breidden we het aantal gebiedsnieuwsbrieven uit met twee, zodat we ook de inwoners van Ten Boer en Haren deze gebiedsgerichte service kunnen bieden.

Wat hebben we hier voor gedaan?

In 2019 hebben we, meelopend met het tempo van de beleidsharmonisatie, de informatie op de gemeentelijke website verder geïntegreerd, geactualiseerd en aangepast. Daarnaast hebben we onderzocht welke delen van de website we in het Engels voor onze internationals moeten aanbieden en wat daarvoor technisch nodig is. We werken hierin samen met het Engelstalige deel van de portal Groningen.nl. Verder hebben we de toegankelijkheid van de website verbeterd. We gaan hiermee door, zodat de website in 2020 voldoet aan de nieuwe Europese wetgeving op dit gebied.

We hebben lezersonderzoek verricht onder de ontvangers van de Buzz, het wekelijks overzicht van de gesprekken op Social media. Daaruit bleek dat de Buzz wordt gewaardeerd, en de frequentie van 1x per week voor de lezers voldoende is. Deze frequentie zetten we daarom voort. Tevens is de bezetting van de Newsroom050 uitgebreid; de Newsroom is nu actief van maandag tot en met donderdag.

Per 1 januari 2019 is het aantal gebiedsnieuwsbrieven uitgebreid tot 7, zodat het volledige grondgebied van de gemeente Groningen gedekt is. Het aantal abonnees is in de loop van 2019 met zo’n 16% gestegen, tot bijna 15.000.

Conclusie

Onze digitale informatievoorziening voldoet aan de behoefte van onze inwoners. We werken voortdurend aan verdere verbetering en spelen daarbij in op ontwikkelingen in de organisatie en in de maatschappij.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59