Programma 2: Economie en werkgelegenheid

Bijdrage verbonden partijen

Bijdrage verbonden partijen

Euroborg NV

Relevante beleidsinformatie

Euroborg NV beheert het stadioncomplex en het in 2018 opgeleverde TopsportZorgCentrum (TsZC). Het TsZC is volledig verhuurd en de zorgverdieping is door Euroborg NV verkocht. De gebruikers van het TsZC zijn – naast FC Groningen met alle jeugd- en top teams – werkgeversorganisatie VNO-NCW en het Omnium (de titel waarachter het verlenen van zorg schuil gaat).

Beleidsrisico

Geen.

Groningen Airport Eelde NV

Relevante beleidsinformatie

Het openbaar belang betreft de bereikbaarheid van Groningen door de lucht. De gemeente heeft in 2017 besloten om haar aandelen te vervreemden. In maart 2020 is het gemeentelijk aandelenbelang in GAE NV verkocht aan FB Oranjewoud Participatie BV voor het symbolische bedrag van € 1.

Beleidsrisico

Alle aandeelhouders hebben besloten tot verdere investeringen in GAE. De gemeente Groningen heeft in 2017 ook een besluit genomen om mee investeren voor een eenmalige lumpsum bijdrage van 6 miljoen euro.

Stichting TCN/SIG

Relevante beleidsinformatie

Het doel van de stichting is het bevorderen van industrie, handel, nijverheid, ambacht en andere dienstverlening in of in de omgeving van Groningen. De stichting kan ter realisering van de doelstelling deelnemen in ondernemingen. Door het faillissement van TCN/SIG is de stichting niet meer actief. Opheffing is in afwachting van de afwikkeling van het faillissement door de curator. Na afwikkeling wordt de stichting opgeheven.

Beleidsrisico

Geen.

Waterbedrijf NV

Relevante beleidsinformatie

De missie van Waterbedrijf Groningen is om als maatschappelijke onderneming de waterbelangen in de regio duurzaam veilig te stellen. Waterbedrijf Groningen is niet alleen een leverancier van verschillende soorten water, maar levert ook een bijdrage aan zaken als volksgezondheid, natuurbehoud, het creëren van duurzame bronnen, bestuurlijke vraagstukken, ruimtelijke ordening, werkgelegenheid en innovatie. Het openbaar belang wordt vertegenwoordigd door de levering van drinkwater aan ruim 280.000 woningen en bedrijven in de provincie Groningen en in Tynaarlo (Drenthe). Waterbedrijf Groningen is samen met de gemeente Groningen voor 50% aandeelhouders in Warmtestad BV.

Beleidsrisico

Geen.

Enexis holding/belang elektriciteitsproductie EPZ

Relevante beleidsinformatie

Het publieke belang van Enexis betreft het (doen) distribueren en het (doen) transporteren van energie, zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water. Om de energietransitie tot een succes te maken dient Enexis haar investeringen fors op te schroeven. Naar verwachting is er tot 2030 een extra investeringsbedrag van 1,7 miljard nodig. Om dit te kunnen financieren is versterking van het eigen vermogen van Enexis nodig en zullen daarnaast leningen moeten worden aangetrokken. Enexis zal hiervoor ook een beroep doen op de aandeelhouders, dat wil zeggen de deelnemende gemeenten en provincies.

Beleidsrisico

Als de in het kader van de energietransitie benodigde investeringen niet snel genoeg worden uitgevoerd, dan kan dat de energietransitie vertragen.

Community Network Noord-Nederland (CNNN) BV

Relevante beleidsinformatie

Op dit moment wordt gewerkt aan een update van het visiedocument 'Glashelder' (versie oktober 2015). Verwachting is dat dit document in april 2020 gereed is.

Beleidsrisico

Geen.

WarmteStad holding BV

Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij

In juni 2019 heeft de gemeenteraad het definitieve voorstel voor het uitvoeren van het project Noordwest vastgesteld. Het besluit betreft de bouw van een nieuwe duurzame warmtecentrale, waarbij gebruik wordt gemaakt van restwarmte van de twee nabij gelegen datacenters, de aanleg van een leidingnetwerk in de wijken Zernike, Paddepoel, Selwerd, Vinkhuizen en Kostverloren en het aansluiten van woningen en anderen gebouwen tot in totaal 10.600 woningequivalenten. In het besluit is ook opgenomen de financiering door een bank en het omzetten in agio van eerdere leningen voor het project Noordwest van de aandeelhouders.

