Deelprogramma 7.5: Verkeersveiligheid

7.5.1 Verkeersveiligheid

Met de groei van onze gemeente verandert ook het verkeer voortdurend. Groningen is populair bij bezoekers, toeristen en ondernemers. En de trek vanuit de regio is de laatste jaren behoorlijk toegenomen. Meer fietsers, e-bikes, (langere) bussen en auto's. Ook maken meer mensen gebruik van het openbaar vervoer. Deze ontwikkelingen vragen om duidelijke keuzes als het gaat om verkeersveiligheid. Ons doel is de verkeersveiligheid te verbeteren in de gemeente. We weten dat bij vrijwel alle verkeersongevallen het verkeersgedrag een rol speelt. We concentreren onze aanpak daarom niet alleen op het oplossen van verkeersonveilige situaties, maar ook op het aanbieden van een gevarieerd en aantrekkelijk verkeerseducatieprogramma.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2019 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie Indicatoren

Beoogd

2019

Behaald
2019

Aantal verkeerseducatieprojecten op basisscholen

95

291

Aantal verkeerseducatieprojecten op het voortgezet onderwijs

25

39

Aantal verkeerseducatieprojecten buiten onderwijs om

35

87

Aantal aangepakte verkeersonveilige situaties

5

10

Wat wilden we bereiken in 2019?

We wilden de verkeersveiligheid verder verbeteren door de 3-sporen aanpak verder uit te voeren. Hierbij gaven we prioriteit aan de uitvoering van maatregelen op de locaties waar uit gegevens blijkt dat er sprake is van een verkeersonveilige of risicovolle situatie (spoor 1). Daarnaast zijn we verder gegaan met het maken en uitvoeren van plannen voor locaties waarvan bewoners aangeven dat ze zich daar onveilig of onprettig voelen in het verkeer (Spoor 2). Hierbij richtten we ons vooral op kleinschalige fysieke maatregelen, gedragsbeïnvloeding/campagnes en aanvullend onderzoek zoals bijvoorbeeld snelheidsmetingen. In 2019 startten we ook het derde spoor waarin we proactief en toekomstgericht aan de slag gaan met het verbeteren van de verkeersveiligheid door de functies van wegen in het stedelijk wegennet opnieuw te beoordelen en te categoriseren, als basis voor nieuwe maatregelen en projecten.

Samen met ouders, docenten en Veilig Verkeer Nederland bleven we ons inzetten voor veilig verkeersgedrag rondom scholen. Hierbij lag de nadruk op het positief beïnvloeden van verkeersgedrag en waren fysieke maatregelen ondersteunend.

We werkten met de provincie Groningen verder aan de uitvoering van gedragscampagnes. lag de nadruk op schoolgaande kinderen, maar was er ook aandacht voor de oudere verkeersdeelnemer. De diverse campagnes zijn terug te vinden bij de Verkeerswijzer Groningen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Verdere uitvoering geven aan en plannen maken voor het verkeersveiliger maken van aantoonbaar risicovolle situaties (spoor 1) en situaties waar mensen zich onveilig voelen (spoor 2);
  • Aan de slag geweest met de aanpak van 6 knelpunten en de planvorming van 4 knelpunten. Een deel van de maatregelen is reeds gerealiseerd, de resterende projecten volgen in 2020.
  • In afstemming met beheer hebben we diverse knelpunten door eenvoudige maatregelen (quick wins) weten aan te pakken;
  • Delen van kennis, ervaring opdoen en verdere plannen maken over het thema verkeersveiligheid, met name op het gebied van gedrag en pro actief en risico-gestuurd beleid met als uitgangspunt Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030;
  • Overleg met Veilig Verkeer Nederland, zitting in het Verkeer- en Vervoerberaad van de Provincie Groningen en lid van de contactgroep verkeersveiligheid van het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

Conclusie

In 2017 hebben we de ambitie uitgesproken om de verkeersonveiligheid in Groningen aan te pakken. Dit heeft in 2018 geleid tot een aanpak om het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers structureel terug te dringen.

We zijn in 2019 verder gegaan met de aanpak van verkeersveiligheidsknelpunten en hebben samen met de gebiedsteams plannen bedacht en prioriteit gegeven aan het verbeteren van verkeerssituaties. Dit hebben we niet alleen gedaan met kleinschalige fysieke maatregelen, maar ook met grootschalige maatregelen. Soms ging het hierbij om een tijdelijke verbetering, maar vaak ook om structurele maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid. Daarnaast zijn we onverminderd doorgegaan met het programma voor verkeerseducatie. De belangstelling hiervoor is groter geworden en dat zien we sterk terug in de deelname van het aantal basisscholen.

Om te voorkomen dat we maatregelen nemen die na vaststelling van de Integrale Mobiliteitsvisie niet nodig blijken te zijn, hebben we het verkeersveiliger maken van de kruispunten Eikenlaan-Kastanjelaan en Eikenlaan-Elzenlaan vooralsnog getemporiseerd.

Over meerdere jaren zien we een daling van het aantal verkeersongevallen en ook van het aantal verkeersgewonden. In 2019 gebeurden 280 verkeersongevallen met gewonden (in 2018 waren dit nog 302). Het betreft hier voor een groot deel ongevallen met kwetsbare verkeersdeelnemers: (brom)fietsers en voetgangers. We betreuren het feit dat er in 2019 twee dodelijke verkeersslachtoffers zijn gevallen.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59