Na vaststelling van het raadsvoorstel door de raad in juni 2019 heeft Warmtestad de financiering met de Nederlandsche WaterschapsBank afgesloten, zijn de leningen voor het project Noordwest omgezet in agio en is Warmtestad begonnen met de voorbereidingen voor de verdere aanleg van het warmtenet, te beginnen in Selwerd, de bouw van de duurzame warmtecentrale en de uitkoppeling van de restwarmte bij de datacenters.

Aan het einde van 2019 is duidelijk geworden dat het verlies van WarmteStad,  groter wordt dan begroot. Dat heeft verschillende oorzaken. Het aansluiten van nieuwe klanten heeft vertraging opgelopen onder andere doordat bouwprojecten later zijn opgeleverd. Verder was het weer warmer dan gemiddeld en is er daardoor minder warmte geleverd. Daarnaast zijn de kosten hoger dan begroot door de extra kosten voor personeel en de inkoop van energie. Ook zijn extra kosten gemaakt rond de accountantsverklaring die noodzakelijk was voor het eenmalig verkrijgen van de warmteleveringsvergunning van de ACM en voor de eenmalige doorvoering van de scheiding tussen netbeheer enerzijds en productie en levering anderzijds in twee aparte dochterbedrijven voor het Warmtenet Noordwest.

Voor de risico's met betrekking tot de waardering van de deelneming en uitstaande leningen hebben wij een reservering opgenomen in ons weerstandsvermogen. De risico's worden nader toegelicht in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Relevante beleidsinformatie

Het openbaar belang betreft een zelfstandig warmtebedrijf dat zorgt voor duurzame warmte en/of koude voor de gemeente op een verantwoorde wijze en daarmee wezenlijk bijdraagt aan een energie neutraal Groningen in 2035. De kernwaarden van WarmteStad zijn duurzaam, betaalbaar en lokaal. WarmteStad beheert op dit moment naast het Warmtenet Noordwest ook drie collectieve WKO projecten in de gemeente Groningen op het Europapark, in het Ebbingekwartier en in de Grunobuurt.

Stichting Ondernemerstrefpunt

Relevante beleidsinformatie

De stichting heeft tot doel om het contact tussen organisaties en instellingen in het onderwijs, het bedrijfsleven en de lokale overheid te bevorderen, waardoor het onderwijs en de behoeftes van het bedrijfsleven beter op elkaar worden afgestemd.

Beleidsrisico

Geen.

GR Eems-Dollard Regio (EDR)

Relevante beleidsinformatie

De Eems Dollard Regio (EDR) is een openbaar lichaam voor grensoverschrijdende samenwerking. Wij zijn lid van de EDR net als één van de ongeveer 100 andere voornamelijk gemeentelijke leden uit Noord-Nederland en Niedersachsen die lid zijn. De EDR heeft als voornaamste taak om grensoverschrijdende projecten te stimuleren en Europese subsidies in dat verband te verstrekken.

Beleidsrisico

Geen.

GR Omgevingsdienst

Relevante beleidsinformatie

De Omgevingsdienst Groningen is een uitvoeringsorganisatie op het gebied van de vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) van én voor de provincie en alle gemeenten in de provincie Groningen sinds november 2013. De eerste drie jaren heeft de aangeleverde formatie door de deelnemers de basis gevormd voor de begroting (zogeheten inputfinanciering). In het bedrijfsplan van de Omgevingsdienst is vastgelegd dat na uiterlijk 3 jaar met prijzen per afgenomen product of dienst wordt gewerkt. Dit is niet haalbaar gebleken. In het verbeterplan van de Omgevingsdienst wordt hiervoor een oplossing gezocht.

Beleidsrisico

De bijdragen worden jaarlijks door de deelnemers toegezegd. De deelnemers zijn gezamenlijk als eigenaren van de GR Omgevingsdienst verantwoordelijk voor de begroting.

Vereniging van gemeenten aandeelhouders Essent Noord-Nederland (VEGANN)

Relevante beleidsinformatie

De vereniging behartigt de belangen van de gemeentelijke Enexis-aandeelhouders in Noord-Nederland.

Beleidsrisico

Geen.

Voor meer informatie over de verbonden partijen zie paragraaf 6 verbonden partijen.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 16:43:17 met de export van 06/30/2022 16:19:59